L
Liljeros: Efter att ha spanat lite till på profilen så skulle det ju funka med det vanligt foder med en kvartstav mot...är det rentav så det är utfört redan nu?
3 svar · 4,5k läst
·
recollir
recollir: Tack, 123abc. [citat]
2 svar · 2,9k läst
L
Liljeros: [citat] Finns det någon speciell anledning till att salningen gjorts i Mdf istället för tex plyfa som är ett bättre underlag för att fästa gips ? En risk också när man hellimmar i fönsterkarmen är att man får sprickbildning i färg/gips när det lever över säsongerna, stora fönster kan röra sig ganska mycket. Bättre då att bara fästa i väggen och ha en tunn mjukfog mellan gips
11 svar · 8,5k läst
·
Strip
Strip: [citat] Mja, plastytan är ju plastig och tråkig, som man kan vänta sig. Men vad som inte framgår så tydligt på hemsidan är att man kan välja till lite olika ytbehandlingar, som faktiskt livar upp det hela ordentligt. Det går dock inte att få glasfiberfönstren målade, bara nån sorts påsvetsad PVC-yta. Såg faktiskt helt ok ut på armlängds håll och går även att få på insidan.
5 svar · 3,0k läst
·
Jiji
Jiji: Tack! Går att göra massa skojigt eller elegant beroende på vad man väljer. Det är ganska lätt att knyta upp igen så det går att byta. Om snöret fransar så brukar jag bränna lite snabbt så änden smälter ihop lite. Då blir det lättare att trä igenom.
7 svar · 1,2k läst
·
K
Kurtivan: Nya tätningslister, ny färg in- och utvändigt har förlängt livet på min gamla ytterdörr, den passerar 40 år 2020...Det var en kvalitetsdörr redan när vi köpte den, välisolerad och med en inbyggd förstyvning så den inte skulle slå sig. Med nya mjuka tätningslister blev den verkligen som "ny" igen, trots 20 grader kallt ute så känns ingen kyla alls i skarven mot karmen. Undra hur
4 svar · 9,9k läst
S
sevenfifty: Den metallprofilen hjälper till men räcker inte till sen finns det glasfiberförstärkta pvc fönster utan metallprofil som är 7 gånger starkare
20 svar · 8,4k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Hos Interglas kan man inte välja härdat större än 1700x3000, laminerat går att få upp till 2400x3000. Kan ju vara så även hos andra leverantörer, jag hade laminerat. https://interglas.se/shop/6-38-mm-389p.html
9 svar · 4,8k läst
S
SvanteC: Hej! Det är ett himla jobb men det ska gå. Värm och fukta försiktigt, samt skrapa med vass spackelspade. Men det tar tid :)
3 svar · 2,5k läst
·
1
123abc: [citat] 95mm vore ett udda mått det borde vara 72mm eller 92mm. Om det är 92mm skulle kanske ett Conexis L1 vara ett alternativ. Vet inte hur väl den fungerar i svenskt klimat men tror den fungerar bra även här med tanke på klimatet i Storbritannien. Kanske inte den vanligaste lösningen men jag tror det kan vara den enklaste med tanke på dörren och dess beslag. Eventuellt kan dimensionen
5 svar · 6,2k läst
·
Janus82
Janus82: Fundera på vad du vill ha. Ska dörren hänga exakt rakt i karmen? I så fall kan du lossa karmen på gångjärnssidan och kila in masonit under den så att den kommer upp lite och hela karmen blir rät. Vill du bara att dörren ska gå att öppna fritt utan att den tar i karmen? Då kan du först knäcka gångjärnen som vi nämnt tidigare och därefter lyfta av dörren och hyvla av någon
13 svar · 4,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Låter väl rimligt att få in olja även där så att vatten inte sugs in i träet.
4 svar · 1,5k läst
1
123abc: Cobra 8, Gigant Maroon eller liknande? Eller hade någon glömt en termos? Fast tror en termos gör mer skada.
7 svar · 2,4k läst
·
N
noupe: Det ska vi fixa, det blev såhär: [bild]
15 svar · 12,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Max 15 mm höjd på tröskeln och det finns krav på avstånd bredvid dörrar, se t.ex. https://www.nacka.se/497ec2/globalassets/boende-miljo/dokument/bygga/riktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf Jag vet inte om det finns något krav på höjden men folk är ju ofta betydligt längre nu än förr.
1 svar · 2,1k läst
S
Styrman_jansson: Programmerar man dorma duo home helt i app nuförtiden?
10 svar · 3,3k läst
1
123abc: Ett tröskelbleck bör man använda för att leda bort vatten där det behövs Om dörren däremot är en skyddad dörrmiljö så kanske det inte behövs. Tröskelbleck används för att leda bort vatten så det inte rinner in där det inte ska vara.
3 svar · 1,6k läst
W
Willewonka: Gå till en solskyddsaffär och förklara hur du vill ha det. Hade också satsar på en plisse.
8 svar · 3,6k läst
A
AnnaSundis: Tack för all input. Låter bra om det går att byta fönster utan att behöva börja om från början med bygglovet. Men jag hänger fortfarande inte med på hur ex trivselhus och andra får fönster och dörrar att linjera både upptill och nedtill trots olika mått . Kan det bero på fönstertyp eller fönsterleverantör?
7 svar · 4,3k läst
·
Västeuropen
Västeuropen: Ett av de mest proffsiga svar jag har sett på ett forum någonsin. Tack! Jag blir så glad och så tacksam och rörd för att du har tagit dig tid!:ok::D:D(y) Ja dörren var nog påkostad i sin tid i 1965 ca så vore kul att få ha den kvar ett tag till=) Men får inte helt taget på det vad falsad anslagslist är för nånting. Kan det vara en list som har formen av ett p? Vad rekomenderas
3 svar · 3,4k läst
·
prototypen
prototypen: Sätt ett spegelglas på den dörr du har... Men för att spegla hela sig själv behövs det bara ett glas som är ca 1 m på höjden. Protte
3 svar · 1,5k läst
V
villa_74: Hej Hade siktet inställt på Elit-fönster (serien vision), men när jag var i butik igår för att klämma och känna såg jag att de hade svarta tätningslister. Det var inte snyggt! Jag frågade om man kunde välja vita istället, men den säljaren sa att det inte var möjligt. Tips på bra fönster med vit tätningslist?? Tack :-I
0 svar · 772 läst
B
bellevie: Hej, (Svenska är inte mitt modersmål så jag hoppas att ni kan väl förstå). Jag har precis flyttat till sekelskifteslägenhet som har de "djupt byggda" (deep recess) fönster och dörrar. Vi vill få dem att se lite mer intressanta ut och trodde att panelerna ska passar bra (till exempel som på bilden) och undrade om någon hade kunskap om hur man kan göra det själv? Kan någon
0 svar · 2,5k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Men om du ska ha en klassisk spegel och inte en modifierad dörr så får du nog bita i det sura äpplet och gå till en snickare som tillverkar en spegeldörr till dig.
3 svar · 6,1k läst
hscn
hscn: Bra omdömen. Fina fönster https://snickargladje.com/?gclid=CjwKCAiAxMLvBRBNEiwAKhr-nDmLTLsxbvLJRWLeZZ_7sAETUoK0AOTqRtIu6cShFifSmPEScTW-HxoC0j4QAvD_BwE
3 svar · 5,5k läst
·
E
EPG: Det fick bli denna: https://www.bauhaus.se/designfolie-sjalvhaftande-faner-vitt-tra-90x210cm Dessvärre så hade de bara en hemma så det får väl bli en tur till snart eller beställa istället.
5 svar · 1,4k läst
Beesa
Beesa: [citat] Haha ja han fick ju inga svar. Och tänkte att han måste ha gjort klart. Perfekt att fråga?
4 svar · 3,7k läst
·
Naca
Naca: [citat] Menar såklart fönstersmygen och inte salningen
5 svar · 1,5k läst
P
peroande: Monterade pvc-fönster 2014. Ser fortfarande ut som nya.
59 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.