Fönster & Dörrar
ToRy: Funderingen har funnits, men vi vill ha möjlighet att stänga till sovrummet, om inte annat för att soffan kommer bli en bäddsoffa för eventuella övernattningsgäster. Skönt att kunna stänga om sig då, för båda parter. :)
Dowser4711: En ytterligare sak att kolla på, om du drar ett litet diskret streck över skarven, flyttar de sig bara i en riktning under året är det något att kika vidare på, rör det sig fram och tillbaka är det bara årstidsskiftningar i trähus. Själv har jag diagonala veck i tapethörnen mellan ytter och innerväggar, fast diagonalt åt ett håll på sommaren, det andra hållet på vintern och rakt
Pcmafi: Jag har samma dörr. Har blivit matt och ful. Försökt polera med bilvax. Ngt bättre men inte ok. Mkt dålig kvalitet på ytfinish från leverantören. Borde inte få säljas.
123abc: Den ser låg ut vid slutblecket och lite färg i botten på slutblecket kan vara tillräckligt om den var på gränsen tidigare. Annars får du sänka slutblecket lite eller fila ur det. Det är lite svårt att se om det finns någon plats att höja dörrbladet med slitringar på gångjärnen, det ser trångt ut men det kanske endast är mycket färg. Ser det även ut att vara fel plösmått?
123abc: Dammlist brukar fungera bättre än tätnigslister mellan glasen.
hanbch: [citat] Nej absolut inte men KFM gjord fel och betalade ut innan vi kom till domstol och nu erkänner de att de gjorde misstag och de ska försöka ta tillbaka pengarna problemet är att detta drabbar oss som har betalat nästan hela summan samt resterande som KFM har konfiskerat ? samt att vi måste anlita en ny firma förr att köpa helt nya fönster och ta ner dessa felaktiga fake varor enligt
etompau: Svårt att göra något åt detta. Om du leder ut de två kablarna genom väggen så finns ju alltid risken att någon kommer åt dessa trådar genom att bryta loss någon kodpanel. En kodpanel av lite högre kvalité, rejält monterad mot väggytan kanske ger dig en tillräckligt hög säkerhet. Sedan kan man tänka sig någon trådlös lösning med en mottagare monterad på insidan av väggen.
123abc: [citat] En karmtätlist som jag tipsade om. De går att köpa i välsorterade järnhandel och byggvaruhus. Theofils har karmtätlister som man kan beställa men frakten är för dyr men bor du i Jönköping, Stockholm eller Malmö så kan du hämta i butik. Förr var de vanligt att spika en kvartsstav med list på på längs med dörrbladet. Med en vit kvartsstav och lämplig tätningslist blir
Lleena: Tack för alla svar. Jag bestämde mig till slut för att beställa lite mindre fönster för att få vanliga glas.
Bjor: Nu har jag fått dom att ändra i artikeln så att den stämmer mer med verkligheten :) Lönar det sig att köpa nya fönster? Ett klassiskt kopplat tvåglasfönster har ett U-värde på ca 2,5. Men när det gäller u-värde på kopplade tvåglasfönster så måste man ta hänsyn till flera aspekter. 1. Hur stor är träytan i fönsterbågen, ju mer trä desto bättre värden. 2. Hur stor är
Hantlangaren: [citat] Även om de [citat] [citat] Även om de dras nerifrån och upp så kommer det inte att bli bra. Har även funderat på att dra gardinen i sidled, men lagt ner den tanken.
Bjor: Spåret för blecket går att göra med stämjärn eller smalt bildhuggarjärn. Börja först med en getfot och fortsätt sen med ett annat järn.
emelie89: Okej okej. Vi har inte öppnat upp så att skenan är blottad ännu. Därav är det lite svårt att se exakt hur den ser ut/fungerar. Troligtvis är den här skenan äldre än 80-tal, möjligtvis 40-50-tal. Får öppna upp och forska vidare.
Keexet: Tack för svaret, då vet jag hur jag ska ställa mig till olik alternativ som dyker upp!
Gözta: [citat] Det är så jädra svårt och hitta deras priser. Får jag fråga vad ni gav för ert fönster? Mvh Hans
Toddep: Jag bor inte kvar i huset längre ;) Detta är en gammal tråd. Men jag gillar inte hundar inomhus för jag inte har egna själv :D
tompaah7503: Oj vad fina dörrar. De flesta drömmer om att hitta sådant där .. under lager av masonit ;) Men om du nu måste ha släta dörrar så är just masonit ett bra val. Du behöver inte kompensera med något i speglarna, det håller finfint att sätta det rakt över speglarna. Om du inte ska ha karateträning eller ofrivilligt inlåsta släktingar i källaren.
123abc: Testa att dra handtaget fram och tillbaka och se om det släpper. Testa under några minuter och hoppas på det bästa.
123abc: Att den visar fel går att åtgärda men då vredet är trasigt så bör du köpa nytt behör. Jag rekommenderar ASSA 262 antingen den vanliga eller Epok beroende på vilket utseende du vill ha. Det finns även andra behör som håller hög kvalitet men väljer man ASSA 262 vet man att det håller hög kvalitet. Det behöret du har är av väldigt dålig kvalitet och jag rekommenderar inte de
Rickieehn: Hej är på jakt efter sånna här fönster, någon som vet vilka som säljer mvh [bild] [bild]
Fredrik111: Hej, Har precis monterat en rullgardin från Hasta som jag beställde från Hornbach. Den specialbeställdes, och beskrivningen från Kina var minst sagt knapphändig. Antar att fjädern i den ser ut såhär: https://www.hastahome.se/produkt/fjader-36-mm/ Det följde med ett litet nylonverktyg som jag kunde spänna fjädern med när jag listat ut hur jag avlägsnade sidopanelen på rullen. Hur
Stefan N: Fönster och garagedörr ser ut som furu och ytterdörren teak.
Nissniss: Hej! Huset är från slutet 1800 talet i Hälsingland . Små fönster på övervåningen ( eg vinden) som inretts, bla badrum . Där finns två fönster som alltså är täckta med isolering och ngn svart väv som spruckit ( fult). Fönstrena är i dåligt skick( det ena spräckt), nu när jag ändå ska måla om fasaden tänkte jag ta bort fönstrena och bara sätta upp foder , där fönstret
Oskpet: Hej, Tog bort lister ikväll för att trippelkolla måtten på fönstren som jag ska beställa på måndag.. det är 2st fönster samt ett fönster och altandörr som ska monteras. Regel som sitter mellan dessa fönster och dörr är endast 3 cm tjock. Adjufix kommer vara monterade men blir lite fundersam över om det komma spricka eller andra problem? Fönstren idag är spikade på plats. har
Rabbithole: 37 mot 40dB ljudreduktion på detta. Är det mycket ljud så är det nog värt lite extra, men kan hända att väggen behöver lite extra gips också för att bli tyst https://www.rm.se/sv/produkter/fonster/utatgaende-fonster-2-1/varme---ljudvarden/ 2+1 fönster brukar ha bättre ljudreduktion än 3 glas
perstorp..: Japp ska göra det.får vara en djup plåt som går under hela tegelstenen ovan fönster.
123abc: https://www.skanebeslag.se/produkter/beslag/fonsterbeslag/koppelhakar/koppelhake-click-nylon-1-hal/koppelhake-click-nylon-1-hal-svart Beijer byggmaterial säljer skånebeslags produkter men annars kan du ringa skånebeslag och fråga var du kan köpa produkten.