Skruvade ur låshuset i badrumsdörren för att kolla om det kunde piggas upp genom att byta nån fjäder. Det är ett sådant lås där man låser dörren genom att vrida upp handtaget på insidan. Trycket på utsidan har varit hängigt och tryckesfallet åker inte riktigt ut ordentligt.

När jag väl fått loss alla delar konstaterade jag att det inte är så konstigt att allt känts lite löst och rackligt. Trycket på utsidan sitter (eller rättare sagt ska sitta) med genomgående skruvar till en bricka på insidan och en kort roddarstav. Den ena skruven var böjd och den andra utbytt till nån helt annan sorts skruv. Förutom att skruvarna nött sönder dörren var också det ena skruvhålet på själva låshuset så nött att det är ovalt istället för runt. Eftersom dörrbladet gått så mycket sönder satt också den övre skruven som låshuset fästs med löst och bara snurrade. På insidan sitter trycket med en kort roddarstav med sprint (liten skruv) och där är det inga större problem.

Jag har tänkt byta trycken och givetvis låshuset, men hur reparerar jag dörrbladet så allt håller ihop? Dörren är från 70-talet och består i princip av papper. Att byta dörr är ju inte riktigt nåt alternativ.

Bilderna visar i turordning utsidan av dörren, insidan av dörren och låshuset, där man uppe till höger ser hur nött det ena skruvhålet blivit.

Skadad insida av en badrumsdörr där låshuset varit, med synligt urborrat trä och slitage runt hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten dörr med urtaget låshus, synliga skruvhål och nött trä runt hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett nött låshus med ojämnt skruvhål och slitna komponenter, placerat på en plastskynke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte det ser så farligt ut på bilden av dörren om det varit ett modernare montage så hade hålen varit borrade med hålsåg 42-44mm.
Anledningen till att det nöts runt rosetten är att det sitter löst.
Jag tycker det är väldigt litet centrum mått på det låshuset så jag undrar vad det är för låshus?
Vad är cc-måttet mellan de två tryckeshålen?.
När det är så gammalt så kan det vara så att det är monterat med M4 eller 5/32 skruv vilka är för klena.
 
Hur hålen ser ut spelar som sagt ingen roll så länge det är fastdraget.
 
Det blev fan så mycket pilligare än jag trodde det här. Var till låsaffären för att kolla om det fanns nya likadana att köpa, låssmeden skruvade upp huset, tittade i det och undrade vad vi gjort egentligen eftersom allt var alldeles skevt inuti. Nå, han meckade lite, skruvade ihop det igen och jag tänkte att jag behåller det gamla i vilket fall. Kommer hem, sätter det på plats, tycker att det är nånting so inte känns riktigt rätt. Låshuset är felvänt. Kolven har den fasade sidan utåt. Inspekterar lite och konstaterar att tre av fyra vänsterhängda dörrar i huset har felvända låshus. Tyvärr har jag redan skruvat ihop ett som jag bytte fjäder i under mycket svordomar så orkar inte skruva upp det igen för att kolla ifall kolven går att vända. Nya tag imorgon.
 
Cheesen
T Talltomt skrev:
Det blev fan så mycket pilligare än jag trodde det här. Var till låsaffären för att kolla om det fanns nya likadana att köpa, låssmeden skruvade upp huset, tittade i det och undrade vad vi gjort egentligen eftersom allt var alldeles skevt inuti. Nå, han meckade lite, skruvade ihop det igen och jag tänkte att jag behåller det gamla i vilket fall. Kommer hem, sätter det på plats, tycker att det är nånting so inte känns riktigt rätt. Låshuset är felvänt. Kolven har den fasade sidan utåt. Inspekterar lite och konstaterar att tre av fyra vänsterhängda dörrar i huset har felvända låshus. Tyvärr har jag redan skruvat ihop ett som jag bytte fjäder i under mycket svordomar så orkar inte skruva upp det igen för att kolla ifall kolven går att vända. Nya tag imorgon.
På en del äldre lås kan man vända kolven utan att demontera låset.
 
Cheesen Cheesen skrev:
På en del äldre lås kan man vända kolven utan att demontera låset.
Det går nog inte på de här, den sitter på en liten pinne eller vad man ska säga. Men eftersom jag lyckades skruva ihop ett igår så vet jag nu hur jag ska ta isär det utan att fjädrarna sprätter ut. Hade mardrömmar om låshus inatt kan jag säga.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag tycker inte det ser så farligt ut på bilden av dörren om det varit ett modernare montage så hade hålen varit borrade med hålsåg 42-44mm.
Ser ut att vara 5/32 när jag googlar men jag är osäker. Köpte ju hur som helst nya trycken så det blir nya skruvar nu. Nya låshus i samma modell fanns att köpa hos låssmeden men jag snålade och köpte inget.
 
En följdfråga här nu är om jag kan montera på ett wc-beslag istället för att fortsätta vrida trycket på insidan uppåt för att låsa dörren? Det borde väl, om jag tänker rätt, i så fall gå till så att jag borrar ett hål ovanför det gamla hålet för trycket på insidan (där det bara suttit en nyckelskylt med genomgående skruv till trycket på utsidan), och sedan borrar genom till utsidan från det gamla hålet där trycket suttit och monterar dit ett wc-beslag. Eller?
 
Ibland när m5 skruv ska användas till äldre låshus måste hålen i låshuset borras upp då de är för små.
Om du funderar på att byta låshus till ett nyare så är det ett annat cc mått, det befintliga låshuset ser ut att ha ett mindre cc-mått vilket antyder att det är väldigt gammalt.
Ett nytt låshus kräver då att hålbilden ändras och att täckskylt eller långskylt används eller att det gamla hålen repareras eller spacklas och målas.
Är det fasta nipplar på det befintliga behöret?
 
1 123abc skrev:
Ibland när m5 skruv ska användas till äldre låshus måste hålen i låshuset borras upp då de är för små.
Jag insåg det när jag firablade lite mer igår... Jag får köra på nytt låshus av samma typ som det gamla och fortsätta med samma funktion. Det är inte fasta nipplar på det gamla behöret. Testade med en nyckelskylt igår och avståndet mellan skruvhålen i dörren och nipplarna på skylten skiljer på typ en millimeter när. Däremot passade skruven i hålen i låshuset. Vill helst inte byta låshuset till en annan typ eftersom det känns som det blir jättemycket jobb.
 
Nu vet jag inte vad du har för estetiska krav men jag rekommenderar att du byter till ett modernt låshus och använder wc-behör med långskylt.
Långskyltarna brukar vara ca 45-46mm breda och bör täcka över tidigare hålbild om den skiljer och finns med lite olika ytbehandling från Habo eller Bröderna Miller.
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-wc-14088
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-wc-14393
Jag är nyfiken på vad du har för befintliga behör.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Nu vet jag inte vad du har för estetiska krav men jag rekommenderar att du byter till ett modernt låshus och använder wc-behör med långskylt.

Jag är nyfiken på vad du har för befintliga behör.
Så här ser det ut. Till höger trycket på utsidan som har fast roddarpinne och ska sitta med genomgående skruvar (det enda som finns kvar av dem är en nippel) till nyckelskylten på insidan. Till vänster trycket på insidan, sitter med skruvar i dörren på en lös roddarpinne.

Långskylt kunde ju vara riktigt snyggt faktiskt...
 
  • Dörrhandtag och nyckelskyltar i olika delar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väldigt slitet ut så inte konstigt om det är dålig känsla i allt.
Innerdörrstrycken är ofta lite sladdriga redan från början men det har fungerat länge och ser välanvänt ut.
Långskylt brukar bli bra och det är det jag brukar rekommendera.
 
Blir absolut snyggast att sätta en långskylt, finns många modeller att välja på, samma med trycket om man inte väljer ett komplett paket. Tror det är Habo 62020 låskista som är för gamla dörrar
 
B Bengt Henrik skrev:
Tror det är Habo 62020 låskista som är för gamla dörrar
Habo 62020 är deras variant av ASSA 2020.
ASSA 2020 är framtagen för att ersätta ASSA 404 och 404T som utgått.
ASSA 2020 har även en plasthylsa 8-9mm så det låshuset inte endast passar med 8mm tryckespinne utan även gamla 9mm trycken som var vanligt för väldigt länge sedan.
Alternativa 2020 låshus är lite blandade där en del har 8 och 9mm trycke medan andra endast har tryckesroddare för 8mm.
ASSA 2020 har även sålts under varunamnen Boda och Fas.
Länkar de vanligaste låshusen för innerdörrar.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2020/
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2014/
ASSA 414 skiljer från de andra låshusen i funktion och har trycket under wc-behöret, normalt idag är att ha trycket överst som de flesta andra innerdörrslås.
414 har lika funktion som TS befintliga men jag brukar sällan använda 414.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/414

Länkar även en annan långskylt från Habo som jag missade i tidigare inlägg.
Den långskylten är i syrafast rostfritt stål A4 samt bredare än andra 54mm.
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-wc-16748
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Henrik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.