Fönster & Dörrar
123abc: Det finns trådar om att lossa envägsskruv i forumet, det går att göra själv om man är lite händig.
Conny81: [citat] Hej, TäMailade ASSA igår och de svarade idag att det skickar en ny fjäder med monteringsanvisning till låshuset som en goodwill. Bra service! Tack för tipset!
harry73: Vi hade utanpåliggande spröjs, också i alu. Tyckte att huset har för små fönster, och då tar spröjs också bort lite fönsteryta. Efter en fönstertvätt hamnade de på hög o trädgården (med avsikten att montera dom tillbaka någon gång( sedan föll ett stort träd på högen. Nu har vi inte spröjs längre. Det är en förbättring för insidan men en försämring för utsidan
annajt: [citat] Precis, dörren måste hållas stängd, så att den alltså inte går att öppna lätt. Därför funderade jag på spiraldörrstängare... En barngrind fungerar nog inte för en katt, de brukar hitta vägar över dem :)
123abc: Glasade så sitter glaset i partiet annars levereras glaset separat. Om glaset sitter i partiet så är det betydligt lättare att hantera och mindre risk för skador på materiel eller person. Ibland kommer partier glasade ibland levereras glas separat.
FrippeFlyer: Hejsan... Ska byta ut två stycken dubbel-altandörrar som i dagsläget sitter i två av våra rum mot en balkong. Tanken är att sätta ett öppningsbart fönster i ett av rummen och i det andra rummet sätta en altandörr med bröstning, och ett fast fönster. Så till dilemmat när det gäller kombinationen dörr+fast fönster: totala hålet är på ca 1400mm i bredd. Min idé är att sätta
Magnus80: Ja, spackelspade får det nog bli. Har du någon rekommendation på en bra plastisk trämassa?
Mustafa Latif Ali: Hej! Vi har tänkt köpa en skjutdörr som ska ligga i fasaden mellan vardagsrum och altan. Skjutdörren skall vara vinterisolerade med följande mått: 3,4x2,2 m, 3- glass, U-värde 0,7-0,9, och har en 2-del skjutdörrsparti, hela aluminum. Kvalitet och priset på skjutdörren är viktigt. Vi funderat på Hajom, men de är för dyrt. Andra Hale, Nordan. Vilka erfarenheter har ni av olika märken
mendelsohn: [citat] Tack :) Jo det är snyggt, tyvärr inte mitt hus. Är ett mindre hyreshus som syrran hastigt och lustigt fick ärva. ...och som jag då tydligen får hålla på med i en omfattning jag inte helt gillar.
123abc: Om spärren (den du drar ner) är påverkad så fungerar inte vredet. Du kan ha monterat ihop låset felaktigt men med ett äldre ASSA 2002 så är mitt råd att köpa ett nytt då den nya modellen inte har samma problem som de äldre led av. Äldre 2002 var så problemfyllda att det var rent skräp.
mendelsohn: Som någon skrev går tjuvar in genom fönster/altan/ balkong och UT genom dörr. Att överinvestera i ytterdörr mot "gatan" är således ingen kostnadseffektiv skyddsfunktion mot inbrott. Satsa de extra kronorna på lite bättre säkerhet på altanen och de fönster som inte syns från gatan.
KnockOnWood: Kolla här: http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92 De bygger fönstren i vilka former och färger du vill till bra priser. Thermo Comfort 92 är deras topp-produkt. Våra snart 9 år gamla är som nya. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-foenster-och-glasdoerr-i-var-70-tals-villa-i-goeteborg.343045/#post-3291558
byggbra: Elitfönster har en serie som heter vision dessa är gjorda med större glasyta.
BirgitS: Om du inte får något svar i forumet så fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
epw: Om träet är i fint skick när du skrapar av den nedre listen skulle jag ha tagit en multimaskin med grovt slippapper eller en musslip och slipat ner så det lutar utåt så vattnet inte blir stående. Sedan tvättat rent och målat med fönsterfärg så klarar det 10 år till utan att göra något.
geschmeck: Blir mitt problem. På nåt sätt accepterade jag väl hans svar och lösning. Men den diskussionen skippar vi. Nu är det lösningen jag fokuserar på. Hittade nån tråd där någon kört med ett överbleck skruvat rakt på panelen. Rikligt med fog/tätmassa bakom så det fyller fasningarna. Blir troligtvis den lösningen. Inte det snyggaste men borde bli funktionellt. Bör jag bocka kanterna?
Bono_R: [citat] Jag gjorde så att jag köpte dörren och en karm så gångjärnssidan passade direkt. Och sedan satte jag de tre gångjärnen i mitten inåt på dörren så man såg inte inte gångjärnen på utsidan när dörrenen var stängd. Gångjärnen i mitten var samma som till karmen. typ sådana här
optimum: Jag har liknande spröjs. Nej man måste ta bort dem för att putsa. Prova på olika fönster så hittar du säkert något som går enklare att lossa. På det spröjset kan du se hur det är utformat så förstår du hur du ska göra. 556 eller likannde kan vara ett bra tips. Undvik siliconspray om du någon gång vill måla om fönstren. Och som du fått rätt tips om, bryt inte mot
AndersS: Använd en latexfox, tryck i hålet och skrapa slätt mot ytan med en plastspackel. Du behöver inte måla den lilla pricken som det blir.
123abc: Du tar ur spanjoletten och måttar och fyller i beställningsformuläret. https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf Börja med att ringa elitfönster och fråga om de fortfarande har spanjoletter som passar. Du kan även be en låssmed komma ut och måtta och beställa spanjoletten eller ta med spanjoletten till en låssmed.
ginnfilt: Det blev en Swedoor för 10K från Bygghemma...
lagenhet1201: [citat] Tror du att en snickare skulle kunna fixa till det? Kanske är bäst att vi anlitar en i sånt fall. Finns en stor risk att vi gör det värre. Tanken jag har haft är att karmarna kan gå in lite mer, dvs att själva dörrhålet blir lite mindre(på andra bilden) På första bilden och i övriga rum, räcker det väl med att själva dörrfodret är lite tjockare än vanligt, eftersom det
Lärospånet: Tack - då gör jag så med en plåtbit, det finns mycket riktigt plats under, ville dubbelkolla först med professionen :) Förlåt min okunnighet - cylinderlås ska det naturligtvis vara istället för tillhållarlås. Jag har faktiskt till och med ett sådant liggande.
tergo: [citat] spanner bitsen funkar har själv testat vid ett par tillfälle