Vet att frågan varit uppe, men då det är hyfsat gamla trådar hoppas jag att det är okej att ta upp det igen. Jag har tittat på Kronfönsters Titan i trä, sidohängda med genombruten spröjs. Jag vet inte hur de ligger prismässigt, men fönstren är väldigt fina. Nu är min stora fråga 2-glas eller 3-glas. Miitt 20-talshus "ändå" är oisolerat så för värmens skull kanske det inte spelar så stor roll, tänker jag. Men hur är det med ljudnivån? Jag har 3-glas idag och vi bor i ett ganska lugnt villaområde. Kommer jag att märka skillnad med dagens 2-glas? Spontant så känns det som att jag skulle klara mej med 2-glas. Men lyssnar gärna om det finns någon "expert" i ämnet. Jag känner inte att jag hittar informationen någonstans....

Glaset i sig isolerar ju inte, utan luften. Ju mer luft desto bättre isolering, men om utrymmet mellan glasrutorna blir för stort, kan luften börja cirkulera, men tappad isolering som resultat.

Du kan alltså bygga djupare fönster med treglas, mer luft, bättre isolering.

När det kommer till ljudisolering, tror jag att treglas ger betydligt bättre effekt än tvåglas.

Jag hade (har) valt tvåglas om jag inte behövde den extra ljudisoleringen, eller bodde i ett nollenergihus

Skiljer väldigt lite i u-värde på 2/3 glas . I ditt fall hade jag valt 2 glas och glatt dig åt att ha sparat in på pengarskillnade . Många år att ta i beräkning för att återbetala den kostnaden. I ett modernt hus, självklart 3-glas.
Optimala lufttjockleken är 15-16mm, mer är bara onödigt om du ser till isolervärdet. För att få bästa ljudreduktion ska man blanda glastjocklek och luftdistans , så man bryter ljudvågorna på olika frekvenser. Ett tunnare glas med ett tjockare kan tex. Isolera bättre mot ljud än två lika tjocka.

Hoppas du blev klokare:)

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det ett massivt tegelhus typ 1-1.5 sten så räcker det med ett U-värde på mellan 1-1.5 för att inte förlora nämnvärt då väggkonstruktionen ligger runt 1 d.v.s. som ett halvtaskigt modernt fönster. Medan en modern väggkonstruktion ligger mer än tio gånger lägre d.v.s. runt 0.1. Fönsterarean på gamla hus är ju dessutom ofta mindre än idag och därmed blir det ännu mindre intressant.

Det brukar påstås att man sällan över huvud taget sparar några pengar på att byta till bättre isolerade fönster, så från den aspekten är tvåglas utmärkt. Ljudisoleringen däremot skiljer mycket mellan tvåglas och treglas. Om du är beredd att betala för skillnaden kan du nog bara svara på själv, men du kommer absolut att märka skillnaden.

Avemo skrev:
Det brukar påstås att man sällan över huvud taget sparar några pengar på att byta till bättre isolerade fönster, så från den aspekten är tvåglas utmärkt. Ljudisoleringen däremot skiljer mycket mellan tvåglas och treglas. Om du är beredd att betala för skillnaden kan du nog bara svara på själv, men du kommer absolut att märka skillnaden.
Det är klart man sparar pengar på att byta till bättre fönster. Generellt har ett fönster ofta 8-10 gånger sämre U-värde än väggarna i övrigt. Det kan finnas undantag på massiva tegelhus med nyare fönster där de kan vara ganska lika och då tjänar man inget på att byta. Däremot är det sällan en lönsam investering att byta fönster enbart p.g.a. att energieffektivisera då det är väldigt lång återbetalningstid på detta. Ska man däremot ändå byta fönster kan det vara möjligt att tjäna in en uppgradering från 2 till 3-glas. Får man då dessutom bättre ljudegenskaper så kan det ju vara värt att betala för detta. Man måste dock alltid beräkna sånt här från fall till fall och man bör inte generalisera för mycket. Det kan också finnas komfortmässiga fördelar med ett 3-glas fönster då strålningen från din kropp minskar eftersom insidan av glaset blir varmare. Därmed kanske man behöver mindre effekt på radiatorerna under.

Hur får du ihop dessa påståenden? Ditt senare påstående är vad jag försökte säga.
falkn skrev:
Det är klart man sparar pengar på att byta till bättre fönster.
falkn skrev:
Däremot är det sällan en lönsam investering att byta fönster enbart p.g.a. att energieffektivisera då det är väldigt lång återbetalningstid på detta.

falkn skrev:
Det kan också finnas komfortmässiga fördelar med ett 3-glas fönster då strålningen från din kropp minskar eftersom insidan av glaset blir varmare. Därmed kanske man behöver mindre effekt på radiatorerna under.
Det här har jag aldrig hört talas om innan, kan du utveckla det?

Avemo skrev:
Hur får du ihop dessa påståenden? Ditt senare påstående är vad jag försökte säga.
Man sparar ju pengar på uppvärmningen av att välja ett bättre fönster, förutsatt att inte väggarna är urdåliga. Däremot kanske det inte är en bra investering, då återbetalningstiden är för lång. Det är ju upp till var och en att avgöra hur lång Payback tid man kan acceptera för en investering.

Det beror ju på hur mycket extra 3-glas fönstret kostar, kontra hur mycket lägre U-värde det har. Sen är det dumt att generalisera och prata 2 och 3-glasfönster precis som att alla är lika. Det finns 2-glas fönster som har bättre U-värde än 3-glas p.g.a. skikt och gas. Ett 3-glasfönster kan ju ha U-värde från 1,8 ner till 0,4.

mexitegel skrev:
Det här har jag aldrig hört talas om innan, kan du utveckla det?
Det som människor generellt upplever som drag och kallras beror på att din varma kropp strålar mot kallare ytor med en effekt som beror på temperaturdifferensen^4. Detta medför att effekten ökar kraftigt när skillnaderna i temperatur blir större. Har du då t.ex. en soffgrupp mot ett fönster i vardagsrummet så kan denna plats upplevas som kall, trots att lufttemperaturen är normal. Därmed stöttar man ofta upp med radiatorvärme under dessa fönster. Har du ett 3-glasfönster som i regel har lägre U-värde och därmed varmare insida, så minskar strålningen och den upplevda kalla temperaturen. Du kan då slippa att starta radiatorerna för att öka komforten och därmed spara pengar totalt.

Det bygger på att den temperatur du upplever är något som kallas operativ temperatur, vilket är en kombination av lufttemperaturen och medelstrålningstemperaturen till omgivande ytor. Kan man då höja medelstrålningstemperaturen utan att ändra på lufttemperaturen, så slipper du höja lufttemperaturen för att få samma operativa temperatur som med sämre fönster.

Ja, jo - det är jag med på (även om jag inte kan ämnet på djupet), men hur räknar man på det för att kunna ta hänsyn till det vid beräkning av radiatoreffekter?

• Gilla
anpegaka
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, jo - det är jag med på (även om jag inte kan ämnet på djupet), men hur räknar man på det för att kunna ta hänsyn till det vid beräkning av radiatoreffekter?
Det är rätt komplext att räkna på beroende på hur noggrann du skall vara och vilken typ av radiatorer du har. Den operativa temperaturen kan uppskattas enligt följande:

To=(Tr+Tms)/2 d.v.s. vikterna är lika mellan rumstemperatur och medelstrålningstemperatur.

Innertemperaturen på glaset kan du räkna ut genom att ta Tinne-(Rsi/(1/Ufönster))*(Tinne-Tute) t.ex. 20-(0,13/(1/1,5))*(20--10)=14,2*C

Om du sitter vid ett hörn där det finns mycket fönster och ytterväggarna håller nästintill inomhustemperatur (20 grader) så blir medelstrålningstemperaturen runt 16*C d.v.s. To=(20+16)/2=18*C. Du behöver då höja lufttemperaturen till 24*C för att kompensera (om du vill ha 20*C i To). Alternativt värma upp de kalla ytorna genom att använda en radiator under fönstren vilket höjer temperaturen lokalt på glaset vilket ger högre medelstrålningstemperatur. Används en strålande radiator typ direktverkande elpanel så ökar ju medelstrålningstemperaturen p.g.a. detta så då får man ju dubbel effekt.

Allting kokar ner till att, om du har högre temperatur på ytorna i rummet, vilket uppnås genom att höja temperaturen på kalla ytor, vilket i sin tur uppnås genom att antingen ha bättre fönster, eller punktvärma dessa, så kan man ha lägre rumstemperatur (vilken styr energiförbrukningen) och ändå uppleva samma temperatur.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, intressant- tack! :)

Intressant! Så i ett 70-tals massproducerat kedjehus där fönstrena börjar tar slut, uppvärmningen är direktverkande el och luftvärmepump och invånarna är typiska "fryslortar" är det alltså en god i idé att välja treglasfönster iställlet för 2-glas när de nu ändå måste bytas. Right?

fia_mstd fia_mstd skrev:
Intressant! Så i ett 70-tals massproducerat kedjehus där fönstrena börjar tar slut, uppvärmningen är direktverkande el och luftvärmepump och invånarna är typiska "fryslortar" är det alltså en god i idé att välja treglasfönster iställlet för 2-glas när de nu ändå måste bytas. Right?

Beror på prisskillnad men oftast ja för komforten och kanske om man vill tjäna igen pengarna.

Med vänlig hälsning, fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.