N
nova383: [citat] Ja det lät bra, glömde att det är ett spår i tröskeln Blev enklare helt plötligt.....
2 svar · 10,9k läst
·
dd88
dd88: [citat] Tack!
8 svar · 5,6k läst
·
M
mugatu: [citat] Bra, då kan jag fintrimma den dörren som kommer smygande ibland
7 svar · 4,0k läst
·
I
Interista88: Hur gick det med fönsterna?
3 svar · 1,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Misstänker att dom immar igen direkt när man badar. Att det förfular utsidan är det väl ingen tvekan om. Frågan är om det är värt. Jag skulle skippa takfönster om du redan har något fönster i rummet
7 svar · 3,5k läst
·
optimum
optimum: Vi bytte väv för några år sedan (ca 10-15 år sedan) Mekaniken håller nog till ett byte men nästa gång blir det helt nya. Kostnad va halva priset mot nya.
3 svar · 2,5k läst
A
andrejen: Tjenare Ursäkta sent svar!! Det har löst sig. Har inte datumen i huvudet riktigt men efter mitt inlägg så kontaktade jag faktiskt ID lock direkt i Norge. Skickade ett mejl till service@idlock.no och de var mycket hjälpsamma. Skickade mig ett nytt lås kostnadsfritt från deras svenska lager. NorDan är svensk importör. sedan installation i Mars 2019 har låset funkat med samma batteri som
2 svar · 5,4k läst
L
Lisskulla: Hej, hur långt har ni kommit? Vad valde ni för leverantör? Jag håller på med ett bygge och det lutar mot NS då de verkar ha prisvärda produkter men jag vet att man får vad man betalar för....
1 svar · 2,4k läst
H
Hudson0804: [citat] I contact customer services to see if they can help.
2 svar · 1,9k läst
·
pelpet
pelpet: Gammal men relevant tråd. Enligt den här tråden verkar Traryd själva transportera fönster liggande utan att glasen går sönder. Problemen som uppstår verkar mera handla om dålig emballering. https://www.byggahus.se/forum/threads/transportskador-pa-foenster.57794/ Jag tycker att det verkar som att man kan transportera fönster liggande med rimlig risk ifall man emballerar väl så att
8 svar · 15,3k läst
O
Oskpet: Hej, Det börjar bli dags för byte av fönster samt en del panel på vårt hus och detta är något som vi tänkte göra själva. Tidigare byggt inglasat uterum så vi planerar byte av fönster på ena sidan av huset i år och resten nästa år. Min undran är då bara om jag kan låta foder/salning sitta kvar på utsidan när jag monterar nya fönster och använda som mothåll? Jag tänker att
0 svar · 2,3k läst
F
Fönster teknikern: Självklart kan en bra låsfirma hjälpa till.
7 svar · 3,2k läst
·
F
Fönster teknikern: Köp fönster från känd leverantör. Då minskar risken för felköp. Har ni gjort rätt med anslutningar vid fönsterbleck. Många glömmer att foga mellan bleck och karm. Det är ett måste oavsett trä-PVC el Alu fönster!!!
4 svar · 3,3k läst
·
F
Fönster teknikern: Man använder aldrig invändigt spackel ute!!. 1. Linoljekitt fungerar alltid. Knådas och tryck in i hålen. Borsta ytan med torr pensel så blir det osynligt. 2, syntetiskt kitt typ LA seal el likv finns i många färger. Funkar också bra för den moderna hemmafixaren.
4 svar · 3,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Lite "statistik" från våra Polen-tillverkade fönster. 11x13, dvs strax under 1100 x 1300 mm, vilket är modulmåttet: 11x13 = 1,43 m2. Glaset är Öppningsbart Dreh/Kipp 0,8425 m2 Fast 0,9956 m2 9x10 dvs strax under 900 x 1000 mm, vilket är modulmåttet: 9x10 = 0,9 m2. Glaset är Öppningsbart Dreh/Kipp 0,454 m2 Fast 0,575 m2 http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
12 svar · 6,1k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Jacka ur överliggaren så passar det. Fast jag vet inte hur bra det kommer se ut......
6 svar · 6,8k läst
·
J
Jonno68: Så ska skenorna se ut
2 svar · 3,3k läst
·
M
Mattiac: [citat] Härmed bifogar jag en bild på det nedre handtaget (det sitter två på varje lucka).
13 svar · 2,4k läst
·
Larsa
Larsa: Du kan limma dit plåtarna med några klickar utefog. Sen drar du en sträng på varje sida, avsluta med att dra fingret över fogen så det blir en snygg och tät i hörnet
10 svar · 3,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Du behöver inte komma åt att putsa det på utsidan?
5 svar · 1,6k läst
Fotografen
Fotografen: "Kopieringsskyddade" nycklar också, vad det nu är värt.
47 svar · 28,0k läst
·
L
Lasselano: Ska du montera en säkerhetsdörr eller brandklassad dörr kan dörrtillverkaren ha krav på hålets maxmått.
16 svar · 5,3k läst
·
Ankarstjärna
Ankarstjärna: Detta löste sig för längesen, men jäkla gött fölk ni är som kommer med fina lösningar och idéer till en rookie som mig
6 svar · 2,3k läst
L
Lenza: Det bästa tipset jag kan ge är att du jämför ditt resultat med en fungerande persienn. Problemet du beskriver har att göra med att det finns för lite upprullningsförmåga av stegbanden på den övre stången i metallhöljet. Det behövs några varv att kunna rulla upp stegbanden för att korrekt funktion ska erhållas.
1 svar · 11,5k läst
L
Liljeros: Efter att ha spanat lite till på profilen så skulle det ju funka med det vanligt foder med en kvartstav mot...är det rentav så det är utfört redan nu?
3 svar · 4,5k läst
·
recollir
recollir: Tack, 123abc. [citat]
2 svar · 2,9k läst
L
Liljeros: [citat] Finns det någon speciell anledning till att salningen gjorts i Mdf istället för tex plyfa som är ett bättre underlag för att fästa gips ? En risk också när man hellimmar i fönsterkarmen är att man får sprickbildning i färg/gips när det lever över säsongerna, stora fönster kan röra sig ganska mycket. Bättre då att bara fästa i väggen och ha en tunn mjukfog mellan gips
11 svar · 8,5k läst
·
Strip
Strip: [citat] Mja, plastytan är ju plastig och tråkig, som man kan vänta sig. Men vad som inte framgår så tydligt på hemsidan är att man kan välja till lite olika ytbehandlingar, som faktiskt livar upp det hela ordentligt. Det går dock inte att få glasfiberfönstren målade, bara nån sorts påsvetsad PVC-yta. Såg faktiskt helt ok ut på armlängds håll och går även att få på insidan.
5 svar · 3,0k läst
·
Jiji
Jiji: Tack! Går att göra massa skojigt eller elegant beroende på vad man väljer. Det är ganska lätt att knyta upp igen så det går att byta. Om snöret fransar så brukar jag bränna lite snabbt så änden smälter ihop lite. Då blir det lättare att trä igenom.
7 svar · 1,2k läst
·
K
Kurtivan: Nya tätningslister, ny färg in- och utvändigt har förlängt livet på min gamla ytterdörr, den passerar 40 år 2020...Det var en kvalitetsdörr redan när vi köpte den, välisolerad och med en inbyggd förstyvning så den inte skulle slå sig. Med nya mjuka tätningslister blev den verkligen som "ny" igen, trots 20 grader kallt ute så känns ingen kyla alls i skarven mot karmen. Undra hur
4 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.