Jag har bytt dörrar i huset, dock varit tvungen att bygga på dem då jag köpt för korta dörrar. Har satt upp en dörr som funkar utan större problem men när jag satt upp nästa dörr så går den inte att stänga. Exakt samma mått och samma läge på gångjärnen. Tar i längs hela kanten, lodrätt. I bakkanten, där järnen sitter, är det ca en 5 mm glipa. Vad gör jag för fel?

Lite svårt att avgöra utan bilder.

Låter som det är för trångt på tryckesidan och för mycket på gångjärnssidan, rikta om gångjärnen.

Protte

Brun dörrstängare monterad på en vit trädörr och dess karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörrkarm med synlig spricka och avskalad färg vid gångjärn.
Skapa konto
Närbild av en hörnlist vid en vägg med skuggspel, behov av målning eller rengöring.
Skapa konto
M Monkan65 skrev:
Jag har bytt dörrar i huset, dock varit tvungen att bygga på dem då jag köpt för korta dörrar. Har satt upp en dörr som funkar utan större problem men när jag satt upp nästa dörr så går den inte att stänga. Exakt samma mått och samma läge på gångjärnen. Tar i längs hela kanten, lodrätt. I bakkanten, där järnen sitter, är det ca en 5 mm glipa. Vad gör jag för fel?

M Monkan65 skrev:
[bild] [bild] [bild]
Så här ser det ut... Hur riktar jag gångjärnen? Förlåt en dum fråga men jag har ingen aning

Jag har gjort en STOR omriktning (för att rymma tätningslist) och tog loss gångjärnen, satte i skruvstycke och slog med hammare.
En lite justering så satte jag in en skruvmejsel i hålet mellan tappen och det fasta delen som sitter i karmen.
I ditt fall måste man öppna dörren 180 grader eller ta bort dörren

Protte

• Gilla
Monkan65
  • Laddar…
kolla gångjärnet i dörrbladet det ser ut som att det inte sitter riktigt som det skall
t

• Gilla
Monkan65
  • Laddar…
Du ser ut att ha samma problem som jag hade för ett par veckor sedan när jag bytte en dörr.
Den stampade vårtan på plåten som sitter på dörren är för bred för att passa i det fyrkantiga hålet på gångjärnsflärpen.
Jag fick fila lite på vårtans sidor för att den skulle gå i ordentligt.
Närbild av en dörrvårt med röda pilar som pekar på en fyrkantig plåt mot en gångjärnsflärp.
Skapa konto

• Gilla
Monkan65
  • Laddar…
Tack för svaren, ska kolla om jag kan lösa det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.