T
Trrttsch: Titta så fint det blev. :-) [bild]
6 svar · 2,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jo, infällda fungerar bättre.
4 svar · 4,3k läst
·
N
nickspi: Mycket att göra under midsommaren. Här har vi en bild på låset i fråga.
5 svar · 2,9k läst
·
N
Niq: Möjligt är det om du har verktyg. Några frågor att fundera på om du ska skära själv eller inte. Hur mycket ska du skära bort små bitar är betydligt svårare att bryta isär än stora. Behöver du en snygg kant. Kan du bryta glas på ett bra sätt, att skära och sedan lägga glaset över en bordskant och slå på det är inte ett bra sätt. Sett många okunniga som gör så. 6 mm glas
2 svar · 3,2k läst
B
BrorEskil: Har tagit in offerter från några olika fönsterleverantörer i samband med bygget av vårt fritidshus. Har någon erfarenhet av Sparfönster? För och nackdelar? Hur är kvaliteten? Vad ska vi titta specifikt på när vi jämför? Förutom pris förstås.
0 svar · 1,6k läst
J
JohanLun: Tyvärr ser jag inte hur fodret ser ut i profil, jag körde med södras foder men fick inte hem det jag beställde, så bytte till foder som fanns på panel och list i Vasastan och foder från Fredells (som numera är Bauhaus och troligen inte längre har samma sortiment). Tyvärr verkar alla byggvaruhus ha några få profiler, som alla bäst passar lite nyare hus. Jag fick iallafall tillsist hem
5 svar · 1,5k läst
·
alltomhus
alltomhus: Hej! Jag läste någonstans att "vridfönster kärvar aldrig" men det stämmer inte in med min ringa erfarenhet :-) Nybliven husägare, med rätt nya fönster, men flera som kärvar ordentligt i underkant och kräver smärre våld för att stänga. Jag har googlat runt lite och det verkar landa i att hyvla av lite i nederkant av karmen. Eller kan det finnas en enklare lösning? Karmskruvar,
0 svar · 3,3k läst
·
R
Rolle85: Allt nu löst, tack alla
29 svar · 11,0k läst
·
N
Niq: https://klaasmerk.ee Visserligen i Estland men gör bra saker. Vet inte om dom levererar till Sverige men transport har ni kanske tänkt ordna själva ändå .
12 svar · 13,3k läst
H
heimlaga: Jag tycker faktiskt att det ser ut som om du valde en färg som är gjord för att pulvrisera fönster. Akrylatfärger gör så med gammalt trä. Det är lätt hänt att luras av marknadsföringen.
3 svar · 2,3k läst
K
Kent Kurt: Hej, Jag ska byta fönster i ett befintligt putsat lättbetongshus från 70-talet (ingen extra isolering). Nya träfönster, lika befintliga. Placeras ute i fasadliv, inte längre in i väggen Hur skulle ni resonera kring droppbleck? Jag misstänker att jag kanske borde ha ett kortare bleck på bottenkarmen, men har osäker på hur viktigt det är med ett övre droppbleck och hur mycket det
0 svar · 1,3k läst
·
F
fixarpelle: Varför lossade de foder överhuvudtaget? Normalt sågar man foder och karm när golvet läggs flytande mellan rummen så rörelsefogen är under karmen och inte syns. Därefter kan man kapa dörrbladet lite om det krävs. Jag misstänker att det är blåbetong/lättbetong i väggarna och då låter man det sitta om man inte är en omfattande renovering men då byts ibland den äldre blåbetong
4 svar · 5,8k läst
·
C
claym: [citat] Men då menar du vänster/ högerkanterna på blecket? Jag tänkte främst på underblecket och fodret under- dvs hur tight de ska sitta Dvs lite så som Gabbe1 svarade
3 svar · 1,9k läst
A
Antong: Hur gör man det:)? Tar bort den som är där nu och ersätter med en bredare salningslist? Eller måste man riva halva karmen för att få lös den, hittar ju inga spikar eller skruvar :)?
2 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är några exempel https://montano.se/product.html/dorrstopp-varmgalv https://se.habo.com/sortiment/dorr-och-port/dorrstoppare/dorrstopp-9837 https://sotenastra.woody.se/hus-bygg/fonster-dorrar/beslag/dorr-fonsterbeslag/struktur-scandinavia-dorrstopp-4496-struktur-elforzinkad-180mm
1 svar · 10,8k läst
·
1
123abc: Beroende på vad du har för låshus så finns det olika alternativ t.ex DS9008, 1889-11, 1487-11, 1489-11, LP712, LP719, HABO 65950 osv för att nämna några.
3 svar · 7,4k läst
Microkatten
Microkatten: Det går att fälla in nytt virke i en fönsterbåge i ett vanligt kopplat tvåglasfönster av trä. Som du säger får man ta bort glaset först. Hur man får bort kittet varierar beroende på kitt-typ - stämjärn, kniv, speedheater osv. Det finns många trådar här på bygga hus om borttagning av fönsterkitt, renovering och tillverkning av fönster, t.ex.:
1 svar · 6,4k läst
·
1
123abc: Jag är lite nyfiken på hur det gick med dina DMS och vad du blev erbjuden. Nyheten verkade inga vara intresserade av.
7 svar · 7,6k läst
·
Mimi Skår
Mimi Skår: Superbra, tack för alla svar jag har fått! Nu ska jag utforska mer om blästring, hammarlack mm och få ordning på detta ‍♀️
7 svar · 2,9k läst
·
Vikbacka
Vikbacka: Jo, det har visat sig vara ett utmärkt hus för mig. Lärt mig så otroligt mycket. Så tacksam. :) Även om jag föredrar att lia en gräsmatta istället för att renovera fönster just nu. Tack för alla tips! Verkligen gjort så att jag nu vågar mig på de enklaste fönstren.
6 svar · 1,4k läst
·
O
Ostbert: Väldigt rimligt, tack för det! Axel
2 svar · 1,4k läst
·
F
fb35523: Hej! Vid en renovering visade det sig att ett antal koppelbeslag hade gått sönder. Vi hittade ett fåtal reserver i en påse men behöver fler. Dessa sitter i ett 1+1 träfönster med innerrutan infäst i träet och ytterrutan i en aluminiumram. Alu-ramen är sedan infäst i träfönstret med gångjärn och i andra sidan dessa koppelbeslag/hakar. Årgången borde vara runt 1950. Jag har sökt
0 svar · 2,1k läst
·
R
Rolle85: Nu är allt på plats men en sak saknas?! Axeln som går tvärs igenom dörren till låsvredet, borde inte de ingå?! [bild]
2 svar · 1,1k läst
·
J
JoRi: Vet att frågan förekommer sedan tidigare men jag har en fundering om denna lösning so jag inte sett tidigare. Jag kommer att placera fönstren i liv med utvändig gips, sedan en 50mm fasadskiva stående läkt samt liggande panel. Vi tänkte köra utan utanpåliggande foder enl skiss nedan. Jag tänker mig då att jag skall fasa av kanten på den övre brädan. Borde detta fungera eller skjuter
0 svar · 2,7k läst
·
W
wenlo: Fick ta olja samt skruv som inte är rostfria för att fixa till gängorna, sedan kunde jag montera allt igen. Phew, 2 veckor tog det att få ett fungerande lås. För info så finns det även en app för att uppdatera firmware av låset. för att den ska snurra igång måste man först ta ut z-wave modulen om man har en sådan.
2 svar · 3,6k läst
1
123abc: Det finns trådar om att lossa envägsskruv i forumet, det går att göra själv om man är lite händig.
3 svar · 1,2k läst
·
C
Conny81: [citat] Hej, TäMailade ASSA igår och de svarade idag att det skickar en ny fjäder med monteringsanvisning till låshuset som en goodwill. Bra service! Tack för tipset!
10 svar · 5,1k läst
·
tttomten
tttomten: Måla och behåll springan.
1 svar · 943 läst
·
harry73
harry73: Vi hade utanpåliggande spröjs, också i alu. Tyckte att huset har för små fönster, och då tar spröjs också bort lite fönsteryta. Efter en fönstertvätt hamnade de på hög o trädgården (med avsikten att montera dom tillbaka någon gång( sedan föll ett stort träd på högen. Nu har vi inte spröjs längre. Det är en förbättring för insidan men en försämring för utsidan
16 svar · 16,9k läst
A
annajt: [citat] Precis, dörren måste hållas stängd, så att den alltså inte går att öppna lätt. Därför funderade jag på spiraldörrstängare... En barngrind fungerar nog inte för en katt, de brukar hitta vägar över dem :)
9 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.