15 361 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
hemtransport av fönsterdörr?
Jag har kört 6 st 90 x 250 glasdörrar på ett släp liggandes... Använd många filtar m.m så det ligger mjukt och saker som kan ta upp stötar så går det nog bra.
Och du kanske kan välja en lugnare väg hem. Och sen är du som bestämmer hur fort du ska köra...
.
Och du kanske kan välja en lugnare väg hem. Och sen är du som bestämmer hur fort du ska köra...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är klart bättre att transportera 6 st än en. Med lite vikt på släpet så fjädrar det lugnare._chrille_ skrev:
Men kör man försiktigt så ska det inte vara något problem, surra ordentligt så det inte studsar omkring.
Protte
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Absolut självklart. Men jag tycker man ser alltför många som "glömmer" detta även när de skall ut i trafiken. Senast för några veckor sedan såg jag en bil med hyrsläp i vägkanten och en bit bort gick en kille och plockade ihop delat av bohaget som blåst av flyttlasset. Tyvärr tror alltför många att har man bara ett släp med grindar så kommer vad som helst att ligga kvar.q(;^_chrille_ skrev:
Inte liggande helst, pga att glaset inte är starkast på det hållet. Stående på högkant är inte nödvändigt, men stående fast liggande om du fattar vad jag menar. Gångjärnen skall vara neråt så att inte dörrbladet hänger i gångjärnen under transporten.
Ta med ett par brädor som är lika breda som släpet invändigt(mellan lämmarna). Säkra dörren genom att skruva fast brädorna så att den inte glider runt och välter på släpet och spänn fast den.
Ta med ett par brädor som är lika breda som släpet invändigt(mellan lämmarna). Säkra dörren genom att skruva fast brädorna så att den inte glider runt och välter på släpet och spänn fast den.
Gammal men relevant tråd.
Enligt den här tråden verkar Traryd själva transportera fönster liggande utan att glasen går sönder. Problemen som uppstår verkar mera handla om dålig emballering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/transportskador-pa-foenster.57794/
Jag tycker att det verkar som att man kan transportera fönster liggande med rimlig risk ifall man emballerar väl så att stötar tas upp ordentligt.
Har själv kört ett fönster liggande i bagageluckan 20 mil, och det gick bra.
Enligt den här tråden verkar Traryd själva transportera fönster liggande utan att glasen går sönder. Problemen som uppstår verkar mera handla om dålig emballering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/transportskador-pa-foenster.57794/
Jag tycker att det verkar som att man kan transportera fönster liggande med rimlig risk ifall man emballerar väl så att stötar tas upp ordentligt.
Har själv kört ett fönster liggande i bagageluckan 20 mil, och det gick bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden