apatileo
apatileo: [citat] Ja, en sådan situation hade man gärna trillat över. Jag har också hört mycket gott om Westcoast och skickade faktiskt ett Mail till dem igår, får se om jag får något svar under dagen. Tycker profilen på ”design”-serien ser ut att passa mitt tänkta bygge.
7 svar · 3,4k läst
·
H
Hamnkapten: Jag söker utan framgång efter utåtgående sidohängda 2-luftsfönster med alubeklädnad (2- eller 3-glas isolerglas) med måtten BxH 885x1185 mm. 900 mm bredd kan nog gå om det kniper. Någon som vet om det finns? Vridfönster med genomgående mittstolpe godkänns inte av 'stilpolisen'...
0 svar · 970 läst
A
ArneTW: Finns det plats skulle man väl kunna limma på stenfaner. Annars är väl målning det bästa permanenta lösningen. Den snabbaste är ju en duk och några blommor och lite prydnader. /ATW
5 svar · 1,7k läst
·
N
Nephew: Plastfärg eller linoljefärg?
47 svar · 8,7k läst
·
A
Anders138: 1961!
59 svar · 29,7k läst
·
A
59 svar · 29,7k läst
·
T
Tacobob: Sorry, en mer noggrann googling hittade detta. Finns det något annat sätt att göra på eller är det såhär det ska se ut? Hur mycket ska blecket sticka ut från dörren?
1 svar · 4,6k läst
·
coachen
coachen: Hej, Ska bygga varmbonat. Mina fundering är om man kan sätta fönstren närmast dörren i samma regel och även skruva ihop dom två fönstren i varandra utan regel i mellan? [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: När vi byggde hus år 2010 vände och vred jag på farje funktio, för jag ville inte fastna i gammal slentrian som "bara har varit OK" i decennier. Så när det gällde fönster letade jag runt, kollade in lite priser och fick senan syn på den polska tillverkaren Okna Swiebodzin http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92 De var väldigt snabba med offert, och kunde lverera på 8 veckor.
2 svar · 1,6k läst
L
L.O: Vi har ett hus med fönsterluckor av typ träribbor(se bild). De har suttit där sedan huset var nytt, byggår 1976. De börjar nu bli slitna och ribborna börjar röra sig så de sitter snett vilket "skämmer" huset. Skulle vilja ha lite tips om hur vi ska göra med dessa? Tänker att ta bort dem och låta huset vara utan fönsterluckor inte blir så bra då teglet säkert har olika skiftningar
0 svar · 2,4k läst
·
T
Talltomt: [citat] Du har helt rätt i att det är mindre, så här ser det ut i jämförelse med låshusen i de andra dörrarna, som ser gammalmodiga ut men nog har standardmått (förutom att nyckelhålet och skruvhålen vid det verkar sitta en aning längre ner). Låshusen borde inte vara från före 70-talet, eftersom huset byggdes då, men konstigare saker har väl hänt. Jag har iallafall bestämt mig
17 svar · 6,2k läst
·
M
Mawe85: Nej det är inte för sent. Kollade upp tidigare förslag men föll bort av anledning som jag glömt bort. Ska kolla upp Velfac. Tack!!
4 svar · 1,8k läst
T
topmount: Tänker att så länge du inte får varmare än vad du vill i kallförådet spelar det ingen roll om värmen kommer från elementen eller från dåligt isolerad dörr. Svårt och se hur du skulle räkna hem en isolerad dörr
4 svar · 7,1k läst
1
123abc: Det du har befintligt är ASSA 712 rund dubbelcylinder. Det spelar ingen roll hur många nycklar du får för de gamla låscylindrarna har inget kopieringsskydd längre även om det varit en skyddad profil. Du kan köpa en låscylinder och byta själv däremot måste skyddet för skruvarna tas bort och det görs genom att vrida nyckeln till kl halv tio och halv två enligt bifogad pdf sett sedan
2 svar · 3,6k läst
·
Tommytommytommy
Tommytommytommy: Jag har haft Yale Doorman i ca 1 år sedan och tycker det funkar riktigt bra! Bra instruktioner i manualen till låset, men videon som skickades i tråden hjälpte mig mest när jag installerade mitt lås. Väldigt gött att kunna låsa/låsa upp dörren på distans via mobilen samt dubbelkolla om dörren är låst om man blir nojig. Otroligt skönt att aldrig kunna glömma nycklar igen. Jag
13 svar · 3,9k läst
Stefan N
Stefan N: Går ju snabbare att byta listen än att vänta på att spacklet torkar, byt på en gång så det blir rätt och riktigt.
5 svar · 7,9k läst
·
A
Avemo: En sak som kan ställa till det är om man har tätt med blommor i fönstren. De minskar luftrörelsen så att det blir kallare intill glaset. De avdunstar fukt. Och de står i vägen så att man inte ser hur immigt eller rent av mögligt det blivit.
6 svar · 4,6k läst
·
1
123abc: Det ser ut att vara fogat runt karmen vilket är bra. Det är svårt att se på bilden men jag tycker avståndet mellan fals och karm ser lite stort ut. Även om lite kan justeras i slutblecket så ser det inte bra ut även om listerna sitter på insidan i karmen, börja med att att reklamera till BRF.
26 svar · 8,6k läst
·
Johan Yveborg
Johan Yveborg: Jag har hittat 1650x1650 men kommer hå på ett smalare och högre istället.
11 svar · 5,1k läst
1
123abc: [citat] Jag du kan använda befintliga skruvhål så länge de befintliga skruvarna sitter bra.
2 svar · 8,5k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] Jo absolut om elementet med fönster i hade konstruerats på likadant sätt. Men ett vanligt fönster som du tänker på skall inte göras bärande.
8 svar · 3,7k läst
·
1
123abc: De safco dörrar jag sett har en slitskena av aluminium på tröskeln men det spelar ingen roll. Om du har bra med plats i nederkant och det drar där så testa att sänka dörren 1-2 millimeter och se om det blir bättre utan att den blir otät i överstycket.
11 svar · 2,0k läst
·
O
Olf Oggler: Bara för att förtydliga. När jag jämför 2 och 3 glas så pratar jag alltså om moderna kassetter i bägge fallen.
26 svar · 20,7k läst
S
sommarstugetjej: [citat] Det låter som en bra lösning, dörren är inte antik så det är inget byggnadsvårdsintresse i det.
5 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Dom kommer att klämma in i gummit lite grann men ska vara så, sätt då den lilla haken nedåt
1 svar · 4,5k läst
·
A
Anni10: [citat] Trot det var så det var. De gjorde om med nu 2 mm lutning och nu ser det bra ut!
9 svar · 4,3k läst
Roffan
Roffan: [citat]
6 svar · 3,5k läst
Roffan
6 svar · 3,5k läst
D
DanielAfstockholm: Hur ser gångjärnen ut? Det kan gå att knacka ur sprinten och sen lyfta ur dörren. Vad sitter det för glas i dörren? Isolerglas eller vanligt planglas? Är det isolerglas kan man ta ur det och då förlorar dörrbladet sin stabilitet vilket gör att man kan bända upp dörren utan att skada karmen.
4 svar · 1,8k läst
E
Erik Kitesurfer: Gammal tråd detta, men lösningen är att ta en skruvmejsel i jacket o klicka loss kåpan utan att få mejseln under stålringen som kåpan sitter över. Skruvmejseln ska endast ta i den tunna kåpan och då poppar den av utan större kraft.
18 svar · 57,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.