prototypen
prototypen: En spegeldörr behöver inte vara tung, beror ju hur tjock fyllningen är En spegeldörr sväller inte så mycket, trä sväller/krymper inte så mycket längs fibrerna. Jag har hela huset inkluderat toalett och badrum fullt med träspegeldörrar hängande i snäppin gångjärn sedan 1978. En dörr i MDF är direkt olämplig till ett badrum, MDF suger åt sig vatten och blir förstörd. Protte
21 svar · 5,8k läst
hscn
hscn: Vill man ha utförandet stabilt som underlag för kakel är nog plywood och gips bäst även utanför våtzon 1. Att blanda underlag för en sammanhängande kaklad yta är inte optimalt (men ibland nödvändigt).
3 svar · 8,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ok. Där ser man. :)
9 svar · 2,9k läst
·
Oldboy
9 svar · 2,9k läst
·
Nordan112
Nordan112: [citat] Men den sitter ju ändå "rätt". Dörren går igen som den ska. Så får nog göra som ovanstående. Mixtra och kila..
3 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/barnsakerhet-och-personsakerhet/sakert-glas-i-byggnader/ https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/sakerhet-vid-anvandning/glas-i-byggnader/ https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-8 Säkerhetsglaset används för att hindra personskador, reglerna avser
1 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Det sitter väl ett fönsterbleck som skydd och det som då saknas är fodret under? Panelen bör vara ventilerad och sedan ska det sitta vindskydd in mot väggen innanför luftspalten, så det bör ha klarat sig. Men se till att köpa en panel/råplanbit och spika på. Målning kan ni göra till våren eller byta ut den till en ny som målas, 35 cm är ju en spillbit;)
3 svar · 4,8k läst
R
ROV: De är till för att hålla fast persiennerna i ner kant.
3 svar · 1,1k läst
·
T
tergo: https://www.jemfix.se/byggfolietejp-50-mm/4214/9033135/
1 svar · 1,3k läst
L
L-OFast: Det är sällan man skruvar ur karmskruven när man river utan man bada sågar av den. Men det ar sant som du säger att sandspackel är lättare att få bort än plastic padding. Risken med sandspackel är att det både krymper och spricker. Det är inte gjort för att fylla så stora hål, inte i en applicering iaf.
3 svar · 9,1k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Sent svar men jag hade samma ärende i förra huset (20-tals). Kontaktade kommunen (sthlm) som sa att det var bara att sätta dit nya fönster. Gärna i liv med panelen. Huset var tilläggsisolerat så det blev lite extra pyssel. Alla ursprungsdetaljer ger karaktär till husen. Senare förändringar på gamla hus som igenbommade eller utbytta fönster med andra proportioner, t.ex breda och låga
31 svar · 5,8k läst
·
Dikij Kaban
Dikij Kaban: [citat] [citat] Tack, det känns bra att veta :)
9 svar · 2,7k läst
·
Okarlsson
Okarlsson: Jag tänkte att om du flyttar öppningen åt ena hållet så kan man ställa en 160 säng med huvudändan mot köket. Känns kanske lite mer lättmöblerat då. Om du ska flytta väggen får du ju bygga en ny, och då kan du lika gärna göra det mer ändamålsenligt. Men billigast är såklart att inte flytta den alls.
3 svar · 1,9k läst
·
F
Finndjävel: Tryck dit en isoleringsskiva och lägg en skiva för tills ni får dom nya fönstren. Nån film på fönstret hjälper inte, det måste vara minst tvåglas så att ni får ett utrymme med stillastående luft mellan. Det är luften mellan glasen som isolerar. I nya fönster har man argongas istället för luft mellan glasen eftersom det isolerar mera.
3 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det finns några hus där man linjerat underkanterna, framför allt kanske "1:a Villan". Så här alltså: [bild] Vi har ett sådant som granne. Nuvarande ägaren ändrade fönstren det första han gjorde, han stod inte ut med det fula arrangemanget.
2 svar · 3,9k läst
·
Solas
Solas: [citat] Ok! Ja, det är ju snyggt så får kika på detta!
5 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Otätt utifrån , dålig drevning , kanske ingen tape som ibland sätts för springan mellan karm och infästning, åtgärd lossa fodren på ut sidan och dreva mer, och en vädertape ( vävtape går bra ) på det så drar det inte mellan, men packa inte för hårt då kan karmen slå sig
3 svar · 3,8k läst
·
E
Ewald: Kopplade 1+1 glas fönster ventileras ofta med "torr luft" mellan glasen (som det visas i länken). https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/sa-tatar-du-fonster/ Men man får ju inte "täta" mot utsidan. Så det skulle kunna leda till problem antar jag. Synpunkter?
0 svar · 888 läst
1
123abc: Även en klassad dörr ska gå lätt att stänga. Kontakta tillverkaren och fråga hur lätta deras dörrar är att stänga. Det är svårt att veta vad som är normalt när man inte kan känna på dörren men det bästa sättet att mäta hur trögt det går att stänga dörren brukar vara att använda en fiskevåg på trycket (handtaget) och sakta dra igen dörren. Därefter har du ett värde
12 svar · 7,7k läst
·
1
123abc: Det borde nog bli lagom längd, de kapas i lämplig midja på skruvarna vilket gör måttet lite flexibelt. Nipplarna är de där räfflade hattarna och dess längd gör att det finns en viss flexibilitet i skruvlängden så man kan kapa i rätt midja. Lite beroende på vilket trycke som används så kan längden skilja, jag mäter oftast med skruven i trycket på ena sidan och sedan plant med
3 svar · 3,6k läst
Isakare
Isakare: [citat] Klart möjligt :) Men jag står på mig och säger att det är en 90 tals dörr från Skåningarna ;)
13 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: Det kommer troligtvis fungera med 3 då det är en innerdörr. Om du absolut vill ha fler infästningar och karmen ska målas så kanske du kan spackla om du vill men annars är det vanligt att man endast trycker dit ett täcklock eller bara kompletterar med flera karmhylsor. Skär en fyrhörning av masonit som du skruvar karmhylsan emot sedan drar du en fästskruv rakt igenom så blir det en
15 svar · 8,2k läst
·
D
daugaard: plantera en buske
10 svar · 6,0k läst
1
123abc: Jag tror inte någon direkt kommer märka någon skillnad. Däremot hade jag valt bort 0502y för att den är bruten med gult.
5 svar · 1,8k läst
·
hscn
hscn: Om det handlar om verktygskvalitet klarar jag mig nog (mer än väl enligt hustrun)
7 svar · 7,1k läst
·
Mazen
Mazen: Låsbom? https://www.granngarden.se/lasbom-1100-mm/p/1250331?gclid=EAIaIQobChMIhou6ruqI5gIVVImyCh3VFg27EAQYECABEgKp5_D_BwE
8 svar · 4,1k läst
·
M
MackanM: Du kan ta skalan direkt ifrån deras riting på nätet
1 svar · 1,6k läst
1
123abc: Problemet med klassade innerdörrar är att de måttmässigt inte följer en standard så som vanliga innerdörrar utan olika tillverkare gör olika. Du måste därför måtta upp karmen, gångjärnens placering lås och slutbleck om du inte vet vad det är för karm du har för att veta om det tänkta dörrbladet passar.
3 svar · 4,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Okej, de verkar kallas Stil 555 i väldigt många butiker eftersom det är så Beslag Design kallar dem.
4 svar · 3,1k läst
1
123abc: Har du frågat vad de tar för en portomfattning, obs den behövs svetsas ihop då det blir knepigt och dyrt att frakta annars. Ofta är det enklare att köpa portinfattningarna från porttillverkaren då det ibland är knepigt att hitta lämpliga vinkeljärn. Jag rekommenderar galvaniserat eller kalldraget stål. Det går att göra portinfattningar i trä men jag rekommenderar stål som är rakt
6 svar · 5,1k läst
·
G
Gukken: Nu är ju just balkongdörrar på betongbjälklag en riktigt otrevlig köldbrygga. Det går knappt att komma ifrån med de tillgänglighetsregler som ställs idag med låga trösklar. Men det ska inte ’dra’ vid tröskeln. Den ska vara tätad. Dra bort listen och foga. Helst på utsidan också men där sitter det förmodligen en tröskelplåt som är lite knepigare att mecka bort om man inte
10 svar · 13,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.