5 362 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Karmdjup på innerdörr vid osb+gips
Vilket blir det korrekta karmdjupet när man har 70-regel med osb+gips?
Om jag lyckas tänka rätt så kommer det bli "fel" oavsett så man kan lika gärna använda karmdjup för 95-regel, dvs 118mm.
Fel på så vis att karmskruven kommer komma alldeles i kanten på regeln eller i värsta fall mellan regel och osb.
Eller är det bättre att då välja karmdjup 93 och sätta karmen liiite djupare och smyglist på andra sidan?
Om jag lyckas tänka rätt så kommer det bli "fel" oavsett så man kan lika gärna använda karmdjup för 95-regel, dvs 118mm.
Fel på så vis att karmskruven kommer komma alldeles i kanten på regeln eller i värsta fall mellan regel och osb.
Eller är det bättre att då välja karmdjup 93 och sätta karmen liiite djupare och smyglist på andra sidan?
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja 118 mm stämmer bra med din väggkonstruktion. Det går bra att fästa antingen genom falsen eller tjocka delen av karmsidan, något av alternativen kommer att träffa regeln bra. Kom ihåg att kolla om det redan är borrat i karmen du köper så att det passar med planen. Annars är det bästa att borra själv så får man det som man vill.
Klicka här för att svara