W
Wetterstrand: [citat] [citat] Ja.. SP såklart. Tack där..
5 svar · 1,5k läst
S
sevenfifty: Nordiska fönster har något som heter fast i fast.
4 svar · 1,5k läst
P
Paulina123: [citat] Tusen tack för ett utförligt svar! Då väljer jag ett vänstersvängt till insidan och ett högersvängt till utsidan.
4 svar · 6,7k läst
·
Buildgates
Buildgates: 24,6 mm närmare bestämt... ;)
13 svar · 4,5k läst
·
Brunoda
Brunoda: Det funkade! Och så har jag lärt mig något nytt... Tack!
2 svar · 739 läst
·
F
falkn: [citat] Ingem som helst fara. Enda risken är ju om du monterar dem och drar på full värme på kort tid så rörelserna blir stora på kort tid. Vi har ofta pallar med fönster ståendes ute i nyproduktion 1-2 veckor. Sedan kan de stå i kallställt hus utan ytterväggar i flera månader.
4 svar · 5,1k läst
1
123abc: Ja du fungerar det däremot upplever en del de vreden som lite besvärliga.
8 svar · 5,9k läst
thomas33
thomas33: [MEDIA=youtube]vdPxRl8bK_0[/MEDIA]
0 svar · 5,6k läst
1
123abc: Det ser ut som om dom byggt in en skenan i taket och sedan specialbeställt ett dörrblad efter exakt mått. Det sitter troligtvis golvstyrningar i väggen samt verkar det vara en tröskellist av plast på golvet. Detta är inte köpt som en färdig lösning utan är snarare platsbyggt.
2 svar · 4,8k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Tack. Ha kollat runt en hel del. Är som du säger att man få kontakta de. Däremot så blir det nog "vanliga" fönster med lite annorlunda spröjs
4 svar · 2,2k läst
·
Duttarmajster
Duttarmajster: Nä jag tror inte att det är risk för någon stor fuktskada eller att 'angreppet' sprider sig. Du kan väl sätta en list/dropnäsa på nedre delen av dörrens utsida, men bäst är nog ett litet tak/skydd över dörren. Har lottats ut tidigare här på forumet.
1 svar · 4,7k läst
·
B
B0jjan: Hallå, har en liten fundering. Jag och sambo är intresserad av att sätta in ett dörrhandtag med kodlås. Men skulle vilja kod delen på utsidan i inglasningen. Och vanlig låsning på insidan. Är det görbart?
0 svar · 1,4k läst
1
123abc: Det skiljer beroende på dörrtillverkare samt hur hög dörren är. En tryckeshöjd (handtagshöjd) som är rätt vanlig är ca 1050mm. 1m +- 5cm är hyfsat vanligt. Om du tittar på lite olika nya dörrar så borde de flesta ha en tryckeshöjd mellan 100-105cm.
1 svar · 16,9k läst
·
1
123abc: Angående foder så finns det hus där foder inte används därför brukar man utgå från de andra fönster så det blir lika. Salning bör det finnas som hindrar vatten från att tränga in där det inte ska vara men det finns hus där det är fogat istället. Angående om du bör lyfta på panelen för att besikta hur det ser ut under så kan endast du göra den bedömningen men troligtvis
6 svar · 4,1k läst
·
K
Kalmarkille: Inget bygglov krävdes och jobbet kostade totalt 7 200 SEK med hålupptagning och dörrar färdigmonterade med foder och tröskel. Ej svartjobb.
4 svar · 1,8k läst
1
123abc: Det är svårt att gissa vad exakt som är befintligt i din dörr och vilka mått det har. Europalåshus har inte samma mått som svenska modullås men det kan lösas med täckskyltar. Det kan vara möjligt att byta det befintliga mot något som stämmer bättre med svensk "standard".
1 svar · 1,8k läst
richardtenggren
richardtenggren: På vår dörr från Diplomat så följde det med en gummilist för fixering av blecket i spåret på Alu-profilen. Edit: ser på förstorad bildatt det inte ser ut som hos oss...
6 svar · 1,8k läst
·
Lord Vader
Lord Vader: Underbart, tack för uppdateringen Jimbobob! Har precis beställt en Kaskidörr ur Skärgårdsserien (86mm tjock), 10x21. Då bör alltså mitt gamla Yale Doorman passa :-)
3 svar · 4,7k läst
Lucky2015
Lucky2015: Wisti.se verkar ha hyfsade priser på deras fönster. Är det någon som har erfarenheter av att handla hos dem? Erfarenheter på om fönstrena är bra eller dåliga?
0 svar · 4,4k läst
G
greenkarma: Om någon fortfarande hittar in till tråden så undrar jag en sak till. Letar efter en bra kombination av olja och färg men det var en tätare djungel än vad jag hade räknat med. Bör jag använda fönsterfärg som Jabo rekommenderar eller fungerar fasadfärg likabra? Om nån har tips på hur måla en obehandlad ytterdörr så är jag idel öra.
4 svar · 3,3k läst
·
1
123abc: [citat] Du får jämföra dörrarnas uppbyggnad. Diplomat har flera olika ytterdörrar med olika uppbyggnad, basic, standard och Q-serien. https://www.doorly.se/teknik-ytterdorr-klassisk.html https://www.diplomatdorrar.se/varfor-diplomat/var-syn-pa-dorrar/
11 svar · 23,5k läst
F
FrejaT: [citat] Stort Tack för svar P.s Stort Tack till alla för att ni tar er tid att svara. Jo, jag funderade på plastskiva/ark.
6 svar · 6,1k läst
·
A
Andreas117: Någon som har erfarenhet ifrån doorly ?
5 svar · 2,1k läst
Z
zingo: Vi vill ha det högra vredet och inte det vänstra. Men det högra vredets stav passar inte i dörren (varken tjocklek eller längd). Så förhoppningsvis går det att kapa den korta staven och svetsa på den långa. En svetsare i trakten har tittat på det idag och sade att det kanske går att ordna, men inte helt säkert.
2 svar · 1,2k läst
·
S
Strontus: Från https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6nster Blåsning, två huvudsakliga metoder: Kronglas. Troligt ursprung Syrien 700 e. Kr. Metoden innebär att den ett glasmassan fångas upp på punteln och därefter roteras, så att en cirkulär disk bildas av glasmassan. Från denna skärs sedan fönsterglasbitar ut. Mittenstycket där punteln varit fäst kallades "Oxöga". Cylinder. Metoden innebär
6 svar · 3,9k läst
A
antti: Vi har nordan fönster i kök och vardagsrum och elitefönster i sovrummen, jag gillar nordan mer för deras karm och bågprofiler inv
1 svar · 2,8k läst
Papphammar666
Papphammar666: [citat] Men då kvarstår problemet men en svällt smyg som ändå ska byta
5 svar · 7,0k läst
·
K
klimt: [citat] Fönster är, som en del annat, ett uppdelat område i bostadsrättsföreningar. Att göra ett totalt utbyte är en dyr affär, så det bör vara allvarliga problem för att det ska ske. Att byta och fixa tätningslister är medlemmens ansvar. Du bör genom din förening kunna få information om hur ventilationen ska fungera och senaste OVK. Dét förekommer att föreningar handlar upp
5 svar · 9,4k läst
EmilOlsson
EmilOlsson: För framtida referens så verkar detta vara standardiserat förutsatt att man har samma modul bredd och tjocklek, jag köpte en tröskel från annan leverantör och den passade perfekt.
3 svar · 3,6k läst
·
B
bradgard: Hade om möjligt varit lättare (och kanske säkrare) att sätta in en ny(gammal) dörr, men öppningen är knappt 180 meter hög så det begränsar urvalet. Jag får tacka för gediget svar och lista på låshus. Det uppskattas oerhört.
8 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.