KnockOnWood
KnockOnWood: Varför öppningsbara, varför båda? Vad är det för typ av byggnad, användning? Detta kan kanske ge lite inspiration: http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/bygga-enkel-fonsterkarm https://www.byggahus.se/forum/threads/vart-kan-man-hitta-ritningar-bygginstruktion-till-foensterkarm.148873/
1 svar · 795 läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] exempelvis bleck till utsidan á 199:- gav vi 80 för på xl-bygg senast, köpte 6 st så ingen mängdrabatt. Dessutom i silvermetallic så inte billigaste svarta eller vita. sen kan man ju fråga sig hur lönt det är att dividera om priset på materialet på ett sånt litet jobb, visst får du kanske betala några tiotals procent för mycket med det kan räknas i tior eller hundralappar
9 svar · 1,2k läst
D
deklerkk: BUMP! Jag har oxå ett intresse i frågan. 8 träfönster i sommarstugan börjar ta slut. Skulle gissa att de är ca 30-35 år gamla. Läst att man kan sätta aluminium profil runt hela karmen och/eller fönster och på så sätt slippa byta gamla fönster. Som ändå inte är så gamla att de bör renoveras riktigt. I mitt fall är det fönster med handtag i mitten nere sen öppnas det lite
1 svar · 1,8k läst
T
Tottoro1: Hej. De vi köpte vårt hus av installerade pvc fönster (Aluplast Ideal 4000). Detta var år 2008 genom en polsk firma som heter Wena. Vi flyttade in 2012, och sedan några år tillbaka har det blivit immigt mellan rutorna (Se bifogad bild). Det är mer på några fönster än andra, men imman tycks öka med tiden. Vi misstänker att man måste byta rutorna, och har hört att man kan få nya
0 svar · 1,5k läst
·
B
badstars: På det nedre gångjärnet: Lossa lite på skruven som sitter i karmen närmast dörrbladet. och försök skruva åt samma skruv på det övre gångjärnet. Det vinklade upp dörren lite för mig.
6 svar · 15,2k läst
·
S
slurppe99: Den nya modellen av koppelhake använde jag när jag reparerade mina fönster. Skillnaden är att den är en fjädrande konstruktion. Byggmax hade den. https://www.byggmax.se/koppelhake-3-habo-obehandlad-p729420 Sedan får jag slå ett slag för Leif Arvidsson som också har dem i olika varianter. De har också olika varianter på ventiler och inte bara tråkiga i plast.
3 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: Har inget Slug 3000 här just nu som jag kan titta på. Finns det inget litet hål i ryggen (den sidan som sitter mot dörren)? Låsningen sitter på motsatt sida än den du lossar låscylindern om jag minns rätt. Annars kan det vara möjligt att shimsa eller kanske att lyfta på ryggen. Meningen är att du inte ska kunna öppna handtaget när det är låst.
4 svar · 3,5k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Fantastiskt inlägg! Informativt! Det gillar vi :) Känner du möjligen till hur man får fram värdet Gw, Ug, och Eref, om man har tillgång till följande värden: Uw, Ff, Gg, LTg, Ew? Exaktmått på fönsterkarmen finns så klart också till hands. Har sökt efter formler för det men ej hittat. Kanske inte går att få fram baserat på bara de sistnämnda 5 värdena?
4 svar · 17,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har för mig att det nog var dubbla priset mot en Byggmaxdörr. Kommer inte ihåg var jag köpte den.
4 svar · 1,4k läst
·
D
darmus: [citat] Du kan prova fonsterfaktor.se de har 50% rabatt på PVC fönstret. Jag köpte den förra året och jag är nöjd.
8 svar · 5,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag förmodar att du frågar mig. Jag tog in offerter från ett par svenska tillverkare/leverantörer, och från denna polska. Hittade dem via Internet / Google. Och de var väldigt tillmötesgående med att lämna en offert. Det gällde ju ett helt nybygge med 12 fönster och 3 fönsterdörrar, så det var ingen jätteliten affär. [citat] Nej, tvärtom funkar det utmärkt. Och om man
26 svar · 35,9k läst
·
D
Derbyboy: jag har ett skutdörrsparti på 6 meter som står på klossar på grundmuren. Skummad/drevad runt om förutom i överkant där partiet är skruvat. Jag funderar på vad jag ska ha för plåt i underkant, vad heter en sådant plåt? Jag behöver alltså täcka springan mellan grundmur och skjutpartiet. På skjutpartiet finns det små plastpluggar som är till för att släppa it vatten. Om någon
0 svar · 1,9k läst
nino
nino: Fönstret är helt nytt så det byter jag inte :D Inte hyresgäst heller, hoppas jag
22 svar · 2,3k läst
1
123abc: Det kanske var tänkt som en förfrågan efter hantverkare? https://www.byggahus.se/hantverkare
5 svar · 676 läst
Skånepöjk
Skånepöjk: [citat] Absolut säkert bäst men dock går nog en ståldörr loss på ganska mycket..
14 svar · 3,5k läst
·
Överfalsade dörrar
Överfalsade dörrar: Hur gick det med dörrarna fick du byta karmen också? Har samma problem.
10 svar · 11,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är ju det sköna med stort taköverhäng att det löser sig automatiskt när solen står högt på sommaren. Fast har man mycket glas är det varmt alla soliga dagar
11 svar · 2,3k läst
1
123abc: De finns gott om gångjärn på marknaden, gångjärn väljs efter dörrens uppbyggnad och vikt. Är dörren falsad?
2 svar · 887 läst
T
tergo: [citat] Ja
15 svar · 14,2k läst
Skånepöjk
Skånepöjk: Någon vanlig byggfog borde väll fungera? Alltså utomhus byggfog.
6 svar · 7,1k läst
·
1
123abc: Gamla deuxbattantlås kan ha många olika mått, det nya som är mest likt är 40B7. Om du inte önskar ett 40B7 så kan man göra om så ett modullås passar med täckskyltar. Ett sista alternativ är att försöka reparera låshuset t.ex byta roddarfjädern som troligtvis är dålig, med det ser rätt slitet ut.
2 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: [citat] Det stämmer bra till låscylindrar där endast av tillverkaren godkänt medel bör användas och tumregeln är att står ordet olja på burken så är det alltid fel, undvik låsolja medans någon låsspray ofta är det du vill ha. Däremot en spanjolett så spelar det inte någon större roll vilket smörjmedel som används.
17 svar · 29,3k läst
·
Y
Yrrol: Mina fönster från 80talet är värdelösa gällande hålla ute allt vägbuller. Men jag är rädd att även om jag köper nya fönster med bullerdämpningstillägg, så är spaltventilerna ett kvarstående problem även på nya fönster. + att det sägs att spaltventiler inte ger tillräckligt med luft i förhållande till den nya rekommendationen. Jag kommer inte bygga återvinningssystem i
0 svar · 2,9k läst
simpa81
simpa81: [citat] Tack! Det gjorde min dag!
22 svar · 13,7k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [bild] [citat] Aah..visste jag inte. Men bytte ändå. Hur enkelt som helst att installera. Dörren var desto jobbigare. Men men..resultat
30 svar · 15,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag har inte använt det själv, men har ju inte bytt så mycket fönster i gamla hus. Dock har jag sett en hel del fuktskador runt och i fönstren i hus som renoverats. Men vid nybygge drar man väl ut ångspärren ända mot fönsterkarmen och häftar fast/tejpar den där så fuktig luft inte kan läcka ut.
10 svar · 4,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Bästa utbudet jag vet finns hos Leif Arvidsson AB.
1 svar · 2,5k läst
·
S
Slisken: Mycket stiligt utfört!(y)
32 svar · 33,9k läst
·
T
Tomas från Töcksfors: Tack för det. Jag ser att det stämmer nu när jag har gångjärnen framför mig. Skrev på annan ort senast och trodde att de i stängt läge slöt tätt mot varandra. I själva verket strax under 2mm springa, resten får jag skaffa mig när jag fäller in.
11 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.