Tack för det snabba svaret! Dock är jag tidigare styrelsemedlem och inte heller någon i den nuvarande styrelsen vet vem som har levererat fönstren och vi hittade ingen information i arkivet. Dock har vi inte kontaktat någon glasmästare än, så det bör vi absolut göra. Fönstren och vädringsluckorna är gissningsvis från 1990-talet.Immobil skrev:
Ha en trevlig lördag och söndag!
Hej! Fick du napp på vem som leverarat fönstren? Jag har exakt samma sorts beslag och har tyvärr blivit av med den andra delen dvs själva metallbiten med "pegg" efter en renovering och är därför också på jakt efter delar. Du kanske t om vet vart ifrån jag kan få tag på en ny eller begagnad sådan?M Mattiac skrev:Tack för det snabba svaret! Dock är jag tidigare styrelsemedlem och inte heller någon i den nuvarande styrelsen vet vem som har levererat fönstren och vi hittade ingen information i arkivet. Dock har vi inte kontaktat någon glasmästare än, så det bör vi absolut göra. Fönstren och vädringsluckorna är gissningsvis från 1990-talet.
Ha en trevlig lördag och söndag!
Mvh
Hej, Erik!E Erik00 skrev:Hej! Fick du napp på vem som leverarat fönstren? Jag har exakt samma sorts beslag och har tyvärr blivit av med den andra delen dvs själva metallbiten med "pegg" efter en renovering och är därför också på jakt efter delar. Du kanske t om vet vart ifrån jag kan få tag på en ny eller begagnad sådan?
Mvh
Nej, tyvärr har vi ännu inte hittat någon
som säljer reservdelar. Däremot har min
kompis varit snäll och gjort en 3D-ritning
av själva plasthandtaget så vi kan skriva
ut med en 3D-skrivare. Den filen kan du
få om du vill. När det gäller själva
metalldelen vet jag dessvärre inte
hur du ska få en ny sådan. Det vore
väl om någon firma kan gjuta eller
fräsa.
Ha en god fortsättning på 2020!
Med vänlig hälsning, Mattiac
Tack för svaret! Jag fortsätter att leta och med lite tur så kanske det ordnar sig. Ja gärna, en 3D ritning är alltid bra att ha utifall att något handtag går sönder.M Mattiac skrev:Hej, Erik!
Nej, tyvärr har vi ännu inte hittat någon
som säljer reservdelar. Däremot har min
kompis varit snäll och gjort en 3D-ritning
av själva plasthandtaget så vi kan skriva
ut med en 3D-skrivare. Den filen kan du
få om du vill. När det gäller själva
metalldelen vet jag dessvärre inte
hur du ska få en ny sådan. Det vore
väl om någon firma kan gjuta eller
fräsa.
Ha en god fortsättning på 2020!
Med vänlig hälsning, Mattiac
God fortsättning till dig också!
Själva handtagsdelen har gjorts lite smalare änE Erik00 skrev:
originalet för att 3D-skrivaren inte ska behöva
använda stödmaterial vid utskrift. Däremot är
handtaget annars i övrigt starkare och bättre
än originalet. Dock har det även betydelse
för vilken sorts material som det skrivs
ut med. Kanske behöver handtaget göras
lite smalare för att det ska passa
bättre i metalldelen.
3D-modellens mått 63 x 26 x 4.9 är i millimeter.
3D-modellen är skapad med FreeCAD 0.16.
Den nyaste versionen av programmet sägs
inte vara lika bra som 0.16. Jag har version
0.16 på min dator och kan dela det med dig
om du så önskar.
Jag har även en fil med filändelsen "rit" som är
skapad med CamModul 5 och skaparen av det
programmet heter MicroTech StellaData AB
(aktiebolag). T på ritningen står för tjocklek.
Här kan du ladda ner filerna:
https://www.thingiverse.com/thing:4080905
Det här svenska företaget (det första och enda som jag
har undersökt hittills) erbjuder en blandning mellan
aluminium och plast till priset av 8 euro:
https://www.conrad.se/om-oss/tjaenster/3d-printservice
Jättehyggligt av dig!M Mattiac skrev:Själva handtagsdelen har gjorts lite smalare än
originalet för att 3D-skrivaren inte ska behöva
använda stödmaterial vid utskrift. Däremot är
handtaget annars i övrigt starkare och bättre
än originalet. Dock har det även betydelse
för vilken sorts material som det skrivs
ut med. Kanske behöver handtaget göras
lite smalare för att det ska passa
bättre i metalldelen.
3D-modellens mått 63 x 26 x 4.9 är i millimeter.
3D-modellen är skapad med FreeCAD 0.16.
Den nyaste versionen av programmet sägs
inte vara lika bra som 0.16. Jag har version
0.16 på min dator och kan dela det med dig
om du så önskar.
Jag har även en fil med filändelsen "rit" som är
skapad med CamModul 5 och skaparen av det
programmet heter MicroTech StellaData AB
(aktiebolag). T på ritningen står för tjocklek.
Här kan du ladda ner filerna:
[länk]
Det här svenska företaget (det första och enda som jag
har undersökt hittills) erbjuder en blandning mellan
aluminium och plast till priset av 8 euro:
[länk]
Det kan tänkas att flera i min förening (52 lägenheter, samma handtag till fönstren) kan tänkas ha användning av uppgifterna.
Stort tack!
Jag tog mig friheten att arkivera zip-filen hos archive.org om den skulle försvinna i framtiden.
http://web.archive.org/web/20200103215259/https://cdn.thingiverse.com/zipfiles/2f/dd/cf/f6/89/Vädringsluckans+handtag+i+3D.zip
Tyvärr verkar forumets varning om länkade sidor förstöra länken men den fungerar om länken kopieras.
http://web.archive.org/web/20200103215259/https://cdn.thingiverse.com/zipfiles/2f/dd/cf/f6/89/Vädringsluckans+handtag+i+3D.zip
Tyvärr verkar forumets varning om länkade sidor förstöra länken men den fungerar om länken kopieras.
Redigerat:
Det är nog ingen risk att filen med 3D-ritningen försvinner i första taget med tanke på att den finns på hemsidan nu och jag ska bränna den på CD-skivor och min kompis har nog den kvar. Som IT-tekniker brukar jag vara ganska bra på att säkerhetskopiera viktiga filer.1 123abc skrev:
Jag känner inte till thingiverse och vet inte hur länge de har kvar filerna men min erfarenhet är att de flesta liknande sidor inte har kvar informationen om 10-15år om någon behöver den då.M Mattiac skrev:
archive.org bör troligtvis ha kvar filen även om 15år och sedan skadar aldrig colocation lagring när det handlar om backupper
Det är kul och bra att du tog ett eget initiativ, men jag är väldigt petig och hade velat själv preparera zip-filen. Nu saknas antagligen rit-filen och den kan vara bra att ha om man har programmet för det ändamålet. Jag hade lite bråttom när jag laddade upp filerna på Thingiverse och de hade tekniska problem med sidan.1 123abc skrev:Jag känner inte till thingiverse och vet inte hur länge de har kvar filerna men min erfarenhet är att de flesta liknande sidor inte har kvar informationen om 10-15år om någon behöver den då.
archive.org bör troligtvis ha kvar filen även om 15år och sedan skadar aldrig colocation lagring när det handlar om backupper![]()
Klicka här för att svara