Hej på er!
Jag har ett par fönster där jag inte kan vrida handtaget för att låsa fönstret,
Fönster 1: Där kan jag vrida hur enkelt som helst om fönstret står öppet, men så fort jag stänger igen så går det ej vrida.
Fönster 2: Här funkar inget alls,, varken öppet eller stängt,, har dock märkt att ena låsstiftet längst upp rör sig medans den andra är helt fast,
Någon med tips?
Vad heter detta fönster?
Jag har ett par fönster där jag inte kan vrida handtaget för att låsa fönstret,
Fönster 1: Där kan jag vrida hur enkelt som helst om fönstret står öppet, men så fort jag stänger igen så går det ej vrida.
Fönster 2: Här funkar inget alls,, varken öppet eller stängt,, har dock märkt att ena låsstiftet längst upp rör sig medans den andra är helt fast,
Någon med tips?
Vad heter detta fönster?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kan smörja spanjoletten för att eventuellt temporärt uppnå funktion.
Spanjoletterna bör bytas ut då kolvarna tydligen inte heller fungerar som de ska.
Att det blir trögt att manövrera spanjoletten när fönstret är stängt kan bero på flera olika anledningar.
Antingen att det spänner när spanjoletten låser.
Även slitage av spanjoletten kan orsaka detta och kan eventuellt hjälpas tillfälligt genom att smörja spanjoletten.
Det finns endast ett att ta reda på vad som gått sönder och det är att plocka loss spanjoletten och felsöka.
Det kanske endast kommit in skräp som stör funktionen.
Sitter det spanjolett i fönstret eller är det endast handtaget som reglar fönstret?
Ser ett slutbleck och eventuellt kolv på bild 2 men inte säkert att båda fönsterna är lika.
Spanjoletterna bör bytas ut då kolvarna tydligen inte heller fungerar som de ska.
Att det blir trögt att manövrera spanjoletten när fönstret är stängt kan bero på flera olika anledningar.
Antingen att det spänner när spanjoletten låser.
Även slitage av spanjoletten kan orsaka detta och kan eventuellt hjälpas tillfälligt genom att smörja spanjoletten.
Det finns endast ett att ta reda på vad som gått sönder och det är att plocka loss spanjoletten och felsöka.
Det kanske endast kommit in skräp som stör funktionen.
Sitter det spanjolett i fönstret eller är det endast handtaget som reglar fönstret?
Ser ett slutbleck och eventuellt kolv på bild 2 men inte säkert att båda fönsterna är lika.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Infinite scroll?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
M mr_kenzo skrev:
Jag skulle föreslå CRC Lock Oil. Har funkat väldigt bra för mig på alla lås.1 123abc skrev:
Lock Oil, aerosol, 100 ml
ARTNR: 505958
CRC Låsolja. Icke torkande olja. Speciellt framtagen för att ge alla lås en högvärdig smörjning.
Förlänger livslängden på lås.

Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Till en spanjolett fungerar det mesta även sprayfetter som man kan köpa på sprayburkar.
Om det varit en låscylinder så hade jag haft synpunkter på vissa av förslagen men inte för en spanjolett.
I en spanjolett vill man uppnå en glidyta på rörliga delar för att minska friktionen vilket även minskar slitage.
Om det varit en låscylinder så hade jag haft synpunkter på vissa av förslagen men inte för en spanjolett.
I en spanjolett vill man uppnå en glidyta på rörliga delar för att minska friktionen vilket även minskar slitage.