E
Erik_A1: Hej! Bor i en mindre BRF med 30st lägenheter och skulle behöva tips på fönsterbytare i sthlm som kan hjälpa oss.
0 svar · 465 läst
kaffe60
kaffe60: Stämmer. Dock en variant som bara verkar finnas i Tyskland. Tack för din ledtråd.
2 svar · 1,3k läst
·
J
JohanFredrik: Tack för alla förslag men det lutar nog åt kistbyte...
7 svar · 1,5k läst
·
M
Melo: Ok, tack. Då får jag inhandla låsspray.
2 svar · 10,9k läst
·
Bertil Erik Ohlsson
Bertil Erik Ohlsson: Ska genast köpa en excenterslip min 250W läste jag någonstans. Tack för snabbt svar
3 svar · 5,3k läst
·
fremax
fremax: Jag skulle limma med silicon i lämplig färg. Med vänlig hälsning, fremax
8 svar · 4,9k läst
V
villa_74: Vi vill göra precis samma sak på vårt tegelhus. Vi har bl a titta på Hajom, Velfac, Ekstrand (bara tittat, inte undersökt så mycket). Vi vill ha så stor öppning som möjligt och har frågat Hajom och Velfac om de hade 3-luft där man skjuter undan två delar. D v s 2/3 går att öppna. De hade inte den möjligheten. Jag har sett att Ekstrand har vikdörrar, vilket ger möjlighet att
3 svar · 4,8k läst
·
henrikpåhöjden
henrikpåhöjden: Det ska vara sådär fast i ditt fall i vinkel
5 svar · 2,9k läst
·
ebolasmurf
ebolasmurf: Tack för alla tips.. och ni har rätt! Var och kollade på bauhaus och IKEA. Men när jag stod där så såg jag något annat.. istället för att böka med gångjärn så köpte jag 8 st magnetlås (6kg) och monterade. Blev kanon och luckan sitter.. Var jättebra ända tillsa jag insåg att jag glömt sätta fast något att öppna med.. sitter som fasiken :D En skruv senare gick det bra.
4 svar · 4,8k läst
·
fremax
fremax: Info tack? Inne , ute? Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 992 läst
Blueline
Blueline: [citat] Just så var grundtanken, känns dock som att det blir svårt då det endast är 1,3-1,5 cm mellan betongtrapp och tröskel.. svårt att få till fall och 90 graders böjen på plåten..
17 svar · 8,0k läst
·
J
jonaserik: Det går att få 5 mm extra på båda sidor om karmstyckena sågas.
6 svar · 1,4k läst
·
1
123abc: Ser ut som en hållare för något t.ex en brandvarnare eller lampa. Då den inte har skruvar så antar jag att den är limmad t.ex med dubbelhäftande tejp.
5 svar · 1,0k läst
·
U
Ulla C: Ja, det är det.
2 svar · 889 läst
H
hempularen: Mät det exakta måttet, låt glasmästaren bedöma hur mycket mindre kassetten bör vara.
14 svar · 7,8k läst
·
P
petererlandsson1194: Om du vet hur mycket nya fasaden kommer att bygga ut så kan ju plåtisen ta med de måtten i beräkningen med tanke på hur mycket uthäng det ska vara. Kanske passar på att tilläggsisolera samtidigt?
1 svar · 1,8k läst
bax
bax: Japp
2 svar · 1,1k läst
·
bax
2 svar · 1,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur är själva altandörren? Om den inte är helglasad är det ju lätt gjort att sätta in en kattlucka i själva dörren.
2 svar · 4,5k läst
Miian91
Miian91: [citat] Då gäller det att sköta sig Men det är också var jag hört och blivit tillsagd att sköta den och det var tur för inte hade jag tänkt på det annars! Man vill ju dock inte att dörren ska bli flammig när man vaxar den.
4 svar · 23,8k läst
·
Putsarn
Putsarn: [citat] Nyfiken - Blev det bra?
16 svar · 43,0k läst
·
P
Anonymiserad 202214: [citat] Tack de blev stabilt, ett jättetack :)
5 svar · 7,2k läst
·
N
najks: var förbi den lokala finsnickeri-firman, de kan tillverka måttbeställda runda fönster i 45mm tjocklek har köpt av dom tidigare, och det är riktigt fint gjort! 1st ca 1110mm (inkl karm och foder) 1st ca 600mm (inkl karm och foder) landar kring 6000 - 7000kr beställer jag PVC så hamnar jag på ungefär samma summa, inkluderat frakt/foder osv
19 svar · 5,8k läst
·
F
Figur: Stort tack för era svar! Det gick alldeles utmärkt med torx (y)
5 svar · 9,0k läst
·
Trattkantarell
Trattkantarell: [citat] Vi tänkte göra typ såhär, kanske kan vara en idé :)
9 svar · 2,7k läst
·
N
najks: [citat] nej det behövs inte - men priset blir detsamma som ett i trä som inte är öppningsbart..
14 svar · 2,3k läst
R
Robert-san01: [citat] Vi har 3st Allegro. 2 med fönster, 1 utan. En spröjs på syd-dörren sprack efter 1år. Fick ny dörr utan knorr.
1 svar · 2,0k läst
Fishdoc
Fishdoc: [citat] Ja, förstår det. Det är sant.
32 svar · 7,2k läst
·
T
tardis: [citat] Resten känns rimligt så vi kommer nog överens :)
9 svar · 4,8k läst
EmmaSmåland
EmmaSmåland: Liten uppdatering. Nej en gång av tre har dörren låst inifrån. Handtaget har känts konstigt till och från oavsett vilken sida om dörren man står på. Vilket är ganska givet. Låset är bytt av låssmed. Ett lås jag måste låsa med nyckel. Hade jag varit med i hyresgästföreningen hade jag frågat om det ens är rimligt att kräva ersättning för ett lås från 1952. Men nu är det
31 svar · 8,6k läst
·
L
Laklak: Nu menade jag att först renovera upp fönsterna nu och sedan när dom börja krita sig olja in dom på nytt. Å de momentet tar en halvtimma, men sen är jag ju proffs.. För mig är det galenskap att byta ut dessa högkvalitativa fönster mot nya bara för att få underhållsfritt. Underhållsfritt=omöjligt underhålla inte längre livslängd.
6 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.