Hej!

Har tittat på tillverkare som har "inbyggt" skydd mot typen av inbrott där man tar av listen och lyfter ut glaskassetten. Tex har Elitfönster, Traryd fönster mm limmad glaskassett (eller extra säkrad i alla fall).
Jämför man prismässigt med vanliga vridfönster utan skydd, skiljer det ca 1500-2000 kr på ett fönster.

Prisskillnaden är trevlig men då måste jag själv säkra till fönstret (då fönstret är i ett utsatt läge). Har läst att man själv kan säkra genom ex envägsskruvar (eller liknande) men det tar mot att skruva i ett nytt fönster.

Någon som har funderat på liknande eller kanske säkrat sina fönster själv? Eller är det bara att strunta i det och köpa ett märkesfönster?

Daniel

• Gilla
romerome
  • Laddar…
Tomture61
Välj fönster med underhållsfri utsida (målade aluminium profiler på utsidan)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Idén om att ha säkra fönster är ju bra, men ett ordentligt larm är anser jag vara ännu viktigare eftersom det skyddar oavsett hur tjuven tar sig in.

Att skruva i ett nytt fönster tror jag är en dålig idé då du säkerligen förlorar alla former av garantier.

PVC-fönster är säkrare än man kan tro. Glaset monterat från insidan och svårt att bryta upp fönstren.
[video=youtube;KfnoWtpzYfE]https://www.youtube.com/watch?v=KfnoWtpzYfE[/video]

Tomture61
Att limma rutan är inte så speciellt svårt utan plocka ur glaskassetten lägg en sträng silikon och sätt tillbaka den.
Angående PVC fönster och inbrottsskydd så är PVC fönster inte speciellt svåra att bryta upp.

Tomture61
123abc skrev:
Angående PVC fönster och inbrottsskydd så är PVC fönster inte speciellt svåra att bryta upp.
Hur kommer det sig då att killen i filmen håller på i sex minuter utan att komma in?

thomas33 skrev:
Hur kommer det sig då att killen i filmen håller på i sex minuter utan att komma in?
Ja, han hade kunnat hålla på i 25 men de valde väl att bara betala för 6min...
Ang limma isolerglas själv så skulle jag avråda starkt från att bara kladda silicone. Garantin på isolerglaset försvinner direkt om du gör några ingripanden med en icke godkänd fogmassa. MTKs hemsida bör lista vilka som är ok, annars prata med närmaste glasmästare. Fråga även fönsterleverantören om det är ok att göra ingrepp själv.

Med vänlig hälsning, fremax

Tomture61
Ang "PVC Windows Security Test" så verkar dom bryta på yttre delen på fönstret (ej karmen då)
Undrar hur det gått om dom plockat ur glaskassetten istället !

Tomture61 skrev:
Men det hade de kunnat göra med vilket fönster som helst. Nu var det väl brytsäkerheten på PVC-fönster som testades och därför lät de bli glaset.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Tomture61 skrev:
Ang "PVC Windows Security Test" så verkar dom bryta på yttre delen på fönstret (ej karmen då)
Glaskassetten kan bara plockas ut från insidan på (vanliga modeller av) pvc-fönster.

• Gilla
Demux
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Tror du på all reklam och påståenden från tillverkare och försäljare?
Double Glazing Windows security test by Conservatory Outlet.
Om du vill påstå något så länka till test gjorda av ackrediterat certifieringsorgan och hänvisa till klassning, det du länkar till är en försäljningsvideo som jag klassar som marknadsföring.

fremax skrev:
Ja, han hade kunnat hålla på i 25 men de valde väl att bara betala för 6min...
Ang limma isolerglas själv så skulle jag avråda starkt från att bara kladda silicone. Garantin på isolerglaset försvinner direkt om du gör några ingripanden med en icke godkänd fogmassa. MTKs hemsida bör lista vilka som är ok, annars prata med närmaste glasmästare. Fråga även fönsterleverantören om det är ok att göra ingrepp själv.

Med vänlig hälsning, fremax
Jag håller med om att man bör använda godkända medel (finns i alla byggvarubutiker och är inte speciellt dyra) och det övriga du skriver i inlägget men kompletterar lite.
MTK anger medel som garanterar den mekaniska tätheten inte att det är kompatibla med just ditt fönster.
Bara för att du använder MTK listade medel betyder inte automatiskt att garantin gäller utan det kräver godkännande av fönstertillverkaren, vilket du också nämner.
"Limningen" du kan göra själv sker enligt MTK metod 4 vilket innebär underförsegling 150mm runt varje hörn.
Du bör fråga fönstertillverkaren vad han rekommenderar så medlet inte påverkar fogbandet och kantförseglingen om du inte vill ha garantibekymmer samt är kompatibelt med i fönstret använt material.
Om du inte har någon garanti så gör du som du vill men det skadar inte att leta efter MTK loggan på tuben när du handlar.
Om du sparar stora belopp på att göra det själv så har du marginal för att själv ta över garantin om tillverkaren inte godtar ingreppet.
Försäkringsbolag pratar i regel endast om silikon eller envägsskruv för inbrottsskydd och jag har inte sett krav på MTK godkännande där (antar att det endast är en tidsfråga och hade inte blivit förvånad om någon inför det eller redan gjort det) men det är skillnad på inbrottsskydd och garanterad täthet.
Prisskillnad mellan en billig silikon och en godkänd brukar ligga på ca 20kr i bygghandeln och en patron räcker till många fönster så det finns ingen orsak att snåla.

Bifogar MTK länk till listan samt metoderna.
http://mtk.se/mtk/uploaded_files/godkanda_fogmaterial_2015.pdf

Slikonsträngarna i i hörnen är bara till för att fixera glaset, inte för att det ska vara svårt att plocka ur glaset, man brukar lägga 15cm åt varje håll i nederkant vid gånggärnssida och diagonalt på uppsida, som läggs dit efter man lagt glaset i bågen, i övrigt tätar glaset mot en gummilist. Fredde

123abc skrev:
Tror du på all reklam och påståenden från tillverkare och försäljare?

Om du vill påstå något så länka till test gjorda av ackrediterat certifieringsorgan och hänvisa till klassning, det du länkar till är en försäljningsvideo som jag klassar som marknadsföring.l]
Jag har inte tänkt sälja några inbrottssäkra fönster till dig och är inte ens inom den branschen, så jag skulle kunna det, utan ville enbart visa hur mycket stryk ett PVC-fönster tål. Reklam eller ej, men han jobbade på rätt bra med kofoten och släggan, utan att komma in.

Nu bryr jag mig inte så mycket om inbrottsklassning, men sett en del tillverkare skriver att deras fönster har WK2. Har även läst om husägare med PVC-fönster, som kommit hem och sett att inbrottsförsök har gjorts, men tjuven har inte kommit in genom PVC-fönstret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.