Demmpa
Demmpa: Hur ser dörrbladet ut? Hur ser dörrkarmen ut? Våra nya dörrar har tätningslisten på dörrbladet, på våra gamla dörrar från -69 var tätningslisten också på dörrbladet.
3 svar · 1,2k läst
john68
john68: [citat] Tyvärr. Det är jag nog inte rätt man att svara på trotts att jag bytte tre dörrar för två år sen. En får jag justera både vår och höst. Fort å fel är min devis. Men OM jag ska gissa så är kryssmätning mer exakt än ett "billigare" vattenpass och ögon, så det kan nog förklara gapet uppe. Det andra problemet tror jag mer på justering av tex gångjärn eller
10 svar · 2,0k läst
·
S
Stefan1972: Ja fast bara för att det finns en standard så finns det ingen lagtext som tvingar en att följa den............det är ju dock bra om man gör det men det är som sagt inget måste.
9 svar · 6,2k läst
·
1
123abc: Måttskisserna är från ASSAs hemsida och det övre föreställer låshus 2020. Biltema har ett låshus som motsvarar ASSA 2014. [bild] Det brukar gå att anpassa så dessa låshus passar även om de ska ersätta det äldre som inte längre har någon motsvarighet men dofta stämmer det bra med dessa låshus och där 2020 ofta passar rakt av.
3 svar · 5,4k läst
K
kalvisen: Tack för alla svar! Jag är petig men ibland lönar det sig att vara det. Om det inte regnar så förbannat så tar jag en större bild på fönstret imorgon. Tack för tipset om att skapa en droppkant med utomhusfogmassa.
11 svar · 5,5k läst
·
1
123abc: [citat] Vanliga karmskruv är ett dåligt val från första början då det blir mycket rörelse med karmskruv, karmhylsor är ett bättre val då det blir mer stumt. Karmskruv kan användas i kombination med lämpliga plugg. Om karmen kan justeras så att dörrgången blir bra så kan man använda fogskum för att "limma" fast karmen.
11 svar · 3,5k läst
·
thomas33
thomas33: Hur gamla är fönstren? 10 års garanti är det vanliga och tillverkningsdatum står stansat på aluminiumlisten mellan glaskassetterna.
2 svar · 3,5k läst
·
N
Nygge72: Hej, har fönster som skulle behöva målas på lite då det börjat flagna. Min fundering är då det just nu börjat flagna, räcker det då med att skrapa bort flagorna och måla igen, elller måste man ändå olja in och grunda före? Följdfråga blir, hur långt in på säsongen man kan måla detta?
0 svar · 755 läst
1
123abc: [citat] Om man ska köpa låscylinder på biltema så köp inte de kinesiska skräp låscylindrarna utan lägg till 30kr och köp de bra låscylindrarna istället. https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000024027
3 svar · 3,3k läst
·
A
alw2015: Ska testa under e.m så hoppas vi på resultat! Tack!
4 svar · 3,0k läst
·
PellePeps
PellePeps: Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur det är med tillgänglighet. Det kan nog räcka med en smalare gångdörr om det är enkelt att öppna det passiva dörrbladet, men jag är inte säker. Kolla med KA eller bygglovhandläggare innan ni bestämmer er!
6 svar · 3,7k läst
A
Albireo: Planerar att bygga en större dörr mellan ett varm- och ett kall förråd. Dörren kommer att bli ca 1250mm bred och 140mm tjock (full med isolering). Om möjligt skulle jag vilja skippa tröskeln. Sökte och hittade lite olika lösningar bl.a. en automattröskel https://www.leifarvidsson.se/troskelaut-planet-rf-1250-mm-ojamna-golv-vanster Den tyckte jag såg spännande ut, men kommer den att
0 svar · 2,3k läst
Rebecca124
Rebecca124: Vi köpte fönster från både byggmax men sefina inte kvar längre (flaggfönsterna) och bonusfönster. Jättenöjda med både utseende och ljudnivån.
1 svar · 1,5k läst
S
seniorkonsult: [citat] Om vatten kommer åt drevet är fogen felkonstruerad!
23 svar · 9,0k läst
K
Kickan123: Längst ner på utsidan av ett 15 år gammalt fönster sitter en alu-list med en gummipackning. Typ i stället för kitt. Nu har jäkeln släppt på ena sidan och när jag inte vet hur den satts fast vet jag inte hur man kan laga den. Den sitter högt upp och är svår att nå utifrån. Nån som vet hur den kan lagas? [bild] [bild]
0 svar · 883 läst
·
S
Skånepåg: Jag känner inte till den yrkesgruppen direkt, tips på var hittar man en sådan (för att i alla fall få prisförslag...)?
14 svar · 9,8k läst
·
G
Gnilo: [citat] Låt en fönsterrenoverare byta ut det ruttna och gör resten själv.
4 svar · 3,5k läst
·
G
Gnilo: [citat] Oftast är det Argongas i kasetten och trycket är samma inuti som utanför.
24 svar · 34,2k läst
·
G
Gnilo: [citat] Hyr en enkel fönsterlyft på Hygglo.se så går det jättelätt. De har två olika ....den ena får du styra fönstret själv och den andra håller fast i fönstret hela tiden.
5 svar · 13,5k läst
·
G
Gnilo: [citat] Blir det frost på insidan ytterglaset så får du in inneluft mellan glasen och då byter du karmens tätlister runt om. Får du frost på utsida innerglas så har du för tätt mellan bågarna och sätter du plastdistans eller möbeltass på några ställen och ny dammlist med decimeterlånga öppningar uppe och nere. Du kan senare öppna/stänga lite mera genom att ta bort/sätta dit
2 svar · 16,2k läst
J
jonaserik: Inget svar än. Det går att limma plåt mot betong, finns flera sorters/färger i tub,stålborsta betongen först
1 svar · 4,7k läst
Demmpa
Demmpa: Leif Arvidsson har massor av olika typer av (tätnings)lister, https://www.leifarvidsson.se/tatningslist?limit=all
1 svar · 2,7k läst
M
mats_lindqvist: Nu har jag hittat rätt... "glasband" är den korrekta tekniska termen...
1 svar · 3,2k läst
R
ROV: Det kan ha varit kopparplåtar/lister.
1 svar · 2,3k läst
nikasp
nikasp: Tidigare ägaren hoppade över fönster åt ett håll i köket pga dålig grannsämja. Saknar ljus som fasen och måste ofta glänta till tvättstugan vilket inte är dödskul när man tvättar. Kan jag få tips och gärna bild på lågt sittande fönster. Just nu är tanken direkt ovan arbetsbänken mellan spis och diskho. Vill inte bli av med något av skåpen som det känns nu så ganska
0 svar · 1,9k läst
·
C
Circleline: Jag kan inte se mer än det som syns på bilden utan att bryta mer. Sen är det tätat med en typ av gummilist runt fönstret. Verkar vara så huskonstruktören gör
2 svar · 1,1k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: [citat] Aha! Nu har jag ju fixat för i år, men kanske får testa det till våren då, tacktack :)
8 svar · 1,6k läst
L
Laklak: Klart det är lättare att använda två träbitar men fråga dig hur länge du vill att det håller och hur dina behov ser ut. Jag håller precis på att renovera ett par bågar där man av lathet har använt två bitar och limmat ihop till ett bottenstycke och sidostycke osv. Nu har limmet börja släppa och bågarna trillar ihop med rötskador som följd. Visst en veranda som byggs utanför
2 svar · 3,7k läst
Oldboy
Oldboy: Det där är en helt normal fönsterinstallation. Det enda problemet du har är att fodren ruttnat upp. Orsaken till det är förmodligen tvåfalt. Dels har regn som drivit in på fasaden kunnat rinna in bakom fodren, och dels är fodren mkt sannolikt målade med plastfärg. En förödande kombination, som inte på ngt sätt blir bättre av det undermåliga trävirke som finns nuförtiden.
4 svar · 2,0k läst
·
H
Henrikjosse: Är det någon som har handlat dörr/fönster från Fönster24sju?
0 svar · 809 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.