Hej är ute efter en ny dörr och har då även tänkt installera ett kodlås "yale doorman"
När jag väl har hittat en dörr från kaski så får jag information av dom att den svenska varianten av låset ej fungerar på deras dörrar. Kan det vara så förstår inte riktigt vad som kan vara skillnaden. Har fått fram att vi i Sverige har Hakregel och Dom .

Det beror på att dörrarna är tillverkade för den finska marknaden och att låsen därför är efter finsk standard (abloy) och då skiljer hålbilden.
Dörrarna levereras antagligen med Abloy LC102 och den har en annan hålbild än svenska lås.
Om fabriken inte kan fräsa uttag efter svensk standard så brukar det gå att ändra om ändå då mycket stämmer mellan låsen och yale doorman borde täcka över den felaktiga hålbilden som finns på dörren. (jag behöver kontrollera hålbilden för att svara exakt men från huvudet så vill jag minnas att det endast är hålet för trycket som behöver borras om).
Fråga fabriken om detta och vilka lås/mått deras dörrar och karmar har.

Det finns finska yale doorman men jag hade monterat dit en svensk istället.

Väcker liv i denna tråd i fall att nån googlar fram samma fråga.
Var precis i kontakt med Kaski angående detta och det ska inte vara några som helst problem med deras nya dörrar. Tydligen var det problem med deras äldre modell av thermodörrar att låset kunde ta i karmen.

Om man beställer en "icke-standard-dörr" från dem så kan man ju alltid ringa och kolla med någon av deras säljare om man vill vara på den säkra sida.

• Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Underbart, tack för uppdateringen Jimbobob!

Har precis beställt en Kaskidörr ur Skärgårdsserien (86mm tjock), 10x21. Då bör alltså mitt gamla Yale Doorman passa :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.