2 853 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Snabbaste fulfixen för balkonghandtag
Har fått så mycket tips här på forumet och det är jag väldigt tacksam för, så söker lyckan än en gång.
Handtaget på altandörren sitter löst och har gjort så sen vi köpte huset. Min uppfattning är att det har suttit nån annan typ av handtag där tidigare för det känns inte speciellt rätt. Skruvade åt skruvarna så gott det gick och så har vi lämnat det sen dess. Imorse, såklart första kalla morgonen, så snurrade handtaget bara runt utan att pinnen verkade göra nåt öht. Gick inte att stänga med andra ord. Tog loss och satte tillbaka och fick till det igen, men känner att jag nog skulle vilja ha dit ett annat handtag om möjligt. Passade på att ta lite bilder när jag hade isär det.
Dörren är ju överlag rätt kass och inte tät, så ett byte ligger väl inte alltför långt bort men inte just nu. Finns det något sätt att bara byta handtag? Bara försöka hitta ett som är "längre" så att skruvhålen hamnar utanför nuvarande område och går att fästa i träet? Ser ut att finnas två hål för två pinnar, men inte lås väl?
Inifrån med handtag på
Inifrån med handtaget bortplockat
Från utsidan

Handtaget på altandörren sitter löst och har gjort så sen vi köpte huset. Min uppfattning är att det har suttit nån annan typ av handtag där tidigare för det känns inte speciellt rätt. Skruvade åt skruvarna så gott det gick och så har vi lämnat det sen dess. Imorse, såklart första kalla morgonen, så snurrade handtaget bara runt utan att pinnen verkade göra nåt öht. Gick inte att stänga med andra ord. Tog loss och satte tillbaka och fick till det igen, men känner att jag nog skulle vilja ha dit ett annat handtag om möjligt. Passade på att ta lite bilder när jag hade isär det.
Dörren är ju överlag rätt kass och inte tät, så ett byte ligger väl inte alltför långt bort men inte just nu. Finns det något sätt att bara byta handtag? Bara försöka hitta ett som är "längre" så att skruvhålen hamnar utanför nuvarande område och går att fästa i träet? Ser ut att finnas två hål för två pinnar, men inte lås väl?
Inifrån med handtag på
Inifrån med handtaget bortplockat
Från utsidan

Bästa svaret
Handtagens fästskruvar följer standard så avstånden är lika däremot finns det underläggsbrickor som kan användas t.ex 4285.
En underläggsbricka är 3mm tjock vilket kan orsaka att fyrkantspinnen (sprint) blir för kort om man har handtag från båda sidor.
På bilderna ser det lite lustigt ut fyrkantspinnen ser väldigt lång ut trots att det sitter en handtagskoppling 961 i den yttre bågen, samtidigt verkar det inte finnas mer än ett draghandtag på utsidan.
https://www.assaabloyopeningsolutio...dtag/handtagstillbehor/underlaggsbricka-4285/
https://www.assaabloyopeningsolutio...ndtag/handtagstillbehor/handtagskoppling-961/
Det ser ut att vara ett dåligt val av skruv till montering av handtaget.
Jag kan se på bilderna att det är insidans handtag som du har problem att fästa.
Det jag hade gjort är att kontrollera om det övre hålet är gängat och då använda rätt fästskruv men det kanske är en gängad skruv som används.
Det kan även vara möjligt att borra upp det övre hålet i spanjoletten men det måste man kontrollera först, ofta är det möjligt att borra upp hålet.
En underläggsbricka är 3mm tjock vilket kan orsaka att fyrkantspinnen (sprint) blir för kort om man har handtag från båda sidor.
På bilderna ser det lite lustigt ut fyrkantspinnen ser väldigt lång ut trots att det sitter en handtagskoppling 961 i den yttre bågen, samtidigt verkar det inte finnas mer än ett draghandtag på utsidan.
https://www.assaabloyopeningsolutio...dtag/handtagstillbehor/underlaggsbricka-4285/
https://www.assaabloyopeningsolutio...ndtag/handtagstillbehor/handtagskoppling-961/
Det ser ut att vara ett dåligt val av skruv till montering av handtaget.
Jag kan se på bilderna att det är insidans handtag som du har problem att fästa.
Det jag hade gjort är att kontrollera om det övre hålet är gängat och då använda rätt fästskruv men det kanske är en gängad skruv som används.
Det kan även vara möjligt att borra upp det övre hålet i spanjoletten men det måste man kontrollera först, ofta är det möjligt att borra upp hålet.
Tack för svar! Nej det känns lite som en hopkok detta. Den övre skruven är bara en vanlig träskruv vad jag kan se. Ska se om jag kan hitta något vettigare. Men hur är det egentligen nertill? Nu sitter det ju liksom en bult/skruv genom ett sprint-hål med en mutter på baksidan. Är det verkligen rätt? Underläggsbrickan ser ju bra ut, men vart ska den nedre skruven ens in? Jag noterade även att ju hårdare jag drog åt skruvarna desto svårare var det att vrida handtaget.1 123abc skrev:Handtagens fästskruvar följer standard så avstånden är lika däremot finns det underläggsbrickor som kan användas t.ex 4285.
En underläggsbricka är 3mm tjock vilket kan orsaka att fyrkantspinnen (sprint) blir för kort om man har handtag från båda sidor.
På bilderna ser det lite lustigt ut fyrkantspinnen ser väldigt lång ut trots att det sitter en handtagskoppling 961 i den yttre bågen, samtidigt verkar det inte finnas mer än ett draghandtag på utsidan.
[länk]
[länk]
Det ser ut att vara ett dåligt val av skruv till montering av handtaget.
Jag kan se på bilderna att det är insidans handtag som du har problem att fästa.
Det jag hade gjort är att kontrollera om det övre hålet är gängat och då använda rätt fästskruv men det kanske är en gängad skruv som används.
Det kan även vara möjligt att borra upp det övre hålet i spanjoletten men det måste man kontrollera först, ofta är det möjligt att borra upp hålet.
edit* inser att jag kanske tänkte fel om underläggsbrickan, den är alltså gängad så handtaget skruvas fast direkt i den förmodar jag?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Du fäster handtaget i underläggsbrickan som sedan kan skruvas dit på insidan av dörren.
Det man normalt gör med en kopplad dörr är att man fäster i var båge vilket ofta är genomgående.
Det finns lite olika brickor som kan användas på andra sidan av bågen men egentligen går det att använda vad som finns tillgängligt bara det får plats.
T.ex kanske det går att använda handtagskopplingen som inte används och montera den på andra bågen och sedan borra för skruven och sätta en nippel eller mutter där som kan försänkas i nästa båge om så behövs.
Hur som så bör du byta fästskruvar till något lämpligare.
Bara handtaget sitter fast och fungerar så blir det bra.
Det man normalt gör med en kopplad dörr är att man fäster i var båge vilket ofta är genomgående.
Det finns lite olika brickor som kan användas på andra sidan av bågen men egentligen går det att använda vad som finns tillgängligt bara det får plats.
T.ex kanske det går att använda handtagskopplingen som inte används och montera den på andra bågen och sedan borra för skruven och sätta en nippel eller mutter där som kan försänkas i nästa båge om så behövs.
Hur som så bör du byta fästskruvar till något lämpligare.
Bara handtaget sitter fast och fungerar så blir det bra.
Yes, jag fick tag i underläggsbrickan du länkade och monterade alldeles nyss. Sprinten blev som du var inne på för kort, men eftersom jag inte är främmande för fullösningar la jag helt enkelt någonting i vägen i handtagskopplingen på yttre dörren så att säga, så sprinten inte går in lika långt. Så kan det vara tills jag har vägarna förbi någonstans där jag kan köpa en längre. Verkar fungera bra. Tack för hjälpen!


Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden