29 672 läst ·
59 svar
30k läst
59 svar
Byta fönster i elementhus!
Hej!
Jag lånar denna tråd
Jag ska till och beställa nya fönster till vårt Mockfjärdshus byggt 61 och behöver lite hjälp. Den eviga frågan, ska jag beställa fönster som är ”karm i karm” eller kan jag ta bort fönsterkarmen och beställa efter de måtten? Vågar jag ta bort mittstolpen i fönstret? Jag lägger upp några bilder.
Jag lånar denna tråd
Jag ska till och beställa nya fönster till vårt Mockfjärdshus byggt 61 och behöver lite hjälp. Den eviga frågan, ska jag beställa fönster som är ”karm i karm” eller kan jag ta bort fönsterkarmen och beställa efter de måtten? Vågar jag ta bort mittstolpen i fönstret? Jag lägger upp några bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tar du bort med karmen så får du ju modulmåttet och är väll ofta de som anges när man köper fönster och dörrar.A Anders138 skrev:Hej!
Jag lånar denna tråd
[bild] [bild] [bild] [bild]
Så jag hade tagit bort allt.
Hmm, så enkelt är det inte i ett elementhus, tar du bort karmen så har du bara en tunn plyfa att skruva fönstret i. Jag gjorde så på två fönster, men resterande fönster satte jag i gamla karmen.Lundborg91 skrev:
Det är väl lite olika beroende på år på huset. I vårt fanns reglar innanför inte 45or men iaf 25-30mm typRobbery skrev:
Ser väl klen ut för att vara bärande skulle dock inte ta gift på detta. En ledtråd till svaret döljer sig bakom tapeten och huruvida balken ovan fönstret ör delad eller inte t.ex.
Kan det vara så att man räknar ihop fönsterkarm tillsammans med mittstolpen för att få ihop ngt som blir bärande. Endast mittstolpe ser ju knappast ut att vara bärande i sig själv.
Kan det vara så att man räknar ihop fönsterkarm tillsammans med mittstolpen för att få ihop ngt som blir bärande. Endast mittstolpe ser ju knappast ut att vara bärande i sig själv.
Jag skulle uppskatta om du kunde skicka några bilder på hur det ser ut när du har satt fönster i den gamla karmen? Jag funderar på att ta det säkra före det osäkra och följa ditt exempel. Vilken fönstertillverkare använde du? Hälsningar Anders
Robbery skrev:
Jag hängde om altandörren som tidigare ägare bytt slarvigt.
Jag klöv till en 15mm plyfa till lagom bredd att passa mellan inre och yttre brädan, tror den blev 16cm.
Limmade med PU-lim och skruvade från in och utsida samt skråskruvade från sidan.
Med detta har jag nu en stabil skiva att skruva karmen i.
Hade gjort liknande om jag bytt fönstren.
Mitt hus är från -62 och karmarna va icke bärande.
Jag klöv till en 15mm plyfa till lagom bredd att passa mellan inre och yttre brädan, tror den blev 16cm.
Limmade med PU-lim och skruvade från in och utsida samt skråskruvade från sidan.
Logga in
Skapa konto
Det var ungefär så jag gjorde med de två första fönstren. Men valde att sätta i befintliga karmen för att spara tid sen.T Thullen skrev:Jag hängde om altandörren som tidigare ägare bytt slarvigt.
[bild]
jag gjorde i stort sett som Thullen. Skillnaden var att jag sågate till en regel som jag passade in mellann inre och yttre panel i elementet.. Klämde även in isolering i utrymmet mellan regeln och masoniten. Regeln skruvades och limmades fast från båda hållen,
Klicka här för att svara