T
tergo: [citat] så länge glaskassetterna inte läcker så där blir kondes mellan glasen så är nog inte lönt att byta dem ekonomiskt U-värde - Elitfönster (elitfonster.se)
8 svar · 3,3k läst
E
etompau: Tror inte det.
1 svar · 1,4k läst
·
P
polarsson: slipa och måla. Svårt att vaxa upp en dörr om man inte underhållt den perfekt. Vanlig fönsterfärg fungerar bra.
3 svar · 3,1k läst
D
Daagh: Okej, får kolla på det. Tack för svar!
4 svar · 2,2k läst
D
DMG: Tack! Var mest rädd att det var ett dåligt lås, I så fall kommer jag nog att behålla det, möjligen byta ut mässingdelarna
2 svar · 2,2k läst
·
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Gjorde också fel, hade tagit för lång pinne till handtaget på utsidan. Lyckades heller aldrig få in pinnen utan att först ta bort den lilla ringen som satt på.
3 svar · 7,8k läst
F
Faf Faf: Hejsan Har en enkelt fråga Skulle ni köpa PVC fönstrar för en ny bungalow byggnad ? Vad tror ni om pvc fönstrarna .... Vad är nackdelar och fördela (utan priset som är ganska billigare än trä eller aluminium ) med pvc ? Finns det brand som rekommenderas mer än andra ? Tack för alla ert svar
0 svar · 1,7k läst
1
123abc: Köp en avfuktare och lämna på när du är på jobbet tills det blir bättre. När fukten kommer tillbaka så kör du avfuktaren igen. Jag har en "Innova IGDH-16AJ" som jag är nöjd med. Titta på ljudnivå och hur mycket vatten den avfuktar per dygn samt bör den inte ta stor plats och vara lätt att flytta (min har små hjul). Ett exempel på en avfuktare om ni inte vet vad som avses.
9 svar · 3,4k läst
W
Wizzz: Jag är i begrepp att sätta upp överbleck för en stor fönstervägg med ett trekantsfönster i mitten. Min fråga är således hur man skall bocka fönstret över ”nocken” på det mittersta fönstret i överkant för att förhindra att en glipa bildas om jag bara klipper och viker det. Se bifogad ritning för utseende.
0 svar · 2,0k läst
·
Pattefnatee
Pattefnatee: Hej Byggahus! Ska köpa dörrar för min nya lägenhet och försöker hitta det i vit färg (0500, ej 0502) och har lite svårt att hitta. Skulle egentligen ha Swedoor men de verkar ha logistikproblem och har slut på karmar i just 0500. Har någon möjligtvis tips på andra dörrar+karmar som som säljs främst i 0500 (så det kanske inte är brist där också) alternativt andra märken som är
0 svar · 839 läst
1
123abc: Förutom att handtaget ska få plats så krävs det även ett visst utrymme för att öppna dörren.
5 svar · 2,9k läst
S
Svendegon: Står inför samma problem - så här ungefär 5år senare. Har köpt andra detaljer hos Skånebeslag till dessa fönster. Min fråga till Lars48 är om han var med när styrbeslaget byttes och om man var tvungen att ta ner fönstret för att byta det?
3 svar · 1,8k läst
1
123abc: Vad bra att det löste sig. Då du inte har något handtag på utsidan så spelar det ingen roll så länge sprinten antingen sitter fast i handtaget eller är lång nog så den inte kan åka ur handtaget.
5 svar · 2,9k läst
S
sekel skiftet1912: [citat] Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på. Om man skulle bygga en form av förvaringsbänk längs väggen där fönstret är placerat, som även får agera avlastningsyta i höjd med fönstret, kan jag räkna in den ytan då i boarean?
9 svar · 4,8k läst
·
N
NyAnvändare: Att justera låsblecket verkar ha hjälpt nu sluter den bra! Tack [citat] detta verkar ha löst problemet tackar!
17 svar · 9,7k läst
·
Pattefnatee
Pattefnatee: [citat] Funderade på samma, men tänkte ifall att det kanske är lättare att ta massiv dörr (Swedoor's Compact) ifall man ska öppna upp och sluta hyra ut efter ett tag. Men kanske mer bekvämt att ha det tyst med såndär
2 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du kanske kunde prova här: http://holzfensterfabrik.eu/en/ Där köpte vi 15 fönster/fönsterdörrar när vi byggde nytt år 2010.
2 svar · 948 läst
S
SixtenåSigge: Här är lite bilder på nästa skjutdörr som jag sätter upp! [bild] [bild] [bild]
6 svar · 1,7k läst
·
R
roberob: [citat] Perfekt, ska den appliceras på samma ställe som den gamla, dvs över ”skumrören”? Alltså foga samman träregeln och fönstret
6 svar · 1,6k läst
·
H
Heri001: Tusen tack…jag gör ett försök!
6 svar · 4,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Någon som målat om en fabriksmålad med linoljefärg? Har precis installerat en ny skrikande vit ytterdörr och skulle hellre ha den i samma kulör som fönstren som jag använder linoljefärg till. Jag vet att man kan beställa dörrar i vilken färg som helst men då med 10 veckors leveranstid. Jag byter inte gärna dörr mitt i vintern och den här fanns för omgående leverans (tog 3-4
4 svar · 5,8k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Och en bild till från NF som jag hittade nu https://www.nordiskafonster.se/uploaded/Monteringsanvisningar/byte_av_glaskassett.pdf
10 svar · 3,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Om du monterar karmen och dörrbladet rakt så borde det ju lösa sig självt - karmen har ju ett fast mått?
1 svar · 1,3k läst
1
123abc: 5% är inte speciellt mycket, jag tror inte du kommer märka det.
1 svar · 1,4k läst
1
123abc: Det saknas en lång medbringare assa twin cylindern för insidan. Det behövs även cylinderdistans/förlängningsdel i rätt höjd. Ofta används även ett annat handtag på insidan (vissa handtag har en lös del) för att täcka över cylinderskruvarna på insidan men det är endast estetiskt. Om du har krav på låsning i kl3 så måste låscylindern monteras med envägsskruv. Låscylindrarnas
2 svar · 4,0k läst
·
L
Lantlolla: Tänkte jag skulle pimpa fönstren med spröjs och har letat runt lite efter leverantör. Hittade en med seriös hemsida och bra priser, nyaspröjs.se. Vill dock veta lite mer om dem och kollade på allabolag. Siffrorna tyder på obefintlig verksamhet, tvekar naturligtvis. Någon som har bra tips på leverantör? Moderna delade träfonster, ska bara ha 2 indelare per fönsterglas. [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
K
Kennster: Lånar och bumpar denna tråden då jag har ungefär samma frågeställning: Jag har fått nya fönster monterade och jag valde till U-värde 0,9. Alla fönster har en etikett där det står information om fönstret, bland annat 7-värde. Alla vridfönster (modulmått 12x13) har u-värde 0,89 vilket även gäller fönsterdörrarna. Sedan har jag ett litet vridfönster med u-värde 1,1. Utöver
3 svar · 2,0k läst
T
tergo: Fogskum Används fogskum eller liknande i någon del av montaget finns, förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, också risken att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort utan större ingrepp. Därmed kan varken monta- gefel eller eventuella efterjusteringar utföras. ------------------------------------------------------------------ det behöver du inte oroa dig
14 svar · 3,6k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Du får ju ha ventilation runt om, annars funkar det ju inte. Enbart öppning i överkant hindrar kondens att ta sig ut.
24 svar · 66,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.