Vår ytterdörr ser tråkig ut så jag tänkte ta och renovera den, lite osäker på vad det är för träsort dock, vad tror ni? Teak, ek, furu? Jag är verkligen sämst på att artbestämma träslag :).

Det är en dörr från Leksandsdörren, osäker på hur gammal (den satt där när vi köpte huset). Jag tror att den varit ljusare i färgen från början och att förre ägaren har oljat/betsat med en mörkare färg.

Min plan är att tvätta av den, sen slipa med excenterslip och sandpapper och sedan olja in den med lämplig olja. Vad tror ni, är det bästa sättet? Vilken olja är att rekommendera?

• Sliten ytterdörr i trä med fönster och skugga som speglar dess behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en solbelyst, åldrad träytterdörr med synlig textur och en handskugga.
    Skapa konto
  • Närbild på en sliten ytterdörr av oidentifierat träslag från Leksandsdörren som behöver renovering.
    Skapa konto
  • Närbild på en ytterdörr i trä med synliga ådringar, eventuellt oljad eller betsad för att mörkna.
    Skapa konto
  • Närbild på en träytterdörr med ett märke från Leksandsdörren och texten "med garanti".
    Skapa konto
  • Närbild på en sliten ytterdörrsyta med synliga träfibrer och mörka fläckar, i behov av renovering.
    Skapa konto
Teak!

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Gör på samma sätt som man gör med teakdäck på båtar.
Mjuk borste för rengöring, Boracol mot ev mögelprickar och sen på med gulsåpa.

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Inte slipa med fint slippapper då? Tycker att det känns som dörren kan ha varit lackad tidigare, den är inte riktigt slät, tänkte att den skulle vara enkelt att få en finare yta med en slipning. Men det kanske räcker att tvätta?

thomas33 thomas33 skrev:
Såpa på Teak är bra, men hellre Brunsåpa än gul/grön.
Gul o grön är samma sort fast olika färgsatt. Tyvärr torkar gul/grönsåpan ut trät varvid det kan spricka.
Brunsåpa däremot återfettar trät - teak är ett "fett" träslag som behöver återfettas efter rengöring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.