Fönster & Dörrar
perstorp..: Japp ska göra det.får vara en djup plåt som går under hela tegelstenen ovan fönster.
123abc: https://www.skanebeslag.se/produkter/beslag/fonsterbeslag/koppelhakar/koppelhake-click-nylon-1-hal/koppelhake-click-nylon-1-hal-svart Beijer byggmaterial säljer skånebeslags produkter men annars kan du ringa skånebeslag och fråga var du kan köpa produkten.
prunila: [citat] Tack för hjälpen! Satt en liten skruv under ena handtaget.
123abc: [citat] Det är egentligen inte så stor skillnad som man lätt kan tro. Det finns lite skillnader på själva låshuset men funktionen är den samma. Den största skillnaden mellan de olika är dimensionerna på stängerna, beroende på storlek av port och tyngd så kan olika stänger vara lämpliga. Det du har på bild är troligtvis 12mm stänger vilket ser lämpligt ut i den miljön. Det
123abc: [citat] Du har rätt, funktionen sitter i låshuset men det är väldigt vanligt att dörrtillverkare inte borrar hålet för vredet då kunden kanske inte vill ha ett flerfunktionslås utan endast vanlig beslagning. Det är lättare att borra ett hål än att trolla bort ett hål. Angående ASSA 2002 och 2500 så lär det inte spela någon större roll vilken som används. Skillnaden är att
raveper: Varken listningen, spikningen eller spackel slipningen var imponerande. Fog trollar bort en hel del men ju bättre det är från början desto mer kvalitetskänsla får man ju.
Silver78: Du sätter aldrig en bottningslist på utsidan. Regeln är tätast på insidan. Har du icke hydrologisk material som drev så är det fem gånger tätare insida än utaid Det finns en diffusionsöppen fog om du vill använda dig av detta. Det ser även ut att de använt sig av något liknande tidigare. Annars är det lättaste att lägga dit en diffusionsöppen elastisk fönsterfog.
Kreacon: Här är arbetet jag använde mig av vid min renovering. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/25740/4/gupea_2077_25740_4.pdf så jävla värt.
KnockOnWood: Klokt beslut tror jag! Och de gamla fönsterbågarna med glas kan du ju använda till ett miniväxthus. Snart är det vår :D
jasi288: Hej vilka standardmått brukar man gå efter gällande dropplistens mått inpå fönsterfoder ?
Fläktköparen: Lite gammal tråd men hoppas du är kvar! Gillar de högra fönstren väldigt mycket, vi kommer göra nåt liknande. Ett 3-4m långt fönster med spröjs och inte ner till golv. Hur blev ert hus tillsist. Byggde ni fönstren?
viggom: Tänkte höra mig för när det gäller fönsterbräda/bänk hur pass stort överhäng man kan ha när de endast limmas. Tanken är marmor Carrara och fönsternischen är ca 7 cm. Är det acceptabelt med 7 cm överhäng, dvs totalt 14 cm eller finns det risker med tanke på tyngre blommor etc?
Urban R: Det går att fälla in nytt virke där det behövs. Fram med såg fräs och stämmjärn. Tänk bara på att använda rätt lim.
hanbch: Ja om de från orginal från tillverkaren i Tyskland men är de från tillverkade i polen/ Bosnien /grekland/turkiet/Albanien så ska undvika de Lumico verkar som är lite seriösare än bluffmakarna ovan..
KnockOnWood: Det är väl gammaldags kopplade fönster? Orsaken till kondensen är troligen att ventilationen mellan rutorna är fel. Det måste vara tätt mellan den inre fönsterbågen och inne i bostaden. Finns där ordentligt med hela tätningslister, så ingen uppvärmd luft kan läcka ut och kondensera när den kyls ner mot det kallare ytterglaset. Det måste vara lite ventilation mellan inner- och
sonepeter: [citat] Japp, håller med dig, ser att det hamnade lite fel, jag sökte helt enkelt på Kronfönster och hamnade här! Lägger upp en separat tråd. Sorry!
Kultypjämt: [citat] Låter bra! Ska kolla upp det närmare (y)(y)
sonepeter: Ajdå! Sorry! Sökte på Kronfönster och hamnade här. Kanske att jag var lite slarvig?
Kultypjämt: [citat] Nemas problemas! Ska själv installera två altandörrar här inom en snar framtid. (y)
Niq: Putsa alltid bort all annan smuts först. Den kan repa. Använda alltid puts eller vatten. Vasst rakblad går bra men rengör eggen ofta och byt så fort det blir lite slitet. Att putsa med tidningspapper hjälper också ibland. Extra fin stålull fungerar också går säkert att köpa hos någon glasmästare. Kork kan man också använda.
Dr Benz: Oh, tack för det. Skall kollas. Nej tyvärr ingen delning på vars ett håll då det finns en garderob på ena sidan om öppningen. Dock skulle man kanske kunna hänga två i bredd men att man får skjuta dem åt samma håll...
RoBo: Dubbla 45 reglar från väggen 90 mm till stommen då blir det både rätt och lätt. :)
bopakoster: Tror jag inte, Hur kallt är det? redigering: fel tänk! jag menar hur är barometertrycket, inbuktning högt, utbuktning lågt..
Jimmmen: Hej! Ska bygga en ytterdörr med isolerglasruta i. Tanken är en trästomme med vändlimmat virke o sedan björkplywood på in o utsida med dekorfräsning. finns det någon här som har lite bilder från liknade projekt att dela med sig av? Någon som vet en bra beskrivning (gärna med bilder) om hur man går tillväga med allt från vändlimmningen till montering av rutan? Finns det måttsatta
Rampamuffen: Testa med filmjölk som du lägger på med svamp eller roller. Antal lager efter behov. Googla lite om du är tveksam, det var jag
Martin_B: [citat] Nja, jag vet inte om jag kan hålla med om det där. Vet ej var du hittade den informationen men den verkar ju lite missvisande. Nu skall jag svara på samtliga 3 kategorier + tillägga ytterligare 1. >Trä : Max 25 år Eftersom nedan kategori heter "Moderna träfönster" så förmodar jag att denna kategori är gammaldags träfönster, låt oss ta fönster från tidigt 1900-tal som