Stefan N
Stefan N: [citat] Ja, det måste ju va det vanligaste? Plastfönster har jag nog inte sett på nåt större hus.
5 svar · 1,2k läst
G
glinton: Tog foder och klöv det till 50mm. Tror det blev bra...
4 svar · 6,8k läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Sätt in någon liten brädbit under den del av tröskeln som hamnar i luften.
12 svar · 14,3k läst
·
J
Johan_renoverar: Tack för svar!
2 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: Godkända lås eller mer riktigt Lås enligt klass 3 är testade och klarar en viss provning. De är lite kraftigare och hindrar obehöriga från att öppna dörren inifrån utan nyckel, alltså öppna dörren om någon tar sig in genom ett fönster. Ett försäkringsbolag kan ha krav på godkänd låsning men det behöver inte vara så.
4 svar · 3,2k läst
S
stf01: tack!
5 svar · 2,9k läst
1
123abc: [citat] 2020 är ett modernt innerdörrs och kanske det du sökte efter och som jag tipsade om som alternativ i inlägg #4 men det är inte samma som TS låshus. Om du letar efter billig motsvarighet till ASSA/FAS 2020 så finns det på Jula för 99,90kr https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/lascylindrar-hus/lashus-innerdorr-396050/ Vad bra att det löste sig :)
21 svar · 22,0k läst
·
E
ERosenkvist: Stort tack! (y):D
3 svar · 7,0k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Isovers multitape är inte heller billig, men fäster fantastiskt bra. https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Vario-MultiTape-SL-25-m/8037940/artikel-detaljer.html
6 svar · 3,6k läst
J
jonaserik: [citat] Det borras snett igenom inre karmen och det sätts i en metallspiral som linorna går igenom, kolla med en som har persienner, det som är viktigt, är att vinkeln in blir rätt ( i bland borras det från 2 håll.) Pass på bara så du inte borrar med träff på glaset då är det kört
9 svar · 3,0k läst
·
A
andersgd: Jag har hittat en dörr från Nordiska Fönster modell Kronoslätt. Lite osäker var de är tillverkade... är det någon som har erfarenhet av dessa dörrar? Hittade mest recensioner om deras fönster och där verkar de flesta nöjda.
6 svar · 3,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Dom brukar väl ändå vara isolerade så det borde gå vilket som?
1 svar · 846 läst
Rabbithole
Rabbithole: Köp antingen sidohängda eller utan mittpost tycker jag. Det är ju inte ovanligt med två små rutor uppe och större nere som ett alternativ. [bild]
9 svar · 1,6k läst
·
H
hullan: Någon?
1 svar · 1,6k läst
·
H
1 svar · 1,6k läst
·
P
Pucco: Koppelhake. https://www.specialbeslag.se/kategori/fonsterbeslag/koppelhakar-till-fonster-och-dorrar/
1 svar · 3,2k läst
·
Z
zniff: [citat] Sorry, måste vara rejäla grejor med trycke o allt. :-)
3 svar · 762 läst
hscn
hscn: Slipa, fukta, slipa igen. Brukar fungera bra.
5 svar · 870 läst
·
D
doubleH: [citat] Såpa på Teak är bra, men hellre Brunsåpa än gul/grön. Gul o grön är samma sort fast olika färgsatt. Tyvärr torkar gul/grönsåpan ut trät varvid det kan spricka. Brunsåpa däremot återfettar trät - teak är ett "fett" träslag som behöver återfettas efter rengöring.
4 svar · 9,1k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: [citat] Plus "skumm isolering nästan som vadd". Trä och treetex är ju knappast okända material.
5 svar · 3,4k läst
·
Y
Yrrol: Dörren är inomhus så det är mest UV-ljus och värmeväxlingar som sliter. :) Fast nu såg jag att deras innerdörr bara tillåter 5 graders skillnad på varje sida av dörren så det sket sig. Hittade dock ståldörrar på blocket till lägre pris, ser lite mer hardcore ut. hehe
6 svar · 1,2k läst
Fotografen
Fotografen: Lägg på lite olja, wd40 eller liknande, gå och fika en stund medan det kryper in och slå sedan ur den med hammare.
5 svar · 3,9k läst
·
1
123abc: Handtagsfäste 806 om spanjoletten hade varit låsbar så finns även 842. https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/sv/site/oem/produkter/fonster--fonsterdorr/fonster--och-fonsterdorrhandtag/handtagstillbehor/handtagsfaste-806 https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/sv/site/oem/produkter/fonster--fonsterdorr/fonster--och-fonsterdorrhandtag/handtagstillbehor/handtagsfaste-842/
1 svar · 1,6k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Jag skulle montera den på undergolvet. Dels får du ner steget lite grann, sen som tidigare nämnts, underlättar det den dagen någon kommer att byta golvet.
3 svar · 6,8k läst
·
CeciliaOl
CeciliaOl: Ska montera fönster som är 20 cm lägre än tidigare i träfasad. Ni som gjort det, hur gjorde ni? Tips och bilder uppskattas .
0 svar · 1,4k läst
eriobe
eriobe: Hur många ska du köpa? Jag har eventuellt några till salu
4 svar · 1,5k läst
K
KjellTimell: Tack för svare! Tyvärr är inte karmen rätvinklig, det tänkte jag lösa genom att sala på såpass att kassetten har tillräckligt med anläggningsyta i falsen ändå på som minst 3mm spalt mot karm, som mest 7mm (den slår 4-5mm vertikelt). Tyvärr är karmen klossad, så det går inte att justera utan att bryta upp och putsade fönstersmygarna. Skall ajg ändå bryta där, ja då kan jag
3 svar · 2,8k läst
·
J
johan124: Egentligen endast för att man slipper stämpa upp väggen medans man försvagar den samt att det känns smidigare.
26 svar · 43,7k läst
J
Jwd89: [citat] Rätt i första läget men en kontrollplan krävs i alla bygglovsärenden, det är omfattningen av den som varierar. Du kan dock alltid fråga om det behövs då en del kommuner "struntar" i vissa delar av PBL :) PBL 10:6 Kontrollplan 6 § Byggherren ska se till att det finns en plan för kontrollen av en bygg- eller rivningsåtgärd som avses i 3 § (kontrollplan) med uppgifter om 3 §
2 svar · 4,3k läst
D
Denkan86: [citat] Tack för svaret och för att du tog dig tiden :) önskar trevlig natt
8 svar · 1,6k läst
·
tttomten
tttomten: Inga överbläck trots lika litet utsprång som ni har. Byggt -65
2 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.