hscn
hscn: Tror du har rätt, ser ut som överdelen i fönstersmygen är klädd med en tunn masonitskiva. Verkar vara den ljusare varianten utan oljehärdning
5 svar · 880 läst
·
V
verktygsgurun: [citat] En foglist är en mjuk remsa som sväller upp efter den monterats/packats upp. Förvara gärna i kylen. Den kommer alltså att automatiskt följa teglets form efter stund.
14 svar · 11,3k läst
·
K
KarroZoo: [citat] Också nyfiken på resultatet!
6 svar · 7,8k läst
A
AcidSleeper: Tack för era tankar. Ska kolla vad som blir bäst.. några idéer tack vare er!
3 svar · 4,8k läst
·
M
Marcusl1: Fönstret är köpt med avsedd intäckningsplåt TZ, men blev fundersam över lämpligt dukmatrial.
2 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Nej, man måste inte ha en dörr i tvättstugan utan det är nog bara så att många vill kunna gå direkt ut med blöt tvätt som ska hängas ute eller kunna gå in med smutsiga stövlar utan att smutsa ner på hallgolvet där gästerna kanske snart kommer. Eller om det är barn som inte håller ordning på skor, jackor och väskor så slipper man se det jämnt om de går in genom tvättstugan.
1 svar · 952 läst
1
123abc: Ta en bild på dörrbromsen så det syns vad du har för dörrbroms. Det går att byta dörrbroms och är oftast inte speciellt avancerat att byta och finns att köpa hos låssmeder, järnhandel, bygghandel osv.
3 svar · 2,2k läst
V
verktygsgurun: [citat] Det är bara en liten säkerhetslimning så att det inte bara är att ta bort glaslisterna och sedan lyfta ur glaset. Brukar vara 10-15cm silikon i varje hörn. Har inget med stabilitet att göra.
60 svar · 55,6k läst
·
snoooze
snoooze: [citat] Det kan jag absolut göra.
15 svar · 4,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Fast fönster och vädringsfönster är väl inte en lösning på att det ska finnas en utrymningsväg.
10 svar · 19,4k läst
T
tergo: nej för 3-4 år sen fick jag pris på att byta en 3-glas kassett ca i kvadratmeter på bottenplan 3800 kr vilket jag tyckte var dyrt
7 svar · 3,0k läst
·
anders07
anders07: Vi har självtvättande fönster på hela övervåning i vårt hus och det fungerar förvånansvärt bra. När det inte regnat på ett tag är det bara att ta trädgårdsslangen och spola av dem...
1 svar · 2,6k läst
Fotografen
Fotografen: Ja säg det? Verkar ha blivit poppis på 80-talet. Innan dess var det oftast kromat/nickel. Eller i förekommande fall grå plast, under miljonprogrammets glada dagar.
23 svar · 5,0k läst
·
NyaTorpane
NyaTorpane: Inga problem att kapa den karmen. Den kommer i ett långt fyrkantigt paket väl? Dörren däremot är nog enklast att köpa en 10x20 på bauhaus och sen fräsa/såga ett spår i botten. Nemas problemas
9 svar · 2,7k läst
T
tergo: normalt brukar man ha en kronlist mellan trälisten och glaset
3 svar · 2,2k läst
Lindelo
Lindelo: Hej vi ska byta ut alla fönster i det 69 tals huset vi köpt. Hade först tänkt pvc men de verkar inte ha tilt funktion, alltså handtag nedtill som gör att men kan öppna fönstret utåt o snurra runt det( öppna i nederkant) Tittar nu på alu alt alu/ trä. Någon som har erfarenhet av detta? Vi ska ha bla vik el skjutdörr ca 4000x 2100 o lite vanliga fönster. (3 glas). Förslag på
0 svar · 1,1k läst
Silver78
Silver78: Huset är en flygelbyggnad i kalksten på cirka 45 kvm + vind på 35 kvm. halva delen är färdigställd. där har jag 15 cm golvisolering mot jordkällare. Väggarna består av 80 cm kalkstensvägg som är putsad på insida och utsida. I den nya delen som är kvar har 30 cm cellplastisolering under betongen. Vinden ovanför är just nu belagd med 30 cm mineralull som isolering i väntan på att
2 svar · 691 läst
1
123abc: Man borrar eller slår bort skruvblockeringen (det är ofta enklare att borra vilket är den vanligaste metoden).
1 svar · 1,9k läst
·
C
CrilleE: Hej gott folk! Stugan ligger i utsatt läge vid kusten på Öland. Och det regnar mer än ofta på tvären. Så nu har listerna på fönsterna börjat ruttna efter sisådär 10 år. Tänkte passa på att byta dem nu medans det är skönt ute. Tänker att det bara är att byta och täta med lite silikon mot glaset. Men vilket trä är det som gäller? Vanlig furu som man målar med någon
0 svar · 5,6k läst
·
1
123abc: https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-G%C3%B6teborg.pdf Ofta är spanjoletter måttbeställda istället för att standardspanjoletter används.
3 svar · 2,0k läst
B
byggnisse99: Måste byta fönster i förrådet, mått 7x9 men har inte lyckats hitta storleken på nätet annat än som ”specialtillverkning” vilket gör det lite väl dyrt. Förrådet är målad med svartbrun lasyr så antingen ett obehandlat eller svart fönsterram. Går bra med både öppningsbart och fast. Någon som har tips??
0 svar · 951 läst
ginnfilt
ginnfilt: Har fått hem fönster till vårt Attefall. Vi valde 4 st Beijers egna RAW och 2 st från Allmoge via Bygghemma, alla aluklädda. Vi valde i första hand lågt pris. Har inte monterat dessa ännu men estetiskt ser Allmoge bäst ut, de ser mer eller mindre exakt ut som våra Elitfönster. Våra fönster är dock inte så stora som du ska ha.
2 svar · 3,5k läst
clain
clain: [citat] Jag minns tyvärr inte exakt men jag tror det var en kombination.
12 svar · 14,5k läst
·
Gearhead
Gearhead: Bor i ett hus från 1911 & har bytt ut ett fönster som med åren har gett upp. Satte dit ett "likadant" men med moderna glas. Eftersom husets väggar är lager på lager genom tiderna, med plank, gamla järsgårdar, träfiberskivor & hö i väggarna om vartannat, skummade jag fast fönstret för att slippa kapa upp ett stort hål & regla om, ny panel och allt det skulle innebära. Märker att
0 svar · 1,2k läst
C
Christoffer85: Ser ut att vara max en cm där glipan är som störst. Ska du ha tapet över hade jag nog inte satt något öht. Se bara till att tapeten fäster i fönsterbrädans underkant.
1 svar · 2,3k läst
7ender
7ender: [citat] Väldigt snyggt, men jag jag har 3-glas och vill gärna ha allmogeprofil inåt. Tror jag hittat en från Outline som bör passa.
2 svar · 2,6k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: Någon som har ett tips?
1 svar · 2,0k läst
·
T
tergo: går det inte bromsa så är den utsliten (om inte någon oljat i skenan) bara att byta
1 svar · 2,9k läst
·
samlarpådetmesta
samlarpådetmesta: Det mesta går att lösa med spett och slägga. Funkar inte det, tar man dynamit så behöver man inte fundera mera ;)
5 svar · 3,3k läst
·
1
123abc: Det är troligtvis inte en låsbar spanjolett som sitter i dörren och då får man antingen byta spanjolett till en låsbar eller montera beslag avsedda för ändamålet. Det du bör använda är låsbarthandtag assa 8350S + oval låscylinder med lång medbringare + Assa Cylinderskylt 707 + Distansring (om det behövs en distansring vilket det troligtvis inte gör) + Handtag för utsida t.ex fix
1 svar · 7,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.