Har ett ASSA lås i hus från 90-talet. Alla låsa med vredet är inga problem men att låsa utifrån med nyckel har börjat strula som bara den och nyckeln går knappt runt. Nyckeln är ca 2 år gammal bara. Kan man byta kasetten i dörren utan att behöva byta varenda lås i hela huset då jag vill ha samma nyckel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ja du kan byta låscylindern på ytterdörren å få samma "kod" så att du kan använda befintliga nycklar.
Gå till en riktig låssmed (ej "klack å låsbar" eller liknande), låssmeden tittar på beteckningen på nyckeln (om det finns) eller läser av nyckelkoden med en avläsare, därefter plockas rätt stift i låscylindern.
Edit: Det du menar med kasetten är själva låshuset, den behöver antagligen inte bytas.
Låscylindern är den delen som man stoppar in nyckeln i och vrider runt.
För att demontera låscylindern så måste man först ta bort cylinderringen, cylinderhylsan och två blindpluggar. Under blindpluggarna sitter fyra skruvar.
https://www.laskompaniet.se/product/montering-rund-cylinder
http://www.nyckelbutiken.se/shop/12...a_dubbelcylindrar_samt_cylinderbehor_3212.pdf
Gå till en riktig låssmed (ej "klack å låsbar" eller liknande), låssmeden tittar på beteckningen på nyckeln (om det finns) eller läser av nyckelkoden med en avläsare, därefter plockas rätt stift i låscylindern.
Edit: Det du menar med kasetten är själva låshuset, den behöver antagligen inte bytas.
Låscylindern är den delen som man stoppar in nyckeln i och vrider runt.
För att demontera låscylindern så måste man först ta bort cylinderringen, cylinderhylsan och två blindpluggar. Under blindpluggarna sitter fyra skruvar.
https://www.laskompaniet.se/product/montering-rund-cylinder
http://www.nyckelbutiken.se/shop/12...a_dubbelcylindrar_samt_cylinderbehor_3212.pdf
Redigerat:
Jag har tidigare haft problem med låsen I huset, då bytte vi samtliga nycklar och det hela blev bra. Nu två år senare marker jag att de kärvar igen och har sprutat I Assas låsolja utan förbättring. Ovan handlade om att byta cylinder, inte byta nyckel. Nyckeln behöver låssmeden tolkar jag det som för att kunna tillverka en ny cylinder som passer vår nuvarande nyckel.
Ja, det räcker att du har med dig en nyckel så kan låssmeden göra en/flera cylindrar åt dig.
Ursäkta för kommande lång text.
För ca sju år sedan så hade jag med mig en av våra husnycklar, som var en omärkt kopia (antagligen kopia på sliten kopia), till en låssmed.
Låssmeden läste av nyckeln, samtidigt såg låssmeden att nyckeln var kopierad via en sliten nyckel (via "klack å låsbar"). Låssmeden gjorde en ny "orginal"cylinder samt några nya "orginal"nycklar.
Nästan ingen av dom gamla nycklarna fungerade i nya cylindern, detta pga att nycklarna var slitna (kopior av sliten nyckel).
Flera av dom gamla låscylindrarna var också slitna men dom nya "orginal"nycklarna fungerade bättre än dom gamla kopiorna.
Häromåret så bytte vi alla låscylindrar till d12-cylindrar (kopieringsskyddade), vi gick till samma låssmed och beställde totalt sex cylindrar och nio nycklar, alla cylindrar och nycklar är "orginal". När vi byter altandörren framöver så kommer vi gå till en låssmed så att dom kan göra ytterligare en ny "orginal"cylinder, det räcker med att vi uppger nyckelsystemets nummer för att låssmeden ska kunna göra en ny cylinder.
Ursäkta för kommande lång text.
För ca sju år sedan så hade jag med mig en av våra husnycklar, som var en omärkt kopia (antagligen kopia på sliten kopia), till en låssmed.
Låssmeden läste av nyckeln, samtidigt såg låssmeden att nyckeln var kopierad via en sliten nyckel (via "klack å låsbar"). Låssmeden gjorde en ny "orginal"cylinder samt några nya "orginal"nycklar.
Nästan ingen av dom gamla nycklarna fungerade i nya cylindern, detta pga att nycklarna var slitna (kopior av sliten nyckel).
Flera av dom gamla låscylindrarna var också slitna men dom nya "orginal"nycklarna fungerade bättre än dom gamla kopiorna.
Häromåret så bytte vi alla låscylindrar till d12-cylindrar (kopieringsskyddade), vi gick till samma låssmed och beställde totalt sex cylindrar och nio nycklar, alla cylindrar och nycklar är "orginal". När vi byter altandörren framöver så kommer vi gå till en låssmed så att dom kan göra ytterligare en ny "orginal"cylinder, det räcker med att vi uppger nyckelsystemets nummer för att låssmeden ska kunna göra en ny cylinder.
Apropå inget men ändå något; Om jag förstod låssmeden rätt så kräver ASSA att man använder deras olja för att garantier ska gälla på nyare lås. Det nämner jag för folk brukar säga "jag har testat symaskinsolja".
Ifall inte olja hade hjälpt, och om nyckel kärvar även när du har lossat och har cylindrarna i handen, så hade jag tagit med låscylindern till låssmeden som troligen kan renovera låset - taisär, rengöra och byta eventuella dåliga stift.
Det är ingen garanti att gamla klassiska låscylindrar finns att erbjuda längre.
För det är inte så att du på insidan av dörren brukar ha en nyckel i hela tiden som ibland kan stå lite halvvriden... för då krockar det mekaniska och du kan bli utelåst.
Ifall inte olja hade hjälpt, och om nyckel kärvar även när du har lossat och har cylindrarna i handen, så hade jag tagit med låscylindern till låssmeden som troligen kan renovera låset - taisär, rengöra och byta eventuella dåliga stift.
Det är ingen garanti att gamla klassiska låscylindrar finns att erbjuda längre.
För det är inte så att du på insidan av dörren brukar ha en nyckel i hela tiden som ibland kan stå lite halvvriden... för då krockar det mekaniska och du kan bli utelåst.
En riktig låssmed erbjuder låscylindrar från iaf 60-talet och framåt, TS låssystem är från 90-talet och dessa säljs garanterat hos alla låssmeder.
Alla ASSAs låshus som är "hemmabekväm bortasäker" har alla mekanism så att även om nyckeln är vriden i ena cylindern så går det att vrida den andra obehindrat.
Är nyckeln el kopia av en gammal nyckel eller är det nygjord nyckel?
Om det är en kopia av en gammal så kan den "nya" ändå vara "sliten", men eftersom det har fungerat i ca två år samt om den fungerar i andra låscylindrar så är det inte nyckeln som är problemet.
Alla ASSAs låshus som är "hemmabekväm bortasäker" har alla mekanism så att även om nyckeln är vriden i ena cylindern så går det att vrida den andra obehindrat.
Är nyckeln el kopia av en gammal nyckel eller är det nygjord nyckel?
Om det är en kopia av en gammal så kan den "nya" ändå vara "sliten", men eftersom det har fungerat i ca två år samt om den fungerar i andra låscylindrar så är det inte nyckeln som är problemet.
För två år sen började i princip alla vara lås att kärva samtidigt. Jag åkte till en riktig låssmed som gjorde nya nycklar samt en Assa låsolja. Därefter var allt ok i ca 2 år och nu börjar problemet igen. Jag vet dock inte om de gamla nycklarna var original men jag bifogar en bild på den han kopierade, de står "AS 37HH Italy" på den gamla nyckeln dom inte funkar alls längre.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
På 2 år ska inte låset kärva ihop, har Du sprayat låsolja och gymnastikserat låset, in oc ut med nyckeln vridit om nyckeln
Prova ta bort innervredet och släpp en aning på cylinderskruven, det kan vara något som spänner så att clindern inte kan manöveras med nyckel
Prova ta bort innervredet och släpp en aning på cylinderskruven, det kan vara något som spänner så att clindern inte kan manöveras med nyckel
Det är inte låscylindern som är två år utan dom nya nycklarna, låscylindern är från 90-talet.hsd skrev:
Det är inte jättegammalt men om låscylindern inte har skötts rätt så kan det ändå vara nött.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
I vilket fall så bör man kolla om cylindern beter sig rätt stand alone, det hjälper inte att byta grejer innan man vet vad felet är
Är nycklar och lås slitna så åker man på nytt, både lås och nycklar och i så fall kan det vara bättre att gå upp en säkerhetsklass samtidigt
Är nycklar och lås slitna så åker man på nytt, både lås och nycklar och i så fall kan det vara bättre att gå upp en säkerhetsklass samtidigt