Fönster & Dörrar
Keexet: Jag håller på och skissar på en lösning som kan täcka alla mina krav. Jag har ett garage med ett litet "bihang" jag kallar för "blindtarmen". Detta bihang ska användas som förråd, men jag vill gränsa av det på grund av ljud från en kompressor och damm från garaget. Det behöver inte vara hermetiskt tätt, men ändå avgränsa utrymmena. Detta är dock förknippat med några
akeson: [citat] Ja se där. Knackade ur den, gick fint. Var mest orolig för om det inte var meningen alls att man ska plocka bort pinnen, och att jag därmed skulle knäcka handtaget. Tack för hjälpen!
Romben: Ja, det har jag läst lite om... utrymmet är lite meckigt så på så vis vore skjutdörr det bästa ändå. Det behöver inte bli helt ljudisolerat så att säga men eftersom det finns både badrum och sovrum i närheten vore det skönt att åtminstone kunna dämpa.
Zelo: Håller på att bygga ut och skulle gärna hitta likadana innerdörrar till nya rummen. Men finns inga dekaler eller liknande på dom gamla dörrarna. Är det möjligtvis någon som tror sig veta tillverkare och modell på dörren? [bild] [bild]
Pandre: [citat] Blev det tilläggsisolering för dig? Vilket alternativ valde du till slut och vilket resultat har du uppmärksammat?
s97danl: Ibland kan enda skillnaden vara att på den fönsterkassett med lägre u-värde så är det varmkant . Bara genom att byta den rostfria metallen (spacer) till ett sämre ledande material så får man ner u-värdet lite till. Är de vita eller silvriga på ditt fönster?
StellaMaris: [citat] en ventilationsfirma som vi tidigare använt, kommer förmodligen i slutet på denna veckan.
gammeljohan: Hej! Vi har ett 80-talshus insprängt i ett kvarter med gamla gathus. Tidigare ägare har gjort ett helt godkänt jobb med att få det att smälta in i omgivningen. Det som kanske känns lite väl mycket fejk är de ditsatta spröjsen utanpå ytterrutan. Därför undrar jag ifall någon har erfarenhet eller tips/idéer om hur man skulle kunna göra egna helt OK spröjs till den här typen av
aventisk: Jag bor i en bostadsrätt med fönster som jag gissar installerades för cirka 10 år sen. Problemet är dels att det är inkonsekvent och fult fogat, men framförallt att själva fogen är en smutsmagnet. När jag försöker tvätta fogen håller den inte utan smetas delvis runt och ut på det målade snickeriet och det är nästan så att smutsen jobbas in i fogen. Drar man fingret över fogen
Kennster: [citat] Jag misstänkte att det är så men kändes som att jag behövde fråga runt lite. Det känns precis som det som inte utsatts så det är bara färgen som ändrats.
Anonymiserad 339807: Jag är också sugen på att köra en sån. Vore toppen om nån kunde ge en full recension på det
Paoljo: Vi har byggt en utbyggnad. Mellan vardagsrum och utbyggnad är det två öppningar, ca 170 cm breda. Öppningarna (glappen) är ca 25 cm djupa. Det "glappet" vill jag lägga tröskel i. Det är en nivåskillnad mellan uterum och vardagsrum på ca 13mm-8mm (från högsta till lägsta nivåskillnad). Det är ekparkett trestav i båda rummen. En tanke vi haft är att lägga en
Demmpa: Det beror på dels hur foderna sitter fast, dels om de nya fönsterna hamnar exakt på samma djup. När vi bytte fönster så hamnade de nya fönsterna ”snett” jämfört med de gamla, men nu sitter dom rakt.
BirgitS: Kan en plisségardin fungera? Exempel:https://www.hemtex.se/solavskarmning/plissegardiner Vet ju inte hur mycket utrymme det är mellan fönsterrutorna. Vill man ha en enkel lösning kan man ju spänna upp ett bit tyg mellan rutorna bara.
123abc: Synd att jag inte kan förstora bilden men jag tycker det ser ut som om den är svetsad men det kanske är fog, montaget ser lite speciellt ut. Vad är det för dörr och fabrikat? Normalt fäster man omfattningen enligt montagebeskrivningen. https://www.dorrkatalogen.daloc.se/download/id=53
P-plats: [citat] Nej, det är det inte. Finns dock även som öppningsbara för det har jag ett också som är ca 2.10-2.20 brett. [bild]
imported_Benno: Har diagonalen kontrollerats? (Se en monteringsanvisning för detaljer)
Salt: Toppen tack 123abc, det var min nästa fråga till dig om du även genom bilden av mitt låshus Assa 2002 (1511) kunde avgöra det som du gjorde tidigare i tråden för "Tekniker"'s bild av dennes låshus :) Tack Hälsnignar Daniel
Alfredo: [citat] Jag har bara erfarenhet av den inglasning jag själv äger och där regnar det inte in och det finns inga glipor. Så anser jag det ska vara. Och ja, vi har profiler runt om som de skjutbara aluminiumuinramade glasfönstren glider på och in i. Sen inser jag naturligtvis att en inglasning kan se ut lite hur som helst och även ha stora glipor. Jag tycker dock inte att en "bra" inglasning
Anonymiserad 137805: [citat] Brandskyddsdörrar är dyra Karm och blad är ett kitt som tillverkaren certifierar, Dvs måste tillverkaren godkänna bladet
Mattias Västkusten: Insidan gick bra, lyckades få bort ”träet” med lagom mycket våld utan att rutan sprack. Tack för alla kloka tips.
123abc: [citat] Ja om pilarna pekar nedåt på båda sidor så kan du manövrera låset med en skruvmejsel. Om du endast manövrerar ena roddaren så ska den andra peka nedåt, om du manövrerar båda samtidigt så måste båda vara i samma position (pilen peka lika). Tänk på att det ska gå lätt, du ska aldrig behöva ta i.
Melen: [citat] Hej. Hur gick det med reklamationen, har du fått något svar ännu?
Snickarkirre: Hej! Hur ser det ut på utsidan av fönstret om du kollar glipan/springan mellan karm och fönsterbåge? Ja tror inte att du hade fått upp handtaget om det hade vart problem på ena sidan med låsningen. Iom att det har gått trögt ett tag så tror ja mer på att fönstret har svällt alternativt sätta sig en aning.
verktygsgurun: [citat] Ok lite rätt har du. Risken för kondens blir mindre längst ut i kanten på glaset där varmkanten sitter.
verktygsgurun: Det närmsta jag kommer på är vikdörrar.