Jag har nyligen (december) köpt en bostadsrätt. Bostadsrätten är ganska sliten invändigt och därav renoverar jag för fullt just nu. Personen som ägde bostadsrätten innan mig hade en överförmyndare (godman)
När jag fick tillträde så berättade mäklaren för mig att det endast fanns en nyckel till lägenheten. En nyckel var borttappad av den förra ägaren, och en nyckel vet de inte vart den är.
Jag har frågat överförmyndaren om hon vet vart den kan vara men det visste hon inte. Jag har även frågat släktingar till den tidigare ägaren, men de visste inget heller.
Nu till min fråga. Kan man byta "innanmätet" kolv*? i låscylindern*?

Jag skickar med lite bilder. Kom gärna med förslag hur man går till väga för att köpa en ny, vilken jag ska ha t.ex. Förhoppningsvis kan man göra detta själv, tänker jag.
Tack.

• Närbild av en låscylinder med ASSA logo på en sliten grön dörr, med dörrhandtag synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en nyckel märkt "VSSV" mot en suddig vit bakgrund i en bostadsrättsrenoveringsdiskussion.
    Skapa konto
  • Nyckel med läderband i dörrlåscylinder skyddad av maskeringstejp på en röd dörr.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det du har befintligt är ASSA 712 rund dubbelcylinder.
Det spelar ingen roll hur många nycklar du får för de gamla låscylindrarna har inget kopieringsskydd längre även om det varit en skyddad profil.
Du kan köpa en låscylinder och byta själv däremot måste skyddet för skruvarna tas bort och det görs genom att vrida nyckeln till kl halv tio och halv två enligt bifogad pdf sett sedan tryck på cylinderproppen på andra sidan och vicka lite på nyckeln tills cylinderproppen lossnar.
Alltså är nyckeln kl tio lossas cylinderproppen kl två.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/Other/assa-se/for-foretaget/filer/produktblad/cylindrar-nycklar/Cylinderserier/ASSA-700/M0997.0705 - ASSA Cylinder 700 Svensk.pdf
Då det är en BRF så äger troligtvis bostadsrättsföreningen låssystemet och du måste fråga din brf vad du får lov att göra.
BRF kanske endast tillåter att du har låscylindrar ingående i samma låssystem så huvudnyckel passar till bostaden.
Andra BRF tillåter att du byter till vad du vill.
Om det är möjligt att lägga om låscylindern eller inte på ett gammalt låssystem kan jag inte svara på då det beror på vilka delningar som fortfarande finns reserverade i låssystemet.
Vissa profiler av ASSA 700-seriens låssystem utgick redan 2018 medan andra fortfarande finns kvar (det som utgick var riktigt gamla profiler som knappt fanns några system av längre).
https://www.assaabloyopeningsolutio...81/2018/profiler-pa-assa-700-kommer-att-utga/
Även delningsuppgifter kan ha kasserats om inte låssmeden köpt ut dom eller räknat ut systemet själva.
Om jag tittar på bilden av låscylindern så ser det inte ut att vara en standard profil men det är alltid svårt att se på bild.
Det kan vara möjligt att lägga om låscylindern men det kan även vara så att det inte är tillåtet, fråga din brf så får du reda på vad du bör göra.

Redigerat:
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.