Hej.

Det är så att vi ska byta ytterdörr, dörren vi tänkt köpa är från swedoor och har assa 2500 låshus monterat. Frågan är då om den är för borrad för mitten vredet på insidan så man måste köpa sådant beslagspaket eller kan man montera ett vanligt beslag (t.ex vårat gamla ) och skita i mitten vredet?.

Anledningen till att jag tänker så är att vi har en källardörr med lika låsning, byter vi låscylinder på ytterdörren så måste vi ju ha 2 olika nycklar?

Mvh
Daniel
 
Du får fråga den som säljer dörren.
En del dörrtillverkare monterar in låshusen i dörren utan att borra det extra hålet för vredet, jag vet inte hur det är med den dörren du tänkt köpa.

Det kan vara möjligt att tillverka nya låscylindrar efter lika låsning som källardörren.
Beroende på vad du har för lås till källardörren kan det ibland vara enklare att även byta låscylinder på den dörren.
https://www.swedoor.se/pages/file.ashx?p=/media/4039171/a_och_b_matt.pdf
 
Redigerat:
Nej, det är inte borrat för mittenvredet.
Anledningen är att dom inte vet om man vill använda den funktionen eller inte.

Har köpt å monterat fyra swedoordörrar, två borrade vi upp för mittenvredet och två satte vi traditionellt vred på insidan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inte borrat för mittenvredet.
Anledningen är att dom inte vet om man vill använda den funktionen eller inte.

Har köpt å monterat fyra swedoordörrar, två borrade vi upp för mittenvredet och två satte vi traditionellt vred på insidan.
Grymt, just detta jag ville veta, även att det gick att sätta vanligt vred på insidan så man inte behövde ha nyckellåsning
 
D Danne142 skrev:
Grymt, just detta jag ville veta, även att det gick att sätta vanligt vred på insidan så man inte behövde ha nyckellåsning
De låshusen är konstruerade för dubbla låscylindrar inte för ett vanligt vred, ofta fungerar det men det kan uppstå funktionsstörningar så du blir utelåst.
 
Jasså? På exakt vilket sett skulle man kunna bli utelåst?

Det enda felfallet jag kan komma på är om det är montagefel, men exakt samma montagefel går att göra med dubbelcylinder.

Om man har monterat dubbelcylinder eller ’cylinder utsida & vred insida’ kan aldrig låshuset känna av.
Det finns till och med runda vred för insidan ihop med rund cylinder utsidan.

Här finns en del av behören för rund cylinder:
https://www.assaabloyopeningsolutio...nderbehor/modulurtag/behor-for-rund-cylinder/

Här finns en del av behören för oval cylinder:
https://www.assaabloyopeningsolutio...nderbehor/modulurtag/behor-for-oval-cylinder/
 
Det har med konstruktionen att göra ett låshus med delad cylinderroddare en för var sida är gjord för dubbla låscylindrar, de låshusen låser du ett helt varv.
Det är viktigt att cylinderroddaren alltid är i rätt läge vilket den blir med en repellerande vredcylinder som assa vredcylinder 13 eller 03 eller en låscylinder men inte med ett vanligt vred.
Jag gör många låsöppningar som beror på att vanligt vred används till denna sortens låshus, om du jobbat som låssmed hade du vetat hur vanligt det är.
Om vanligt vred ska användas så bör låshuset ersättas med ett assa 310 det har endast en cylinderroddare och du låser ut med ca 1/4 varv och för därefter tillbaka nyckeln.

Om ni läser på ASSAs information så nämns att vred som kombination till 310 men inte till låshus med dubbel cylinderroddare (helvarvslåsning).
För 2500 och 2002 nämns vred men där avses vredskylt och inte ett vanligt vred som 560
https://oem.assaabloyopeningsolutio...iska-lashus/connectlas/300-serien/lashus-310/
https://www.assaabloyopeningsolutio...-slutbleck/M1905.1201-ASSA-Connect-300-Sv.pdf
Jag tänkte länka produktbladet till ASSA 510 men assa har klippt och klistrat från 2500 när de skapat produktbladet så det är felaktigt, har kontaktat assa för rättning av produktblad.
https://oem.assaabloyopeningsolutio...ka-lashus/connectlas/500-serien/lashus-510-50

Om vi tittar på ett vanligt "vred 560" så står det:
Vred för manövrering av regel och / eller fall på låshus med 90 graders nyckelvridning
https://www.assaabloyopeningsolutio.../modulurtag/behor-for-oval-cylinder/vred-560/

Regeln är
360° låsning = dubbla låscylindrar eller magnetisk vredcylinder 13 eller 03.
90° låsning = låscylinder + vanligt vred.

Det exakta sättet man blir utelåst är att vredet står fel på ett väldigt exakt sätt så den ena cylinderroddaren står exakt i det läget när det blockerar för upplåsning.
Det kan även ske när vredet står så det påverkas av upplåsning med nyckel.
Förr skrev inte assa ut detta och skrev även att dessa låshus fungerade med vred men assa har ändrat efter ett antal reklamationer.
Jag reklamerade ett bl.a helt bostadsområde där ASSA fick betala utbyte av samtliga låshus i lägenhetsdörrarna p.g.a att lägenhetsinnehavare blev utelåsta trots att det var monterat efter ASSAs dåvarande rekommendation.
ASSA har även fått betala låsöppningar när de hade felaktiga rekomendationer.
Efter tillräckligt många reklamationer gav ASSA vika för branschens påtryckningar och tog bort vredkombinationen från de låshus som aldrig var utvecklade för att fungera ihop med vred.
Jag minns många kontakter med ASSA fulla med undanflykter och anklagelser om monteringsfel innan ASSA gav efter för verkligheten.
 
1 123abc skrev:
Det har med konstruktionen att göra ett låshus med delad cylinderroddare en för var sida är gjord för dubbla låscylindrar, de låshusen låser du ett helt varv.
Det är viktigt att cylinderroddaren alltid är i rätt läge vilket den blir med en repellerande vredcylinder som assa vredcylinder 13 eller 03 eller en låscylinder men inte med ett vanligt vred.
Jag gör många låsöppningar som beror på att vanligt vred används till denna sortens låshus, om du jobbat som låssmed hade du vetat hur vanligt det är.
Om vanligt vred ska användas så bör låshuset ersättas med ett assa 310 det har endast en cylinderroddare och du låser ut med ca 1/4 varv och för därefter tillbaka nyckeln.

Om ni läser på ASSAs information så nämns att vred som kombination till 310 men inte till låshus med dubbel cylinderroddare (helvarvslåsning).
För 2500 och 2002 nämns vred men där avses vredskylt och inte ett vanligt vred som 560
[länk]
[länk]
Jag tänkte länka produktbladet till ASSA 510 men assa har klippt och klistrat från 2500 när de skapat produktbladet så det är felaktigt, har kontaktat assa för rättning av produktblad.
[länk]

Om vi tittar på ett vanligt "vred 560" så står det:
Vred för manövrering av regel och / eller fall på låshus med 90 graders nyckelvridning
[länk]

Regeln är
360° låsning = dubbla låscylindrar eller magnetisk vredcylinder 13 eller 03.
90° låsning = låscylinder + vanligt vred.

Det exakta sättet man blir utelåst är att vredet står fel på ett väldigt exakt sätt så den ena cylinderroddaren står exakt i det läget när det blockerar för upplåsning.
Det kan även ske när vredet står så det påverkas av upplåsning med nyckel.
Förr skrev inte assa ut detta och skrev även att dessa låshus fungerade med vred men assa har ändrat efter ett antal reklamationer.
Jag reklamerade ett bl.a helt bostadsområde där ASSA fick betala utbyte av samtliga låshus i lägenhetsdörrarna p.g.a att lägenhetsinnehavare blev utelåsta trots att det var monterat efter ASSAs dåvarande rekommendation.
ASSA har även fått betala låsöppningar när de hade felaktiga rekomendationer.
Efter tillräckligt många reklamationer gav ASSA vika för branschens påtryckningar och tog bort vredkombinationen från de låshus som aldrig var utvecklade för att fungera ihop med vred.
Jag minns många kontakter med ASSA fulla med undanflykter och anklagelser om monteringsfel innan ASSA gav efter för verkligheten.
Men om jag bara köper ett 13/03 vred så kan jag använda min gamla låscylinder på utsidan och skippa mittvredet?
 
Ja du fungerar det däremot upplever en del de vreden som lite besvärliga.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.