Byggahus.se

Imma

1. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Hyr ut en lgh och nu har hyresgästen klagat på att fönstret immar på utsidan på fm, har pvc fönster och det finns inga träd buskar eller tak i närheten av fönstret det gäller.
    Har provat förklarat varför det blir så men hyresgästen köper inte förklaringen riktigt...

Vad har jag för skyldighet att ordna om ens någon?

2. D
    Medlem · Nivå 20
    Vilken förklaring har du?

3. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Att fönstren har lågt u-värde och att det är helt normalt för sånna fönster, att natthimlen gör sitt

• Laddar…
  4. sunnis
    Medlem Nivå 5
    Sätt i ett gammalt två-glas fönster så är problemet löst.

5. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Haha ja precis det löser ju hyresgästens problem iaf

6. D
    Medlem · Nivå 20
    En lite mer utbroderad förklaring är nog lämpligt.

7. 1
    Medlem Nivå 1
    På energimyndigheternas hemsidan så finns det en bra förklaring som du kan printa ut och ge till dom.

• Laddar…
  8. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Jo det har jag gjort och skickat kopierad text från nätet, dragit paralleller med en bil som får is på rutan osv
    Hyresgästen har själv googlat så det har väl gått in kanske, men vill ha det ordnat.
    Jag vill inte slänga ut några tusen på en markis som ev gör det bättre...
    Så min fråga är väl vad jag har för skyldighet att göra åtgärder för att då bort imman?

9. R
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  10. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Vad ska jag söka på? Kikade runt på sidan men hittade inget

11. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Är det inte bara att repetera det du redan sagt? "Allt är som det skall vara. Jag beklagar att det blir imma på glaset ett fåtal mornar om året men i gengäld så kommer det bli varmt och gott på vintern."

För övrigt fick vi också imma på våra 2 glas kopplade fönster efter att vi bytt det inre glaset till energiglas. Men kallraset är nu näst intill obefintligt så fördelarna överväger.

12. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Jo det är väl det.

Ingen som tycker att jag har skyldighet att prova lösa det?

13. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Din skyldighet är väl att lösa eventuella olägenheter för hyresgästen. Jag har svårt att se att tillfällig imma på utsidan är en olägenhet.

• Laddar…
  14. F
    Byggveteran Nivå 16
    Nej.

• Laddar…
  15. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Jag får imma på utsidan på alla mina nya treglasfönster, helt normalt precis som du redan vet om. Fördelen är att det är i princip mindre kallras vid fönsterna än väggarna i mitt gamla hus (ska tilläggsisolera men värmepump kom först pga begränsad budget och fönsterna var slut).

Kan ju absolut inte vara något du ska behöva åtgärda. Presentera tillgänglig information om varför man använder den typen av fönster och energibesparingen. Är det kallhyra: Du får lägre elräkningar pga detta. Står du för värmen gör det att hyran kan hållas nere.