Hej! Jag undrar om det finns nya fönster i gammal stil som ser munblåsta ut? Den största anledningen (som jag tycker) att nya fönster inte ser lika bra ut som gamla är att glaset är alldeles för slätt, vilket gör att huset ser lite dött ut. Men finns det nytillverkade fönster med oregelbunden yta, eller måste man se till att fixa gamla hederliga munblåsta rutor? Hade ju varit trevligt med någon som höll värmen lite bättre. Tips och tankar?

L Linnea Lundh skrev:
Hej! Jag undrar om det finns nya fönster i gammal stil som ser munblåsta ut? Den största anledningen (som jag tycker) att nya fönster inte ser lika bra ut som gamla är att glaset är alldeles för slätt, vilket gör att huset ser lite dött ut. Men finns det nytillverkade fönster med oregelbunden yta, eller måste man se till att fixa gamla hederliga munblåsta rutor? Hade ju varit trevligt med någon som höll värmen lite bättre. Tips och tankar?
Kolla med någon glasmästare. Många av dem sparar på gammalt glas när fönster byts ut. Det finns också nytillverkat glas som åtminstone ser lite gammalt ut. Fråga på samma ställe.

Det finns precis alla sorter att köpa men det riktiga munblåsta som är exakt lika kostar flis. Närmaste glaset är "kulturglas" glas som är lite vågigt och ganska likt men inte samma för det. Men betydligt rimligare prislapp även om det också är mycket dyrare än floatglas.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hej, vi beställde flera fönster från Kulturfönster i Lenhovda. Vi beställde restoverglas som vi är jättenöjda med! Vårt hus är från 1917, och de nya fönstren smälte in fint med de andra som är kvar från byggåret. De låg även bra prismässigt när vi jämförde med liknande leverantörer.

Munblåsta glas?

Har fönsterglas någonsin varit munblåsta? hur skulle det ha gått till?

/ATW

Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Fönster

Blåsning, två huvudsakliga metoder:
  • Kronglas. Troligt ursprung Syrien 700 e. Kr. Metoden innebär att den ett glasmassan fångas upp på punteln och därefter roteras, så att en cirkulär disk bildas av glasmassan. Från denna skärs sedan fönsterglasbitar ut. Mittenstycket där punteln varit fäst kallades "Oxöga".
  • Cylinder. Metoden innebär att en glascylinder tillverkas med munblåsning. Den skärs sedan upp under uppvärmning så att cylindern öppnas, glider isär på ett plant underlag och blir till en kvadratisk eller rektangulär ruta. Utvecklades i Normandie under 1300-talet, men blev vanlig först under 1600- och 1700-talen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.