Fönster & Dörrar
cosmic: Nu är låset monterat. En sak (bl a...) jag inte hade tänkt på är att det här låset saknar fjäder, dvs låskolven går inte tillbaka av sig själv. Det var ett smärre problem. Ett större problem var att dörrens ram är bara 45x45 mm på sidorna. Det gjorde att handtaget jag efter mycket letande hittade och som jag tyckte skulle passa bra på det här bygget hamnade mycket nära
Evamag: Vi målade utan att ta ur fönstren. Ville inte chansa. Vi har samma typ av fönster
ToRy: Har inte hittat någon lösning men heller inte varit speciellt aktiv med det. Har liksom haft andra, viktigare projekt. :) Däremot har dörren svällt och även spruckit i nederkant, inte helt oväntat. Nåväl, det är en Byggmax-dörr så när huset i övrigt är klart kanske det blir att köpa en ny dörr och skydda den med både plåt och tak. :D En plåtkant som sticker ner någon
123abc: ASSA 560 heter låshuset och det finns fortfarande på marknaden. Däremot är det vanligt att dessa byts ut mot assa 565 istället som inte är självlåsande.
123abc: [citat] Ja det är skillnad på ut och inside låscylindrar där låscylindern på insidan har plats för skruvarna som håller låscylindern på plats. Det är möjligt att montera utside låscylinder på insidan och täcka utsidan med en täckskylt (assa 4265), fix 4408, borra ur en utside cylinderring för skruvar. Däremot är det en bättre lösning att komplettera det befintliga med en
Stefflo: [citat] Jag hade ett Anebyhus tidigare från -70 och där var alla fönster bara spikade så det var bara att köra tigersågen.
123abc: Brand och ljudklassning går att uppnå mot plana trösklar eller direkt mot golv med en tröskelautomat eller tätningströskel.
richardtenggren: Adjufix har även de tryckfördelningsbrickor och lättbetongskruv, så gjorde jag :)
Halvarståhl: Hur gör man med infästningar när man ska sätta in dörrar och fönster i en leca kåk?
Anders_Aldsten: [citat] Tack för ditt svar! Naturligtvis ska jag följa Peter Gantelius, han finns dessutom i grannbyn så jag kan ringa när katastrofen är ett faktum. ;)
Turbo_Tail: Nivålist? https://www.lundbergs.com/sv-se/produkter/golvlister/golvlist/nivaalist
daizy: Jag behöver byta fönster på mitt Sutteränghus av trä (lantlig stil). Vilken fönsterfirma är bäst? Vad bör jag tänka på? Trä eller aluminium? Vridfönster vill jag ha med spröjs. Gärna löstagbara. Det är en djungel där ute..
123abc: Om din spanjolett inte är låsbar (vilket den inte ser ut att vara men det bör kontrolleras) så går det att lösa men det blir lite special lösning. Först länkar jag till några tidigare gånger jag besvarat liknande. https://www.byggahus.se/forum/threads/utvaendig-lasning-altandoerr.348052/#post-3349843
honkenen: Kunde inte redigera mitt inlägg men en uppdatering: Läste lite här: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/kallarbjalklag/principlosning/ Undersökte sen lite till och de jag kan hitta och känna genom att öppna upp pappen ovanför innertaket är att det går en balk (syll?) längs med långsidan. Den är 150mm bred och 75mm hög. Ovanpå den ligger Golvbjälkarna
SvanteC: Hur djup är repan? Häng av dörren å kolla i nederkant hur tjock faneren är. Är den tillräckligt tjock kan du slipa dörren och olja om den. Annars kanske ev lite möbelpolish kan dölja den?
Nyikåk: Har en balkongdörr med Assa 835s på insidan och vill nu montera ett handtag utan lås på utsidan. Jag monterade lös handtaget och kollade på sprinten och den verkar vara precis rätt längd med sina 53 mm för att manövrerera spanjoletten (Fix 846), inget utstick för att kunna montera handtagskopplingen. Kan man byta sprinten eller kapa och skarva den eller är det byte av handtag som
jonaserik: Satte lite grövre klinkers i källarfönstren som sticker ut ca 5 cm, då får blomkrukan plats
justmakemyday: För den som läser detta i efterhand: Valde att gå på 9 x 20. Funkade precis även i sidled. De centimetrar som uppstår ovanför dörren får jag försöka täcka med foder så gott det går.
123abc: En lösning kan vara att montera ett kraftig skjutdörrsmagnet med ett externt kodlås eller proxyläsare med delat montage. Ibland går det att montera ett motorlås i karmen och slutbleck i dörren eller ett soleniodlås (t.ex DB 25) på lämpligt ställe. Ibland sätter man ett utanpåliggande behör där låshus och slutbleck monteras med önskad funktion som kompletteras med lämplig
sam2018: Hej Håller på bygga om garaget till gäststuga. killen som jobbar lagt foder med 14,5 cm beredd runt Ytterdörr och ska sätta foder med 9,5 cm beredd runt fönster som är (60*60) , anledningen är att de trodde att ytterdörrens höjd är 210 cm men det var 200 cm därför kapade han 10 cm fasadpanelen ovanför ytterdörren och för att täcka den måste använda 14,5 cm beredd foder ovanför
Stefan Bengtsson: Är nog utanpåliggande broms som gäller i detta fallet. Till exempel Assa 523 https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/entredorr/dorrbromsar/523t2 Finns i vit också.
Robertarvidsson1: [citat] Såhär ser de ut vid fönstrena på ritningen [bild]
Gammelnörden: [citat] Här i Uppland går man in på kommunens hemsida och hämtar ner ett formulär där man kryssar i fasadändring och skriver en rad i "beskrivning av projekt" samt bifogar ritningar och/eller foton på före och ritningar på hur man vill ändra samt specificerar material och färg...
123abc: Det går att montera ett låsbart handtag på den fönsterdörren.
KnockOnWood: Kolla med denna polska tillverkare: http://holzfensterfabrik.eu/en/wooden_doors De gör allt efter kundens mått och kan säkert klara det ni önskar. Våra fönster och fönsterdörrar (tillsammans 15 st) kom därifrån år 2010. Men varför skall ni ha så höga dörrar? Hur högt i tak har ni?