1
123abc: De safco dörrar jag sett har en slitskena av aluminium på tröskeln men det spelar ingen roll. Om du har bra med plats i nederkant och det drar där så testa att sänka dörren 1-2 millimeter och se om det blir bättre utan att den blir otät i överstycket.
11 svar · 2,0k läst
·
O
Olf Oggler: Bara för att förtydliga. När jag jämför 2 och 3 glas så pratar jag alltså om moderna kassetter i bägge fallen.
26 svar · 20,7k läst
S
sommarstugetjej: [citat] Det låter som en bra lösning, dörren är inte antik så det är inget byggnadsvårdsintresse i det.
5 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Dom kommer att klämma in i gummit lite grann men ska vara så, sätt då den lilla haken nedåt
1 svar · 4,5k läst
·
A
Anni10: [citat] Trot det var så det var. De gjorde om med nu 2 mm lutning och nu ser det bra ut!
9 svar · 4,3k läst
Roffan
Roffan: [citat]
6 svar · 3,5k läst
Roffan
6 svar · 3,5k läst
D
DanielAfstockholm: Hur ser gångjärnen ut? Det kan gå att knacka ur sprinten och sen lyfta ur dörren. Vad sitter det för glas i dörren? Isolerglas eller vanligt planglas? Är det isolerglas kan man ta ur det och då förlorar dörrbladet sin stabilitet vilket gör att man kan bända upp dörren utan att skada karmen.
4 svar · 1,8k läst
E
Erik Kitesurfer: Gammal tråd detta, men lösningen är att ta en skruvmejsel i jacket o klicka loss kåpan utan att få mejseln under stålringen som kåpan sitter över. Skruvmejseln ska endast ta i den tunna kåpan och då poppar den av utan större kraft.
18 svar · 57,9k läst
·
H
HittePå: [citat] Kanske jag ska göra, ska trixa lite först , sedan kan jag starta en ny tråd. 1407a är den jag använder nu ja. Habos Luckan som skyddar fingeravtryckläsaren gick sönder(lossna) 2 ggr. Var tvungen att få helt ny de 2 gångerna för det gick inte att laga. Och nu i förra veckan gick något sönder så man inte kunde öppna inifrån. Bytte då låskista och innerdel som butiken hade
18 svar · 22,1k läst
·
L
Lasselano: [citat] Det blir ett duktigt övertryck i ett rum där det brinner, därför blir inåtgående dörrar svåra att öppna.
91 svar · 31,6k läst
·
L
Lasselano: [citat] lätt hänt :) Hur ska man kunna hålla koll på allt. EQ som du länkar till är för övrigt en märkning som strider emot syftet med CE-märkning av fönster, men det är en annan femma :)
5 svar · 2,8k läst
L
Lars222: [citat] Nej Jag har inte.
18 svar · 4,1k läst
leby
leby: Vill ni behålla den gamla stilen så absolut inte, det är som sagts ovan inte rätt hustyp eller rätt tidsperiod. Struntar ni i husets "integritet" och tycker att det blir fint så visst. Om jag fattat rätt så var spröjs använda för att det handblåsta glaset inte kunde göras större, så de fönster du funderar på skulle då inte behöva något spröjs eller möjligen ett runt mitten.
6 svar · 3,4k läst
·
S
spaxx: Fina fönster som du absolut kan renovera. Kolla om det finns ett spår på insidan karm för att sätta in en ullgarnslist, så sluter det tätt också. Om det inte finns så sätter du någonting modernare. Innerglaset kan bytas mot energiglas, så bibehåller du utssendet på huset genom att låta de gamla fönstren vara kvar, om du vill. PS: Glöm inte att tvätta, Jotun kraftvask till
5 svar · 6,2k läst
·
B
Byggaren Bengt: Om du ska ha ett extra glas invändigt så rekommenderar jag sk energiglas det gör en väldig skillnad, vi har gjort detta åt kund på glasmästeri och kunden blev helnöjd inget kallras och lägra gatu ljud. Enligt kund en direkt märkbar temperatur skillnad i rummet.
3 svar · 11,8k läst
J
Jhgbgvvvgvvkh: Tack för snabbt svar.
6 svar · 6,8k läst
·
J
Jhgbgvvvgvvkh: Jag har en Snickar Per dörr med Assa lås ca 12år gammal. Jag har bått byta kistan en gång redan (Assa var inte intreserade av att hjälpa till) Den nya kistan är kanske 3år gammal. Nu börjar den att strula också. Det går inte att öppna med nyckel utifrån ibland. Ibland kan man inte låsa med vredet inne. Den strular helt enkelt. Har Assa sämta kvalliten eller vad är det som händer ?
11 svar · 7,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Jo, ett snickeri/snickerikunnig människa med erforderlig maskinpark får göra en ny karm, flytta/nya gångjärn osv. Det finns en del duktiga människor här så du får nog tids nog fler, mer uttömmande svar.
6 svar · 4,4k läst
·
1
123abc: Hullinghylsan ska endast sitta i den ena halvan (yttre) och fungera som en mutter/nippel åt koppelskruven. Om hullinghylsan inte greppar i träet så gör du antingen ett nytt hål och flyttar koppelskruven eller så får man borra upp hålet lite och limma i nytt trä som hylsan kan fästa i. Om det finns utrymme så kan man även borra upp hålet lite samt göra det befintliga hålet djupare
16 svar · 4,4k läst
·
B
bridgeman: I samband med panelbyte tänkte vi byta dörr in till tvättstugan. Vi går nästan aldrig genom denna dörr och vill ha en utan glas. Tittade på dessa två olika, någon som har gjort samma jämnfördelad eller har åsikter är dem välkomna :) https://www.k-rauta.se/produkt/ytterdorr-cello-vit-tat-10x21-vanster/5700369819972 https://www.bauhaus.se/yd-ystad-m10x21-vanster
0 svar · 743 läst
N
nybyggarn3: [citat] Överluftsdon var inget jag hört om tidigare, verkar vettigt. Tack för tipset.
3 svar · 2,1k läst
1
123abc: Lösningarna är lite olika beroende på om det är en låsbar spanjolett eller inte. Till en icke låsbar spanjolett så kan ett assa 8350S med en oval låscylinder lika 701 + en oval låscylinder med lång medbringare lika 707, cylinderskylt 707 och eventuell distansring samt skruvar vara ett alternativ. Om dörren är delbar så behövs även fästbricka 5365. Önskar du elektroniska lås så
1 svar · 4,4k läst
·
P
PetrusLingonsylt: Har ett utrymme som är 230 cm högt och 240 cm brett där jag skulle vilja bygga skjutdörrar (garderob) Jag har kommit ram till att jag måste ha 4 dörrar dvs de kommer bli ca 230 cm höga och 60 cm breda. Jag har tänkt att antingen tillverka egna skenor i trä som är ganska höga och sedan sätta transporthjul typ dessa:
0 svar · 1,3k läst
E
Estelletiger: [citat] Tack! Det är snickarglädje i gamla stan som gjort dörrarna. Massiva i kärnvirke och man kan välja till vilken typ av glas och vilka mått det ska vara. Dyrt blev det men fint!
6 svar · 1,7k läst
·
1
123abc: Du måste byta låshuset för att byta från nyckel till vred på dessa äldre låshus. De nya låshusen och trycken är med 8mm tryckespinne vilket gör att äldre trycken med 9mm inte passar i nya låshus samt att nya trycken måste kompletteras med en fyrkantshylsa 8/9mm för att passa i äldre låshus med 9mm tryckesroddare. Du kan mäta fyrkantspinnen/tryckesroddaren om du vill byta trycken
12 svar · 18,5k läst
·
Y
yuphin: Vilken kostnad hamnar det på?
4 svar · 4,8k läst
F
Fredde557: Behöver tips. Vi har ett vackert burspråk från 20-talet där fönsterna sett bättre dagar. De sitter spindelväv mellan bågarna och de behöver definitivt tvättas. Utmaningen är att öppna upp dem. De sitter fasthängda i toppen och vinklas utåt när man öppnar dem. Bågarna öppnar man i toppen så att den inre bågen trillar neråt som ett dragspel. För att lyckas med detta måste
0 svar · 2,1k läst
B
blue.b: I ett traditionellt treluftsfönster så öppnar två bågar åt vänster och en åt höger eller tvärt om. Nu menar jag ett klassiskt tvåglas fönster med kopplade bågar, hur moderna fönster fungerar har jag ingen aning om.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.