Hej alla kunniga!

Jag fick nyligen en ny terassdörr installerad (Traryd, dubbeldörr). Jag skulle vilja byta handtag så att jag får ett med lås med nyckel på insidan istället för ett vred, som nu. Det är främst i inbrotts/försäkringssyfte jag vill byta.

Jag undrar om det är en svår process eller nåt någon hantmässigt normalbegåvad som jag själv kan göra?

Och om ni har tips på bra och säkra handtag?

Tack på förhand.

• Närgrans av en Traryd terassdörr öppningsmekanism med ett handtag utan lås mot en bakgrund av en trädäck och trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytet kan du göra själv, det är inte svårt.
Vad har du på utsidan?
Endast handtag eller handtag+låscylinder?

Fabrikatet är Hoppe.
Jag tror att det är detta handtag som du ska ha, hur ser det ut bakom ditt handtag som sitter idag?

• Hoppe London dörrhandtag 350KL med långskylt och SSF godkännandemärke.
    Skapa konto
Baksidan är såhär

• Bakre utsidan av en dörr med en handtag och två matchande låscylindrar på vita dörrposter.
    Skapa konto
Kolla så att dörren är förberedd för cylinder vilket den är till 99%

• Illustration av montering för cylindrar i en dörrhandtag, med fokus på cylinderplatsen.
    Skapa konto
Ja jag är tämligen säker på att den har hål redan.

Sen gäller det väl bara att sätta in det i vinkel så att det får samma egenskaper som originalet.

Redigerat:
  • Gilla
Fishdoc och 1 till
  • Laddar…
Ok. Tack. Nej i nuläget behöver jag ej samma design. Mest att ha nåt lite säkrare inför semestern.

Tänkte se vad de har på Bauhaus.

Kollade på Bauhaus. Antar att man skulle kunna sätta ett sånt här också?
Hand håller en förpackning med en dörrhandtagssats i Bauhaus butikshylla, saknar låskolv.
Skapa konto

Men då de inte ens ingick låskolv så blir det nog att beställa efter tipset här i tråden. Hade gått på ca 1000:- totalt..

Nej du ska inte använda ett assa 835.
Jag kollade på bauhaus och jag hittade inte rätt handtag där.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Nä, det kanske inte hade passat allt. Jag håller mig till ditt tips abc. Tack.

Hmm.. ja jag försökte med den ni länkade till på Bygghemma, men det står bara att den inte säljs som enskild artikel men det står ingen info om hur man får.tag på handtaget.

Har mailat dem men de var inte särskilt kvicka där..

Ah äntligen fått tag på mitt Traryd handtag+ASSA.

Tror ni inte jag lyckas spänna skruvarna lite för hårt så låset kommer lite på sniskan.

ENVÄGSSKRUVARNA.

Visste inte ens att det existerade något sådant.

Jag ger upp.

Närbild på en dörr där ett ASSA-lås är monterat lite snett ovanför dörrhandtaget, med synlig skruv och spår efter justering.
Skapa konto

Ja, det är ju inte riktigt som på ritningen då det är ett borrat hål i dörren för att placera låskolven. Men på utsidan satte jag distanspluggen. Kunde ej sätta dit brickan då lås-pinnen är för lång för det. Men annars verkade det passa.

Men som sagt, problemet är att jag ej kan spänna upp de nedrans skruvarna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.