Hej! Vi har köpt en 50-tals lägenhet och när vi fick tillträde så såg vi att det sitter reglar ovanför alla fönster. Vad är syftet med det? Är det något gammalt påhitt (läs: original) eller är det något man spikat upp i efterhand? Vi tänker spontant att vi vill ta bort dem men de kanske fyller någon smart funktion som vi inte tänkt på... någon som vet ?
De lägenheter jag sett haft detta har fäst gardinhållarna på dessa. Enklare att skruva i trä än betong. Om det är primära syftet vet jag dessvärre inte.Trattkantarell skrev:
Hej! Vi har köpt en 50-tals lägenhet och när vi fick tillträde så såg vi att det sitter reglar ovanför alla fönster. Vad är syftet med det? Är det något gammalt påhitt (läs: original) eller är det något man spikat upp i efterhand? Vi tänker spontant att vi vill ta bort dem men de kanske fyller någon smart funktion som vi inte tänkt på... någon som vet ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag instämmer med Stadsfiskalen och det har varit det enda syftet i de lägenheter med sådana brädor där jag har bott. Mycket praktiskt. Ska man ha hellånga mörkläggningsgardiner och ett par snyggare så blir det tungt och då gäller det att fästena sitter riktigt bra.
Numera finns det ju borrhammare till överkomliga priser men så var det ju inte för 50 år sen utan då undvek man att göra djupare hål i betongen som lägenhetsinnehavare. Till tavlor duger ju X-krokar och liknande.
Numera finns det ju borrhammare till överkomliga priser men så var det ju inte för 50 år sen utan då undvek man att göra djupare hål i betongen som lägenhetsinnehavare. Till tavlor duger ju X-krokar och liknande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Instämmer med de tidigare inläggen.
Vi tog ner dem när vi helrenoverade vår 50-talslägenhet. Var dock lättare sagt än gjort att få bort gängstången som använts för att fästa dem i väggen.
Vi tog ner dem när vi helrenoverade vår 50-talslägenhet. Var dock lättare sagt än gjort att få bort gängstången som använts för att fästa dem i väggen.
Tack för svar! Vad är en gängstång? Blev det mycket skador på väggen när ni tog bort dem?13th Marine skrev:
Vi tänkte sätta hissgardin där alt. sätta gardinskena i taket så inget av dem kommer sätta samma påfrestning på väggen som dubbla gardiner.
Bästa svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
En gängad stång de murat in i väggen och sedan med hjälp av en mutter fäst brädan i.
Några av dem kunde jag dra ut, andra fick jag såga av.
Får säga att det beror helt på huset hur mycket skador det blir. Men jag hade räknat med att iaf behöva spackla över det.
Några av dem kunde jag dra ut, andra fick jag såga av.
Får säga att det beror helt på huset hur mycket skador det blir. Men jag hade räknat med att iaf behöva spackla över det.
Okej, toppen att få koll på hur det sannolikt ser ut bakom/inuti. Tack för svar!13th Marine skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Klicka här för att svara