Fönster & Dörrar
Johan Gunverth: Du får ju ha ventilation runt om, annars funkar det ju inte. Enbart öppning i överkant hindrar kondens att ta sig ut.
AndersPS: Såg att du hade flera frågor. Ja det går parkera jalusin i valfritt läge. Jag har inte haft några vindrelaterade problem, mina fönster är 160 X 90
123abc: Det ser ut som om det sitter en dörrhängare på dörren vad hänger i den? Det belastar gångjärnen med extra tyngd och det övre gånjärnet ser ut att ha sackat lite om du inte kan rikta det så kan du byta ut det men då det finns en dörrhängare så lär troligvis även det nya gångjärnet hänga igen efter ett tag. Om du varken kan rikta eller köpa nytt gångjärn så kan man byta
123abc: Det är en dammlist som tillåter luftcirkulation samtidigt som det stoppar smuts och insekter. Listen fungerar ungefär som ett filter vilket gör att du inte behöver putsa mellanfönstret och rengöra persiennen lika ofta. Urklippt ur en produktinformation: Dammlist för öppningsbara dubbelkopplade fönster. Listen av polyuretan tillåter luft att passera, men filtrerar samtidigt bort damm
Hallerudsbo: Jag har använt detta ett par gånger och det har fungerat bra. https://www.velltra.se/product/fogskum-rengoring-912-pu-borttagare-100ml-med-pensel
BSOD: [citat] Plus 1 på denna. Fungerar garanterat. Men se till att ta lågexpanderande, vanligt fogskum kan expandera så mycket så att karmen rör sig/bågnar, om man trycker på lite för mycket...
123abc: [citat] Spanjoletter är inte speciellt känsliga för vad dom smörjs med jag har bla white grease som är litiumfett med PTFE. Däremot har jag som vana att inte använda ren PTFE då det kan fungera sämre om man har närhet till saltvatten eller industrier men till en spanjolett bör det inte ha någon betydelse. Ersättningslänk för litiumfett
Martin3000: Jag är på gång och ska byta regeln under ett av våra skjutfönsterpartier som mår riktigt dåligt. I samband med att det görs tänkte jag montera fönsterbleck för att förebygga framtida läckage. Inga problem tänkte jag - uppvik på insidan så är det klart! Nu när jag tittade närmare på ena avslutet var det inte så enkelt som jag tänkt, hur gör man här? Det enda jag kommit på
nybyggarn3: [citat] Distanserna är för att få salningen rakt. Jag körde med ställskruvar i hela mitt hus. Fungerade fint till salningar av limfog.
Stefan Bengtsson: [citat] Jag avråder. Det beslaget (på höger eller vänster sida) är inte gjort för att hålla hela bågens tyngd på det hållet. Utöver problem med dränering, som andra nämnt.
123abc: [citat] Det är väl lika lätt att stänga en app i iOS på en iPhone. Om jag ska gissa varför appen inte svarat skulle jag gissa på något temporärt fel med blåtandsanslutningen ungefär som när blåtandshörlurar gör en applikation på en dator tillfälligt osvarbar när blåtandskommunikationen strular t.ex en webbläsare eller media-spelare.
Peter321: [citat] Installerat en nu. Funkar finfint. :cool:
Mjolnir: [citat] Tack för svaret, ska prova imorgon, återkommer! :)
Utdelning: [citat] Ni kan ju använda dörr och fönsterfärg ex. Cuprinol eller nordsjö. Fördel kontra linoljefärg är bla. Att man slipper vänta så länge på att det torkat, mindre chans att misslyckas, slipper måla upp linoljelager, slipper att det kritar sig senare, slipper eventuell gulning/blekning, slipper vara orolig att det suger in ojämnt och blir flammigt. Ser mer fördelar med modernare
Mathelju: [citat] Hej! Uppdatering. Försökt skruva åt skruvarna för gångjärnen och har även vinklat gångjärnen. Nu kan man stänga dörren om man tar i så progress! Iaf någorlunda men gångjärnen har fått sin smäll. Vet inte nu dock för att rätta till det sista :) skickar bild på ovansidan och en helhetsbild också. Tack för all hjälp!
Anonymiserad 122206: Det kommer att bli svårt att undvika sprickbildning om du försöker bygga på befintligt, kanske kan microlit-väv hjälpa. Förbered dig på mycket jobb, det är inte enkelt att låta väggen gå mot fönstret utan listning.
Joak: Såna här skruvar brukar bli bra vid karm i karm montage. Lägg två strängar med silikon emellan först. Sedan tvingar att hålla ihop karmarna o dra i skruvarna. https://www.fastdon.se/product/koppelhylsa-60mm
123abc: [citat] Mycket riktigt ser det ut som en stoppskruv till trycket som fixerar tryckespinnen och därmed ofta även greppet. https://www.byggahus.se/forum/threads/demontering-av-doerrtrycke-innerdoerr-wc.404984/#post-4062932 https://habo.com/se/sokresultat?q=Stoppskruv
MmeMim: Jag har ett överljus och ett interiörfönster som det kliar i fingrarna att sätta fast men jag är osäker på hur och skulle gärna få tips och se lösningar med smygvirke och lister. Såg en film från Strömsö där de hade byggt en ram på insidan av överljusets placering och som fönstret pressades mot. Gör man alltid så? Hur fäster jag det sen så det inte ramlar ut innan jag
BirgitS: [citat] Har bott i flera lägenheter och hus med persienner utan något sånt problem. Helt tätt ska det ju inte vara mellan uteluften och mellanrummet mellan rutorna men det ska ju inte blåsa där. Du kan ju pröva hur bra det yttre glaset sitter fast. Kanske läge att höra med styrelsen och/eller grannar om det är ett välkänt problem samt kolla upp i stadgarna om det är du eller
123abc: 1487-4 blir troligtvis bra. Ett classic slutbleck 1887-4 har plös 20,5mm medan connect 1487-4 är plös 21,5mm då kolvarna är lite olika. Det plösmått som gäller vid byte från classic till connect är +1mm alltså 22,5-23mm. Därutöver ska man ha som vana att kontrollmäta karmen så slutblecket får plats även om det ser ut som det enligt bild.
Blekfet: Är springan på ggj sidan större upptill än nertill? Testa att byta ut dom 2 skruvarna längst ut på ggj som sitter i karmen till lite rejälare och längre skruvar som går in i väggkonstruktionen bakom. Dra dessa försiktigt tills dom bottnar och dra lite till gärna med skruvmejsel sista biten, då kommer karmen upptill att vinklas ut lite och springan kommer minska och dörrbladet lyftas
Monica_E1: Tittar på ytterdörrar från Swedoor, NorDan, Diplomat och Leksandsdörren efter utskick om upp till 35% rabatt från Bolist i kampanj på dörrar från dessa. Märkligt nog vet inte butikerna vilka dörrar som är rabatterade utan "titta vilken du är intresserad av så ska du få ett bra pris"... Många dörrar ser ju snarlika ut, är det någon skillnad kvalitetsmässigt mellan fabrikaten?
123abc: Använd ASSA låsspray smörj låscylindern där nyckeln stoppas in, för därefter in och manövrera nyckeln torka sedan av nyckeln med hushållspapper, för in och manövrera nyckeln igen samt torka av tills det inte blir så smutsigt på pappret. Om det blir för torrt så spraya låscylindern igen samt när du är klar så ger du låscylindern en liten dusch med låsspray. Meningen är att
Tompafix: Slipa spackla med snickerispackel, slipa igen.