Hej,

Någon som vet om man själv kan ta hem en helglasad fönsterdörr från byggvaruhuset på släpkärra? Verkar vara rekommenderat att dörren ska stå upp under transport, och det blir ju svårt. Hur har ni gjort?
 
Jag har kört 6 st 90 x 250 glasdörrar på ett släp liggandes... Använd många filtar m.m så det ligger mjukt och saker som kan ta upp stötar så går det nog bra.

Och du kanske kan välja en lugnare väg hem. Och sen är du som bestämmer hur fort du ska köra...:D.
 
Som sagt, mjukt runtom och emellan men glöm inte att också surra fast ordentligt så det inte ligger och slår mot släpets botten och kanter. Då bör det funka.
 
jac skrev:
Som sagt, mjukt runtom och emellan men glöm inte att också surra fast ordentligt så det inte ligger och slår mot släpets botten och kanter. Då bör det funka.

Glömde surrningen, men det känns väll ganska naturligt att man gör det.:D
 
_chrille_ skrev:
Jag har kört 6 st 90 x 250 glasdörrar på ett släp liggandes... Använd många filtar m.m så det ligger mjukt och saker som kan ta upp stötar så går det nog bra.

Och du kanske kan välja en lugnare väg hem. Och sen är du som bestämmer hur fort du ska köra...:D.
Det är klart bättre att transportera 6 st än en. Med lite vikt på släpet så fjädrar det lugnare.

Men kör man försiktigt så ska det inte vara något problem, surra ordentligt så det inte studsar omkring.

Protte
 
H
Kör den stående. Lägg träbitar som håller den i sida och fram och bak. Sedan 2 spännband som håller fönstret stående. För att det inte ska kana sätter du några spik genom spännbandet och ner i fönstret.Rör sig iget och det står upp.
 
_chrille_ skrev:
Glömde surrningen, men det känns väll ganska naturligt att man gör det.:D
Absolut självklart. Men jag tycker man ser alltför många som "glömmer" detta även när de skall ut i trafiken. Senast för några veckor sedan såg jag en bil med hyrsläp i vägkanten och en bit bort gick en kille och plockade ihop delat av bohaget som blåst av flyttlasset. Tyvärr tror alltför många att har man bara ett släp med grindar så kommer vad som helst att ligga kvar.q(;^;)p
 
Inte liggande helst, pga att glaset inte är starkast på det hållet. Stående på högkant är inte nödvändigt, men stående fast liggande om du fattar vad jag menar. Gångjärnen skall vara neråt så att inte dörrbladet hänger i gångjärnen under transporten.
Ta med ett par brädor som är lika breda som släpet invändigt(mellan lämmarna). Säkra dörren genom att skruva fast brädorna så att den inte glider runt och välter på släpet och spänn fast den.
 
  • Gilla
Andreask79
  • Laddar…
Gammal men relevant tråd.

Enligt den här tråden verkar Traryd själva transportera fönster liggande utan att glasen går sönder. Problemen som uppstår verkar mera handla om dålig emballering.

https://www.byggahus.se/forum/threads/transportskador-pa-foenster.57794/

Jag tycker att det verkar som att man kan transportera fönster liggande med rimlig risk ifall man emballerar väl så att stötar tas upp ordentligt.

Har själv kört ett fönster liggande i bagageluckan 20 mil, och det gick bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.