Hej,
Hoppas och tror att det finns någon där ute som kan hjälpa mig.
Handtaget till vår skjutdörr går knappt att öppna men den går lätt att stänga. Tror kanske inte att jag kan fixa detta själv men vem ska man kontakta för att få hjälp, låssmed eller hajom? Dörren är från tidigt 90-tal.
/Heléne

• Skjutdörrshandtag på en dörr från 90-talet som är svår att öppna, med synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan börja med att smörja spanjoletten lite men smörj inte botten för då glider hjulen istället för att rulla.
Att det är trögt när du öppnar är för att du lyfter hela dörren när du öppnar.
Antingen smörjer man med spanjoletten på plats där man kommer åt eller så demonterar man spanjoletten.
Använd sprayfett (litiumfett) skruva ur skruven som håller låscylindern så kan du smörja låshuset genom det hålet, sätt sedan tillbaka skruven.
Skruven för låscylindern sitter från spanjolettens stolpe i höjd med låscylindern och meningen är att du ska föra in sprayburken rör uppåt samt att du manövrerar spanjoletten samtidigt som du smörjer så det kommer på de rörliga delarna.
Det bästa är att lossa spanjoletten och smörja upp den för dels vet du att du kommer åt att smörja allt samt att du kan kontrollera skicket och om det finns något mer som kan orsaka felet eller om spanjoletten behöver bytas ut.
Det finns även en boggi under partiet men den kräver att dörren lyfts av så den är det sista man åtgärdar om inget annat hjälper.

• Gilla
Heri001
  • Laddar…
Tack…det låter förfärligt krångligt Vet knappt vad en spanjolett är
Tror du att en låssmed gör sånt?

Ja låssmeder gör sånt

• Gilla
Heri001
  • Laddar…
Om jag nu ger mig på detta själv…är det i hålen jag sprayar (det finns bara två hål, ett uppe och ett nere) eller måste jag skruva av ”skenan”?

• Glasparti med öppen dörr och synlig skena med två hål för underhåll, mot bakgrund av en altan och stuga.
    Skapa konto
Du smörjer där du kommer åt och manövrerar spanjoletten samtidigt, börja med låshuset.
Närbild av ett fönsters spanjolett, handtag och låscylinder på en vit fönsterkarm.
Skapa konto

Du kan som sagt lossa hela spanjoletten men då måste man även ta bort handtag och låscylinder.

• Gilla
Heri001
  • Laddar…
Tusen tack…jag gör ett försök!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.