Nej det verkar inta vara nått bärande... Verkar bara vara reglar som håller isoleringen på plats.. Jag kör vidare :)

Ser ju lite konstigt ut men jag tror du är på rätt spår. Håller tummarna för att korthuset inte faller ihop.... ;)

• Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Om man har liggande plank som är runt 7 cm tjocka, är det smidigare eller svårare att kapa upp ett hål i väggen då? Sitter fönster på den platsen i dagsläget?

Hej!

Jag sitter lite i samma sits men ska försöka få in en altandörr på långsidan av ett timmrat hus från någon gång cirka 1850, vad tror ni om detta? Det är ett befintligt fönster där dörren ska in, men det behöver breddas lite till. Då det är på långsidan, behöver man bära av eller ska det gå ändå? Idag är fönster 120 cm, dörren är 180 i karmmått.

Vad tror ni?

Martin

Min morbror som är byggnadsingenjör säger, då jag frågade ungefär samma sak, "Gamla hus rasar inte, det kanske säckar ihop lite - bara att såga". :)
Jag skulle öppna upp kring fönstret så jag ser hur det är byggt. om det är avlastat idag så skulle jag fundera ett varv till om det inte är avlastat så skulle jag försöka se var takstolarna vilar och sedan rimlighetsbedömma om jag behöver avlasta. (en takstol kanske hamnar risitg till då du tar upp hålet).

Grymt gusvo! Det är också lite så jag tänker, jag har väldigt svårt att se att det rasar så länge man har koll på takstolarna.

Tack för snabbt svar!

Martin

Hej, hoppas det är OK att jag lånar tråden liten då jag har en liknande fundering på håltagning.

Förutsättningen är ett hus med plankvägg från 47 och dörrhålet jag vill ta upp är på den bärande långsidan.
Eftersom att jag har plats inne där dörrhålet skall vara så undrar jag om det går att förstärka väggen inifrån i stället för att fälla in bärande reglar.
Min tanke är så här. River bort tretexen och sätter över där dörren skall vara en horisontal limträ i dimensionen 56*225 som är 130 cm lång som skruvas fast på planket. sedan sätter jag två vertikala reglar av samma limträ fast klyvt till 20 cm pga platsbrist som skruvas fast i väggen ned till golvet. Därefter sågar jag hålet i plankväggen.
Tror ni att detta skulle fungera? Jag kan ju skruva ihop limträet till dubbla tjockleken ifall det hjälper.
Mvh Johan

Varför inte bara fälla in limträet i plankväggen? Det verkar enklare? Även från insidan.

Egentligen endast för att man slipper stämpa upp väggen medans man försvagar den samt att det känns smidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.