Jag funderar på om man kan byta sidoljuset vid ytterdörren och behålla dörren. Är det någon som testat det?
Ladda gärna upp bild.
Anledningen är att jag tycker att dörren är helt ok men sidoljustet är så dåligt isolerat så det kondenserar på insidan. Trät har svartnat på insidan...svartmögel??

• Träytterdörr med snidade mönster och sidoljus av strukturerat glas i tegelhusfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med träräcke framför husfasad i tegel, ytterdörr i trä och sidoljus med kondensation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan mycket väl be en glasmästare att sätta in en isolerglaskassett. När flyttade in för några år sedan hade jag ett liknande sidoljus och jag tyckte inte om glaset. Det bytte jag själv mot dubbla enkelglas, helt transparenta.

BigR
Om träslaget är ek så har det nog svartnat av fukt från kondens snarare än mögel.

Det ska som nämnt inte vara några problem. Ta dit en glasmästare som tar ut måtten på glaskasetten.

Det svarta trät är bara att tvätta

BigR BigR skrev:
Om träslaget är ek så har det nog svartnat av fukt från kondens snarare än mögel.
Jag tror det är furu..en är osäker..

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det ska som nämnt inte vara några problem. Ta dit en glasmästare som tar ut måtten på glaskasetten.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan mycket väl be en glasmästare att sätta in en isolerglaskassett. När flyttade in för några år sedan hade jag ett liknande sidoljus och jag tyckte inte om glaset. Det bytte jag själv mot dubbla enkelglas, helt transparenta.
Har du någon koll på vad det normalt sett kostar? Jag hade faktiskt hit en glasmästare som skulle ha 6000 för att byta till isolerglas. Jag tyckte det lät väldigt dyrt.
Det svarta trät är bara att tvätta[/QUOTE

Vad borde det kosta att låta en glasmästare sätta in nytt isolerglas?

Ta en bild, mät uppstorlek och fråga en glasmästare. Jag har själv ingen aning

Jag har en likadan dörr, satte in isolerglas som jag köpte på glasnet.nu. Man kan beställa exakt tjocklek och olika varianter av isolerglas. Den enklaste varianten kostar runt 700 kr kvm. Det var väldigt lätt att byta själv, bara att skruva bort listerna och byta glaset.

Jag bytte även några källarfönster då jag ersatte hela bågen med isolerglas, fick 40% mer ljusinsläpp och bättre isolering. Man får bara se till att man behåller några öppningsbara. Beställde samma tjocklek som fönsterbågen och sen var det bara att sätta in glaset med lite gummilist.

• Gilla
Rödmarkerad
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Jag har en likadan dörr, satte in isolerglas som jag köpte på glasnet.nu. Man kan beställa exakt tjocklek och olika varianter av isolerglas. Den enklaste varianten kostar runt 700 kr kvm. Det var väldigt lätt att byta själv, bara att skruva bort listerna och byta glaset.

Jag bytte även några källarfönster då jag ersatte hela bågen med isolerglas, fick 40% mer ljusinsläpp och bättre isolering. Man får bara se till att man behåller några öppningsbara. Beställde samma tjocklek som fönsterbågen och sen var det bara att sätta in glaset med lite gummilist.
Du har inte en bild så jag kan se hur det blev?

Absolut bäst att bara byta glaset, svårt att få det att matcha annars.

• Gilla
Rödmarkerad
  • Laddar…
Dessutom kan du ju fundera på att förbättra inbrottskyddet, sätt dit säkerhetsglas. Som det är nu kan en tjuv lätt slå upp ett litet hål i glaset och öppna dörren från insidan.

• Gilla
Rödmarkerad
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dessutom kan du ju fundera på att förbättra inbrottskyddet, sätt dit säkerhetsglas. Som det är nu kan en tjuv lätt slå upp ett litet hål i glaset och öppna dörren från insidan.
använder TS sitt extralås så är det inte så lätt

• Gilla
Rödmarkerad
  • Laddar…
Jag hade nästan en exakt likadan dörr och fönster.
Ta bort listerna och mät hålet, ta bort lite så att du får lite ställplats
Jag tog även bort mittbiten och beställde en hel ruta som en treglas kassett.
Kostnad för 5 år sen 1000kr.

• Gilla
Rödmarkerad och 1 till
  • Laddar…
Mät det exakta måttet, låt glasmästaren bedöma hur mycket mindre kassetten bör vara.

• Gilla
Rödmarkerad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.