Demmpa Demmpa skrev:
Det tog några år innan vi bytte låsen, vi är husets andra ägare, döttrarna hade var sin nyckel, hemtjänsten hade tre nycklar.
Några av fönsterna gick ganska enkelt att få upp utan att det blev några skador/märken, altandörren gick att bryta upp utan att det skulle bli några märken. Slagporten till vidbyggda garaget gick att slita upp utan att det syntes några skador efteråt, å det var en vanlig innerdörr mellan garage & källare.

Så vi kände att det inte var direkt någon idé att byta låscylindrarna innan vi säkrade upp annat.
Jag förstår att ni hade lite andra prioriteringar innan ni var redo för att byta låscylindrarna, det fanns lite att åtgärda.
Däremot rekommenderar jag alltid att man byter lås efter tillträde oavsett och det är för att det inte ska bli bekymmer med ersättning från försäkringsbolag om något inträffar.
Man har ju ingen aning om vad för människor som kan ha en nyckel till huset liggande hos sig även om de man köpte huset känns tillförlitliga, har upplevt t.ex tidigare ägares barn som haft dåliga pojk/flickvänner med missbruk som haft nycklar kvar efter hus bytt ägare och därefter gjort oönskat besök.
Vid ett tillfälle stökade de inte till något så det fanns inga fler tecken på att någon varit där förutom att det försvann saker ibland, det dröjde länge innan de insåg att de inte förlagt saker utan att någon faktiskt varit där.
Har även upplev att grannen ringt till ägaren och frågat vem som är hemma hos dem.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag köpte nuvarande hus av ett dödsbo med 32 delägare. Ett sammelsurium av olika låscylindrar och nycklar. Fick med tre nycklar till entredörren, alla kopior av klackbarsmodell. Garageportarna hade lås men olika cylindrar och inga nycklar, osv...blev nya cylindrar på studs, samma nyckel och endast tre nycklar.
Som sagt, man har ingen aning om vilka som har haft och har kvar nycklar.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
"Kopieringsskyddade" nycklar också, vad det nu är värt.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.