Halloj,
Har ett stort pivotfönster som jag tänkt bygga om till fast fönster under semestern.
Jag har 52mm att tillgå för att få plats med;
- Kronlist
- Glaskasett
- Smyglist/list/någonting
Har tänkt limma fast kasetten för att minska inbrottsrisken.
1. Hur mycket komprimeras kronlisten? Ser att den finns i diverse olika storlekar. Kan man anta att 8mm bli 6mm man trycker åt kasetten? Eller kanske tom 4mm?
2. Skall man montera kronlisten kant i kant med dagöppningskanten på falsen, eller en bit in? Vill ju inte ha en dammfälla. Samtidigt vill jag inte att den skall svälla ut.
3. Från utsidan sett, antar att man skall ha en kronlist även här?
4. Kronlist mot glasen är jag med på, men skall man ha något runt om kassetten? Eller räcker det med limmet i hålrummet?
Vad för klossar ställer man kassetten på?
5. Är det här en rimlig måttkedja;
- 3mm (kronlist 4x10)
- 22mm (Kassett)
- 3mm (kronlist 4x10)
- 21mm (listverk)
Totalt 49mm, så finns det 3mm till godo om kronlisten inte komprimeras som jag tror, eller om karmen är något skev. Glaslist 16x30 i aluminium i nederkant borde bli lagom för detta?
Det är 52mm, bara bilden som visar annat.
Spåret i karmen hade jag tänkt att man kan spackla igen med kemiskt trä?
Har ett stort pivotfönster som jag tänkt bygga om till fast fönster under semestern.
- Kronlist
- Glaskasett
1. Hur mycket komprimeras kronlisten? Ser att den finns i diverse olika storlekar. Kan man anta att 8mm bli 6mm man trycker åt kasetten? Eller kanske tom 4mm?
2. Skall man montera kronlisten kant i kant med dagöppningskanten på falsen, eller en bit in? Vill ju inte ha en dammfälla. Samtidigt vill jag inte att den skall svälla ut.
4. Kronlist mot glasen är jag med på, men skall man ha något runt om kassetten? Eller räcker det med limmet i hålrummet?
- 3mm (kronlist 4x10)
- 22mm (Kassett)
- 3mm (kronlist 4x10)
- 21mm (listverk)
Totalt 49mm, så finns det 3mm till godo om kronlisten inte komprimeras som jag tror, eller om karmen är något skev. Glaslist 16x30 i aluminium i nederkant borde bli lagom för detta?
Det är 52mm, bara bilden som visar annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp 4mm tjock kronlist och räkna med att den komprimeras ca 1 mm.K KjellTimell skrev:Halloj,
- Kronlist
- Glaskasett
- 3mm (kronlist 4x10)
- 22mm (Kassett)
- 3mm (kronlist 4x10)
- 21mm (listverk)
Det är 52mm, bara bilden som visar annat.Spåret i karmen hade jag tänkt att man kan spackla igen med kemiskt trä?
[bild]
Montera den ca 1 mm in från falsen.
Ja, ha kronlist även på utsidan.
Du ställer glaset på plastkloss i botten.
Du ska inte limma runt hela glaset i falsen. Det blir ett helvete att byta den ifall den går sönder.
Det räcker med att lägga lite i hörnen innan du ställer i glaset. Tänk på att inte använda silikon då den kan torka ur limmet i isolerglaset vid kontakt.
Egentligen ska glaset lira med isoleringen i väggen för att få ett bra resultat. Tror glaset kommer för långt ut med din lösning.
Har gjort detta med några fönster, men i mitt fall har det varit sidohängda med gångjärn.
1. Kronlisten deformeras inte särskilt mycket, du ska ju inte direkt pressa kassetten stenhårt mot den! Jag använde Trelleborgs 3 mm tjock kronlist (9X3)
2 Jag satte kant i kant.
3 Ja. Jag använde glaslister i trä, Använde samma kronlist på dessa.
4 Jag har inget runt kassetten, förutom plastbrickorna på de ställen kassetten skall ha brickor. Lade en klick fog i varje hörns insida.
5. Verkar OK. Kolla för säkerhets skull monteringsanvisningen för glaslisten i aluminium
Du bör kolla innan så karmen har 90 graders hörn och inte är skev. Inget kul om kassetten inte passar i hålet.
Jag lät spåren i karmen vara, täcks ändå av listerna
En sak jag inte tänkte på var att strängen med fogmassa mellan glasen i kassetten är ganska bred. Den syns litegrann från insidan på mina fönster. Om jag ska göra fler fönster kommer jag sätta tunna lister även på insidan för att undvika det.
1. Kronlisten deformeras inte särskilt mycket, du ska ju inte direkt pressa kassetten stenhårt mot den! Jag använde Trelleborgs 3 mm tjock kronlist (9X3)
2 Jag satte kant i kant.
3 Ja. Jag använde glaslister i trä, Använde samma kronlist på dessa.
4 Jag har inget runt kassetten, förutom plastbrickorna på de ställen kassetten skall ha brickor. Lade en klick fog i varje hörns insida.
5. Verkar OK. Kolla för säkerhets skull monteringsanvisningen för glaslisten i aluminium
Du bör kolla innan så karmen har 90 graders hörn och inte är skev. Inget kul om kassetten inte passar i hålet.
Jag lät spåren i karmen vara, täcks ändå av listerna
En sak jag inte tänkte på var att strängen med fogmassa mellan glasen i kassetten är ganska bred. Den syns litegrann från insidan på mina fönster. Om jag ska göra fler fönster kommer jag sätta tunna lister även på insidan för att undvika det.
Tack för svare!
Tyvärr är inte karmen rätvinklig, det tänkte jag lösa genom att sala på såpass att kassetten har tillräckligt med anläggningsyta i falsen ändå på som minst 3mm spalt mot karm, som mest 7mm (den slår 4-5mm vertikelt). Tyvärr är karmen klossad, så det går inte att justera utan att bryta upp och putsade fönstersmygarna. Skall ajg ändå bryta där, ja då kan jag likväl byta hela fönsterpartiet.
Tyvärr är inte karmen rätvinklig, det tänkte jag lösa genom att sala på såpass att kassetten har tillräckligt med anläggningsyta i falsen ändå på som minst 3mm spalt mot karm, som mest 7mm (den slår 4-5mm vertikelt). Tyvärr är karmen klossad, så det går inte att justera utan att bryta upp och putsade fönstersmygarna. Skall ajg ändå bryta där, ja då kan jag likväl byta hela fönsterpartiet.
Klicka här för att svara