43 673 läst ·
26 svar
44k läst
26 svar
Såga upp vägg för altandörr
Ny överaskningar hela tiden... Nu har jag tagit bort panelen på utsidan men då dök dom här två lodräta reglarna upp. Har dom med bärigheten att göra? Förslag på hur jag ska gå vidare här? :S
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00449.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00448.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00449.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00448.jpg
Första plankan borta och huset står kvar 
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00454.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00454.jpg
Japp! Där satt den! d^_^b Gick ju riktigt bra tillslut. Nu är det bara lite lister och så kvar... 
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00457.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00457.jpg
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Om man har liggande plank som är runt 7 cm tjocka, är det smidigare eller svårare att kapa upp ett hål i väggen då? Sitter fönster på den platsen i dagsläget?
Hej!
Jag sitter lite i samma sits men ska försöka få in en altandörr på långsidan av ett timmrat hus från någon gång cirka 1850, vad tror ni om detta? Det är ett befintligt fönster där dörren ska in, men det behöver breddas lite till. Då det är på långsidan, behöver man bära av eller ska det gå ändå? Idag är fönster 120 cm, dörren är 180 i karmmått.
Vad tror ni?
Martin
Jag sitter lite i samma sits men ska försöka få in en altandörr på långsidan av ett timmrat hus från någon gång cirka 1850, vad tror ni om detta? Det är ett befintligt fönster där dörren ska in, men det behöver breddas lite till. Då det är på långsidan, behöver man bära av eller ska det gå ändå? Idag är fönster 120 cm, dörren är 180 i karmmått.
Vad tror ni?
Martin
Min morbror som är byggnadsingenjör säger, då jag frågade ungefär samma sak, "Gamla hus rasar inte, det kanske säckar ihop lite - bara att såga".
Jag skulle öppna upp kring fönstret så jag ser hur det är byggt. om det är avlastat idag så skulle jag fundera ett varv till om det inte är avlastat så skulle jag försöka se var takstolarna vilar och sedan rimlighetsbedömma om jag behöver avlasta. (en takstol kanske hamnar risitg till då du tar upp hålet).
Jag skulle öppna upp kring fönstret så jag ser hur det är byggt. om det är avlastat idag så skulle jag fundera ett varv till om det inte är avlastat så skulle jag försöka se var takstolarna vilar och sedan rimlighetsbedömma om jag behöver avlasta. (en takstol kanske hamnar risitg till då du tar upp hålet).
Grymt gusvo! Det är också lite så jag tänker, jag har väldigt svårt att se att det rasar så länge man har koll på takstolarna.
Tack för snabbt svar!
Martin
Tack för snabbt svar!
Martin
Hej, hoppas det är OK att jag lånar tråden liten då jag har en liknande fundering på håltagning.
Förutsättningen är ett hus med plankvägg från 47 och dörrhålet jag vill ta upp är på den bärande långsidan.
Eftersom att jag har plats inne där dörrhålet skall vara så undrar jag om det går att förstärka väggen inifrån i stället för att fälla in bärande reglar.
Min tanke är så här. River bort tretexen och sätter över där dörren skall vara en horisontal limträ i dimensionen 56*225 som är 130 cm lång som skruvas fast på planket. sedan sätter jag två vertikala reglar av samma limträ fast klyvt till 20 cm pga platsbrist som skruvas fast i väggen ned till golvet. Därefter sågar jag hålet i plankväggen.
Tror ni att detta skulle fungera? Jag kan ju skruva ihop limträet till dubbla tjockleken ifall det hjälper.
Mvh Johan
Förutsättningen är ett hus med plankvägg från 47 och dörrhålet jag vill ta upp är på den bärande långsidan.
Eftersom att jag har plats inne där dörrhålet skall vara så undrar jag om det går att förstärka väggen inifrån i stället för att fälla in bärande reglar.
Min tanke är så här. River bort tretexen och sätter över där dörren skall vara en horisontal limträ i dimensionen 56*225 som är 130 cm lång som skruvas fast på planket. sedan sätter jag två vertikala reglar av samma limträ fast klyvt till 20 cm pga platsbrist som skruvas fast i väggen ned till golvet. Därefter sågar jag hålet i plankväggen.
Tror ni att detta skulle fungera? Jag kan ju skruva ihop limträet till dubbla tjockleken ifall det hjälper.
Mvh Johan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden