Fönster & Dörrar
Z9le: Vi ska byta ut två takfönster precis och har fått (och tackat ja) till en offert på 39300:- inkl moms, där 18750kr är arbetskostnad. Byta ut är ju inte *riktigt* samma sak, men det är närliggande och smygar, anslutning i tak etc. kommer ersättas då vi gör det pga vatten som kommer in.
Nils82: [citat] Händer att färgen poppar på färdigmålat. Men man kan ju matta ned såklart, då slipper man ju en strykning.
123abc: Det enklaste är att göra en egen mall men sitter de redan där så kan du fälla in dom med stämjärn och eventuellt flatborr till hjälp. När det gäller mallar för att fräsa gångjärn så tror jag att medlemmen @findus42 kan ge bättre svar.
Qvanten: [citat] Jag måste rätta mig själv, alternativet var om jag minns rätt nu att sätta in en kassett med isolerglas enbart utan något ytterglas. Samtidigt skruvades bågen ihop så den inte var kopplad längre och det sparar en massa arbete mellan bågarna, samtidigt ändras ju karaktären på fönstret ganska mycket.
hscn: Är väl just det som är bedrövligt. Två minuter till med hammare och lite färg så hade det varit acceptabelt.
Nancy Biäng: [citat] Ok, jag har inget av ovanstående problem, så jag byter nog kistorna när det behövs, men tack för informationen :)
123abc: Att dörrbladet tar emot på bild är inte konstigt då karmen inte är vinkelrät, hur mycket det ändrar sig när karmen är vinkelrät kan jag däremot inte sia om. Karmen bör vara som den är när den är monterad när du kontrollerar alltså tröskeln i våg samt karmens sidostycken helt i lod (det måste vara exakt för att stämma).
bobygg789: Skall bygga nytt med allmoge fönster samt två stora fönster partier. Är det någon som har en bra och billig fönstertillverkare att rekommendera?
topmount: Knacka med huggmejsel, stora bitar inte så mycket damm. Man behöver inte alltid använda elverktyg
P-plats: [citat] Min var av fabrikat Safco Doors från Bauhaus. Reklamerade och fick en ny dörr samt ersättning för att jag själv bytte dörren. Har ytterliggare två dörrar av samma fabrikat somninte slagit sig.
Jörgen Ö: https://www.elitfonster.se/globalassets/fonsterguide/dokument/handbocker/montage/fonster-dorrar---montage-underhall.pdf Här kan du läsa på.... Dom flesta fönster leverantörerna har monteringsanvisningar för just deras fönster, men alla är väldigt snarlika...
Eraze: Vi ska byta fönster till mindre och det blir då ett hål ut :) Vi har träpanel Hur går man vidare sen? Träpanel, täta mot vind och regn (måste denna också. Gå över 20 cm åt varje håll som fuktspärren?) , isolering, fuktspärr. Måste man kanske riva upp en del av väggen runtom fönstren för att kunna fuktspärr de där 20 cm över den andra fuktspärren. Huset är byggt 76 Har
jerk: Isåfall så bör du använda riktig byggfog, typ av sort som inte är vattenbaserad då den krymper när den torkar
tergo: man kan ju kolla när glaskasseterna är tillverkade brukar stå i aluminiumramen
Jonas F: Har länge letat efter någonstans man kan beställa en kvalitativ isolerad större slagport H3,4 och B3,8 med spröjsade fönster i ovankant. Är alltså ute efter en funktionell, användarvänlig och snygg port som smälter in i en välbervarad gårdsmiljö. Någon som har några bra tips om vart jag ska vända mig? mvh/Jonas
Kjell_G: [citat] Tackar, har använt eklimfog på lite annat också, öppningar utan dörr och ett räcke/halvvägg i trappan. Bryter fint mot allt vitt.
Fönster teknikern: Ett vanligt problem med alla altan och ytterdörrar är att de hänger ner i framkant och då tätar inte karmen mot listen, man kan se ut fast det är stängt. Gå ut och be någon stänga dörren inifrån-springan mellan dörrens överstycke och karm skall vara rak!
Kurtivan: Hur ser det ut upptill? Du skulle kunna flytta alternativt korta gångjärnsdelen på dörrarna så att de kommer längre ned och sedan bygga på karmdelen upptill.
Fönster teknikern: [citat] eftermarknad är en viktig faktor för oss kunder!
Zeed: [citat] Har idag fått tag på en värmekamera som vi ska ha över helgen, så vi hoppas detta ger utslag var felet är. 17 grader utan värme är ju i princip det vi har nu, men med varma radiatorer i sovrummen.
brumbjorn: Håller med de tidigare. Du behöver täthet för att det skall bli skillnad. Bygg uterum.
Qunaki: Uppdaterar tråden lite, även om den är gammal. Det äldsta dokument jag hittat om Assa d12 är en bild på en underpin i deras presentationsmaterial, datum 2008-10-03. Då fanns ju låset så patentet borde vara äldre än så. Men om 15+5år gäller innebär det ju max till 2028. Sedan är det ju surt att Dormas DMS nu har tappat patenträttigheten, 13 år tidigare än beräknat, på grund av
kalle55: [citat] Ja, det låter faktiskt lite problematiskt. Även med en tät anslutning mellan extrarutan och bågen kommer ju smuts in med tiden, och den extra vikten kan få fönstret att slå sig, något som är svårt att parera på något vettigt sätt. Är fönstren i övrigt i bra skick kan ett alternativ vara att byta inerrutan till ett renoveringsglas (bla Pilkington har ett) som ger lägre
Rabbithole: Valfri förrådsdörr i modul 9x21 får du in där
Pappa1986: [citat] Kolla husbeslag.se Där köpte vi och hängde upp en gammal dörr till vårat skafferi