1 123abc skrev:
ASSA 2020 har även sålts under varunamnen Boda och Fas.
Boda står det faktiskt på låshusen på de andra dörrarna, på wc-dörrens står det inget alls.

Det du har i WC-dörren bör vara väldigt gammalt då de mindre cc-måtten är 50-tal, nya mellandörrslåshus är nitade och går inte att öppna, däremot tycker jag ditt låshus modernare ut än så.
För låshusets cc-mått i tryckesroddarna är väl mindre än 72mm om jag inte ser fel, men ibland blir det fel när jag ser bilder.
På så gamla innerdörrslåshus var det ovanligt med märkningar av fabrikat och modell utan oftast inget alls eller så fanns det en symbol stämplad.
Om ditt låshus har cc-mått 72mm så stämmer det med modern standard och då passar det mesta på marknaden även utan långskylt.

1 123abc skrev:
Det du har i WC-dörren bör vara väldigt gammalt då de mindre cc-måtten är 50-tal, nya mellandörrslåshus är nitade och går inte att öppna, däremot tycker jag ditt låshus modernare ut än så.
För låshusets cc-mått i tryckesroddarna är väl mindre än 72mm om jag inte ser fel, men ibland blir det fel när jag ser bilder.
På så gamla innerdörrslåshus var det ovanligt med märkningar av fabrikat och modell utan oftast inget alls eller så fanns det en symbol stämplad.
Om ditt låshus har cc-mått 72mm så stämmer det med modern standard och då passar det mesta på marknaden även utan långskylt.
Du har helt rätt i att det är mindre, så här ser det ut i jämförelse med låshusen i de andra dörrarna, som ser gammalmodiga ut men nog har standardmått (förutom att nyckelhålet och skruvhålen vid det verkar sitta en aning längre ner). Låshusen borde inte vara från före 70-talet, eftersom huset byggdes då, men konstigare saker har väl hänt. Jag har iallafall bestämt mig för att byta ut wc-dörrens låshus helt och hållet.

• Två låshus bredvid varandra på ett träbord, det ena ser äldre ut med tydligare slitage och smalare design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.