Tröskel till ytterdörr med synlig fog mellan klinker och dörrtröskel som behöver bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr som möter en klinkertröskel med synlig fog som behöver bytas och grå klinkerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Har precis bytt ytterdörr och fogen som är mellan tröskel och klinker på ute sidan bör bytas. Vad rekommenderas? Tec7 eller nått annat?

En annan fråga om dörrkarmen och regel utsida resp in sida. Har för liten springa för drev. Tänkte köra bottningslist där det går. Men skall jag täta bara från insida men b-list och fog? Sedan bara köra en list från utsida på springan? Får inte plats med drev.
Eller skall jag försöka täta både insida och utsidan? Har lätt undertryck i villan, märks främst i hall då det inte är nån tilluft där. Vill inte dra in kall luft.

Redigerat:
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
[bild] [bild] Hej.

Har precis bytt ytterdörr och fogen som är mellan tröskel och klinker på ute sidan bör bytas. Vad rekommenderas? Tec7 eller nått annat?

En annan fråga om dörrkarmen och regel utsida resp in sida. Har för liten springa för drev. Tänkte köra bottningslist där det går. Men skall jag täta bara från insida men b-list och fog? Sedan bara köra en list från utsida på springan? Får inte plats med drev.
Eller skall jag försöka täta både insida och utsidan? Har lätt undertryck i villan, märks främst i hall då det inte är nån tilluft där. Vill inte dra in kall luft.
Inte svar på din fråga med det ser ut som att du inte "pallat" upp dörren! Fanns det inte utrymme uppåt?
Risken med att klinkern livar med tröskeln är att den drabbas av röta.

Needas Needas skrev:
Inte svar på din fråga med det ser ut som att du inte "pallat" upp dörren! Fanns det inte utrymme uppåt?
Risken med att klinkern livar med tröskeln är att den drabbas av röta.
Ingen fara. Men det var tight och var aldrig problem med den förra. Dörren sitter 1,5m in under tak samt en skuggsida.

• Gilla
Stefan Apostolovski och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Använd lämplig utefog, silikon eller liknande till tröskelns utsida..
Tec7 är en serie produkter men antar att du menar deras Lim & Byggfog/tätningsmassa och den kan du använda.
[länk]
[länk]
I trähus fogas karmen vanligtvis på insidan med en bottningslist.
Ett annat tips till nästa gång är att använda drevband vid montering av dörrkarm.
Ok tack för svar och tips

Skånepöjk
Någon vanlig byggfog borde väll fungera? Alltså utomhus byggfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.