Fönster & Dörrar
Tomas från Töcksfors: Tack för det. Jag ser att det stämmer nu när jag har gångjärnen framför mig. Skrev på annan ort senast och trodde att de i stängt läge slöt tätt mot varandra. I själva verket strax under 2mm springa, resten får jag skaffa mig när jag fäller in.
Krokben: Tog en bild. Kan det vara så jävligt att jag helt enkelt monterat listen fel? Listen är den som ser ut som en silikonsträng.
topmount: Hej Håller på att renovera garderodsdörrar och har lagat större skador med snickeri spackel. Tycker dock de funkar dåligt för mindre ojämnheter, svårt att få in och så hårt att slipa att omgivande mtrl slits mer vid slipning än spacklet. Så vad rekomenderas?
123abc: Returfjädertrycken är att föredra inte bara för att de fjädrar tillbaka bättre utan för känslan, kvalitetskänslan blir mycket högre. Varför ditt trycke strulat kan bero på att låshuset inte sitter helt vinkelrätt i dörren, det förklarar även varför det äldre innötta trycket fungerar. Vid montage av trycket så bör det dras lite lätt sedan tar man tag i trycket på båda
morgi: Hej På en byggnadsvårdaffär eller liknande hittar du det i olika storlek, tex gysinge. Men visst ser det ut som du behöver fixa fönstren först:)
123abc: [citat] Det går utmärkt att stämpa med dörrbladet och distanser.
Öret: Hej, Har upptäckt att det är en liten springa 1-2 mm mellan vissa fönsterkarmar på villan, dvs där det sitter två fönster bredvid varandra. Då ser man i vissa lägen rätt ut... suck, förra ägarna satte in fönstren... För smalt att dreva har jag förstått och det bör väl vara tätt (finns överliggande friskluftsventil på fönsterna) Läste att någon rekommenderade Sikaflex för
Fällebyggarn: Slita ut? Spara på miljön? Tror nog du får fundera på vad som är viktigast för dej, är det underhållsfritt kanske? Om inte så är det bara fram med linoljan..
Denkan86: Anlitade ingen utan köpte snickarbyxor verktyg och renoverade hallen själv med frun :).
M.sandström: Om du menar doowin Mölndal så installerade de 2 dörrar samt 10 fönster hos mig. Hyggligt pris, mycket strul under installationen, tex blandade olika vita lister, stora förseningar, skickade fakturan för tidigt och en hel drös andra fel. Allt åtgärdat Inan jag betalade 2 månader försenat med litet prisavdrag, men har inga klagomål på utseendet idag.
Myckling: Om dom är skruvade med karmskruv hade jag valt ett skruvdragare och en karmskruvshylsa. Men visst det kanske går snabbare med tigersåg men tänker att det blir mer efterarbete.
bearmaniac: Jag tror precis som föregående "talare" att det beror på olika luftfuktighet. Har du karmskruvar du kan justera? Vi lät göra om vårt badrum i vintras, och för någon månad sen började dörrbladet ta i karmen när man skulle stänga. Efter att jag justerade karmskruvarna är det inga problem längre. Ska bli spännande att se hur dörren beter sig till vintern igen.
Viktor_F: [citat] Se till att friskluftsintaget inte är fullt av gammalt bös. Testa att ha sovrumsdörren på glänt som redan nämnts. Vill man ha stängd dörr får man ta upp hål i dörren eller såga av den så att luften kan cirkulera till resten av huset. Har du någon frånluftsfläkt eller är det självdrag? Om ovanstående inte räcker får du höja varvtalet på frånluftsfläkten om du har
Joachim Johansson: Jag förstår inte riktigt din beskrivning/bild eller själva problemet. Men jag tror du har lyckats blanda ihop smyg med att kalla det för foder. Först sätter man smyg eller salning som det också kallas, sen efter det sätter man foder. Jag hade dock putsat ihop väggen och karmen med en "smyg" eftersom det ser ut som att det är putsat runtom. Kontakta en murare om du inte vill göra det
123abc: [citat] Ja det är så enkelt förutom höjden på cylinderringen då runda låscylindrar inte har samma längd, det är nog enklare att mäta B-mått. De låscylindrarna är en kopia på norska trioving 508-serien runda dubbelcylindrar med 5912KS Vredtillsats och vrednyckel, trioving har gängade cylinderringar, det är inget konstigt eller speciellt.
Tomas Eklund: Jag råkade ut för samma sak. Men här var det hantverkarna som vi anlitat för att montera fönstren som klantade sig. Att demontera handtaget deformerar/förstör brickan. Traryd skulle skicka en ny till oss kostnadsfritt.
123abc: Ventilerade fönsterbänkar finns i närmsta bygghandel.
PetraD73: Ska beställa en vikdörr /dragspelsdörr till ett rum med måttet 140 x 208 cm. Vill att den är vit och har lite av en gammal stil. Alltså inte helt slät utan med typ "speglar". Dörren skall skärma av mellan vardagsrum och sovrum. Vill att den ska kännas robust och inte ranglig. Modellen kan vara så att man drar dörrarna åt varsitt håll eller att dörren bara dras åt ett håll. Svårt
MultiMan: Just PVC-fönster har väl tjockare karmar och ramar eftersom det är plåtprofiler i grunden med plast över (som även den är specialgjuten i fackverk). Skär du sönder detta och därmed dess förstyvningar tappar du alla stabilitet, så jag skulle säga nej utan att ha provat själv. Bild hittat från internet som visar ett exempel på hur det kan se ut: [bild]
Anonymiserad 173289: [citat] Håller det verkligen om man skruvar precis bredvid?
Drotz: Jag har ett par karmsidor liggandes sen 2-3 år och tänkte sätta dom till användning nu. Kruxet är att dom är 93mm m20. Allt jag hittar som överstycke idag på byggmax ”där dom är köpta” är 92mm. Tror ni det kan funka med 92mm överstycke samt 93mm på karmsidor?
lagerlådan: Är det någon här inne som vet hur jag ska få fast en plywood skiva i ett "hjälpa" skena från Ikea så jag kan använda den som skjutdörr . Jag vill ha så enkel konstruktion som möjligt Nar någon bilder?
akfp: Demidekk Ultimate är uppföljaren till Demidekk Optimal. Jag målar precis ett hus som i sin tid blev målad med Demidekk. Det är 19 år sedan och målningen såg suveränt bra ut. Fönstren var inte bra, men jag är inte säker på att dom använde sig av Demidekk på dom. Säljaren betonade att han målade med Demidekk då vi köpte. Till frågan: Jag TROR Demidekk Ultimate och Demidekk
Fönster teknikern: [citat] Elit ingår i Inwido koncern och Traryd ingår i Svenska fönster.
Demmpa: Hur ser dörrbladet ut? Hur ser dörrkarmen ut? Våra nya dörrar har tätningslisten på dörrbladet, på våra gamla dörrar från -69 var tätningslisten också på dörrbladet.