Fönster & Dörrar
PatAss: [citat] Oj, det skulle ju funka! Tack till er båda!
123abc: Det finns ingen orsak att tillverka symmetriska gångjärn delbara. Du lossar gångjärnen enligt tidigare beskrivning.
123abc: Det är inte speciellt komplicerat. Det tips jag skulle ge är att borra hålet från 2 sidor istället för rakt igenom som i videon. Du markerar alltså borrhålet på båda sidor och borrar först en bit från ett håll och sedan från det andra hållet så du får ett genomgående hål.
rickard84: Glömde säga att det låssmeden borrade var precis ovanför låscylindern, efter att handtaget skruvats bort. Så det hål han gjorde i själva dörren syntes inte alls efteråt. Lycka till.
Räknenisse: Ev skrapa/slipa om där är någon skadalt gamla färgrester. Lägga linoljekitt in större sprickor/ojämnheter. Sedan måla med linoljefärg enligt tillverkarens instruktioner. (Se exempelvis https://ottossonfarg.com/mala-med-linoljefarg-2/) Kan inte direkt se att där är några skador utifrån bilden och gissar den är trären?
Rabbithole: Min svägerska har en vikdörr utan skenor. När den är stängd ser den ut som en vanlig innerdörr. Men det är i samma serie från den leverantören. Lite bilder och mått skulle nog underlätta
123abc: Låter som du söker efter boda överföringsanordning 518. De finns att köpa hos låssmeden eller över interner, däremot beror höger (4 hjul) eller vänster (3 hjul) både på dörrbladets hängning samt låshus i dörren då olika låshus kan öppnas i olika riktning. Den används ofta t.ex i soprum för att sophämtningen ska komma in i soprummet med egna nycklar. Då du redan är medveten
Patrik Hazard: Såhär tre år senare så har jag ett resultat. Till tillbyggnaden beställdes fönster från SP. Sedan ägnade jag två år med att hålla span på Blocket, och plötsligt hade jag fått ihop resterande fem fönster. Allihop nya, omonterade. Men för totalt 14.000 kr istället för 36.000 som var katalogpriset för dessa!
spyrius: Ja det får jag säga att jag är oljade dom förra sommaren och dom var fortfarande som nya
Stingray468: [citat] Tack Niq. (y) Anade att det var nåt i den stilen. :)
Elversson: Löste sig! Knackade försiktigt med hammarn medan jag vred för att ”hitta rätt läge”, sen bottna den fint. Bara en karmskruv som fick kapas då den bara stod och snodde när jag försökte skruva ur
Daniel666: Inåtgående fönster foga om alla fogar, köp ny tätningslist till karmen. Ser ut som det läcker i den undre tätningslisten i karmen syns på beslagen i underkant på karmen.. sen spola vatten på fönstret så ser du om det e tätt.
123abc: Jag kan inte se någon bild, en bild underlättar. Om du har ett 1487- slutbleck så måste du byta slutblecket. Passar inte de slutblecken som följer med IDlock? Vilket slutbleck sitter det idag? https://idlock.se/wp-content/uploads/2017/12/20151126_V5_Monteringsanvisning_101_serien_SE.pdf https://idlock.se/wp-content/uploads/2017/12/20151126_V5_Bruksanvisning_101_serien_SE.pdf
123abc: Ta en blyertspenna och stäng till dörren men inte helt utan så kolven från låset ligger emot karmen, nu ritar du ett streck ovan och under kolven med blyertspennan. Öppna sedan dörren och kontrollera höjden på strecken mot urtaget i slutblecket och se om båda strecken ligger inom urtaget (hålet) i slutblecket. Gör den det? Om inte hur felar det? Är det möjligt att flytta slutblecket
123abc: [citat] Du fick ju dit det och det fungera säkert. Du har lärt dig hur det går till nu :D Det bästa sättet att lära är att göra.
Petrovski83: [citat] Tack som fasiken, satt bara med spik, så det var bara att kapa spiken och slå upp dom 30mm
Tornhill 2: Dels, se till att fönsterblecket har stöd underifrån. Limma med utomhuslim ur fogpistol. Dels, har du kanske fått större belastning uppifrån? Vi hade ett liknande fenomen efter att det blivit rosthål i hängrännan på våningen ovanför. Hålet var inte riktigt i botten, så lite regn var inget problem, men när det regnade "tillräckligt", så kom det ut vatten ur hängrännan genom
Prylar: Byggde in någon glasveranda? Letar inspiration till mitt hus som liknar ert.
Spanarn10: [citat] Marknaden verkar ha löst det. https://www.byggmax.se/mellang%C3%A5ngj%C3%A4rn-p25218
cpalm: Torde räcka med att ha låsning mitt på dörren om det finns en kant nedtill som hindrar dörrbladet att passera förbi stängt läge. Men det är ju inte en särskilt "snygg" lösning.
Sweedbanana: Som rubriken, gjorde detta för ett bra tag sedan så fasad och bleck är satt. Det sitter alltså ett lager plastdrev ytterst och nu skulle jag dreva resten och göra klart invändig smyg m.m. Det är ett fönster det handlar om. Jag vet (nu...) att diffusionsspärren ska vara inåt (plastdrev/akryl/bottningslist el. liknande). Vilket alternativ tror ni på: 1. Drevar resten med vanligt drev
villa_74: Hej Vi vill sätta in två skjutdörrar i vårt allrum, ut mot altanen. Vi vill ha ett fast fönster och en skjutdörr per skjutdörrsparti. Bredden är ca 2.60 m för varje skjutdörrsparti. Vi har tittat på Hajom och Velfac. Vi undrar om det finns andra bra alternativ med lägre prislapp? Och vad ska man titta på för att få en bra skjutdörr? Tack
Fiano1: Hej är det någon som vet vart jag kan hitta ett fjärrstyrt nockfönster modell mindre? Eller har ni någon annan smart lösning för att öppna ett fönster som inte går att nå utan stege?
Dalakulla: Ok jag hoppas colorama kanske har, får ringa runt och kolla i morgon bitti. Är den hanterbar tror du för en nybörjare? Tack snälla!
123abc: [citat] Är det ingen låsbar spanjolett så får det vara som det är, det går att montera ett låsbart handtag på den passiva dörren men det är inte den mest estetiska lösningen. När det är en mötande spanjolett i den passiva dörren så är den ofta låsbar då det oftast går ganska lätt att få upp dörren om det passiva dörrbladets spanjolett är öppen. Du kan även låsa den