Fönster & Dörrar
Tompafix: Slipa spackla med snickerispackel, slipa igen.
123abc: Mät dörrbladet noggrant t.ex 825x2040mm är M9x21 och 725x1940mm är M8x20. Om höjden inte är 1940mm utan 1915mm så är det troligtvis gammal standard. https://www.mindorr.se/mattinformation https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
sofftis: [citat] Jag behöver 2 meter breda fönster med förskjuten mittpost, har ännu inte hittat någon som kan gör dom. Vill helst köpa svenskt men var ??
fremax: Såga av och foga sedan fast rutan . Med vänlig hälsning, fremax
123abc: Om du har kvar monteringsverktyget så kan du använda den för styrning av borren. Nu är dina plomberingar lite platta vilket ger styrning av borren ändå annars slår man på kulorna så dom blir platta för att borren ska styra bättre. Till monteringsverktyget fungera 3,5mm borr för att borra plomberingarna och det går även på fri hand 3-3,5mm borr är bra men det går även med 2,5mm.
Hennke85: Ibland går det få karmnyckeln att ta genom att skruva bort karmskruven då nyckeln tar längre ner i hylsan. När man dragit in eller ut hylsan så skruvar man tillbaka skruven igen. Jag justerar aldrig hylsor längre utan att ha lossat skruven lite, det är lätt att sabba sexkantshålet om det går för tungt.
Marionette93: [citat] Hej! Tack för återkopplingen. Ja, i sådana fall är det bara aktuellt att byta dessa två glas träfönster till tre glas aluminium som i resterande rum. Samt då altandörren. Nej, de nya behöver inte vara öppningsbara eftersom vi har dörren, däremot antar jag att man får använda samma märke på fönsterparti och dörr som i övriga huset, för blir väl konstigt annars? Och
123abc: Den medbringaren är trasig men den går att köpa ny, enklast är att ta med låscylindern till en låssmed så sätter han dit en ny medbringare. Har det gått trögt eftersom medbringaren gått sönder? Du bör inte posta bilder där nummer på låscylindern syns.
corneliaryd: Hej! Bor i ett hus från 70-talet och våra ytterdörrar behöver kärlek! Undrar dock om någon kan hjälpa mig med vad det är för dörr -teak?
matknu: [citat] får nog göra det iaf. bra med återvinning men jobbigt ;)
imported_Benno: Annonsera ut dem i Stockholm som "underbara gamla fönster med äkta spröjs". Jag vet inte om någon nappar där men de brukar begära flera tusen. En bit ut på landet kan man få dem gratis. Tråkigt om de inte kommer till användning. Själv letar jag jag fönsterbågar med munblåst glas. Men lite större än dina. Och glasen bör vara repfria. Det är lätt att repa glasen med sandpapper.
Snickarkirre: Okej ja men det är felaktigt gjort. Gavlarna skall vara innanför smygen annars finns de risk att det kommer inte vatten. Finns en del fackmän som fuskar tyvär. Men om du inte tänkt att fixa dom fönstrarna nu så e de nog lungt ändå iom takutsprånget. Du måste klippa lite som i den där länken Stefan N la upp. Var jätte bra guide hur man bockar gavlar. Ja menade att man inte skall
MeA78: Söker efter ritningar för att tillverka egna karmar med dubbelkopplade bågar modell -50,-60 talet. Någon som har tips?
1977bjorn: Då bumpar vi denna, 12 år senare. Personligt rekord :love: Står själv inför drevning nu. Min yttervägg har 12 fönster så det är ju kul om det blir bra. Jag funderar sätta bottningslist ytterst då regnet för det mesta ”ligger på” på denna sida. Sen blir det drev och sist även bottningslist innerst med fog för att täta mot byggfolien. Det känns som en säker metod, men kanske
människa: Thrax, det var ju sjukt billigt! Är ni nöjda med dörren? Och I sånt fall vilket företag gjorde den ?
TobiasK233: [citat] Tack - hade varit kul om någon "vanlig" person som har det kan skriva så man vet att det fungerar och är värt att betala för.
123abc: Frågan är vad som har ändrats sedan det fungerade. Börja med att smörja spanjoletten, jag rekommenderar litiumfett på sprayburk. Antingen hänger fönstret så kolvarna inte går fria i slutblecket eller så går inte fönstret igen fullt vilket kan bero på flera orsaker allt från att det ligger något i kläm t.ex en lite lite sten till att fönstret tappat former eller blivit skevt.
Oldboy: Ser ut att kunna vara teakfanér. Så rengöring och sedan inoljning med teakolja (för utomhusbruk) kanske.
Andreas40: Hmm.. Ja vikten hade jag inte tänkt på. Men skulle räcka med typ 22x45 ytterpanel för o ha nåt o fästa skivan i. Isolering väger nästan inget o sen nån skiva; kanske board istället för gips. Gips kom jag på kanske inte är det smartaste då det inte tål fukt, typ regn när dörren öppnas. 22x45, 12 mm board o isolering borde inte göra dörren tung. Jag ser ju så fort jag sätter
effo: Satt som berget men nu är den lös. Tack för tipsen!
Thomas_Blekinge: Ta gärna till fler ventilationsspringor. Badrum och kök ska ha utsug och de andra rum tillluft, t ex genom springorna. Att lägga till gasfyllning eller nåt skikt lönar sig inte ekonomiskt. Endast för säljaren.
MarieBör: [citat] Tack vi googlade texten igår och kom fram till måste vara 3 glas
Dannelarsen: [citat] [citat] Hej! Hur gick det för er?
Dannelarsen: [citat] Hej, Hur gick det för er?
Marlen Eskilsson: Tycker att det låter ganska rimligt om du jämför med den här offerten från 2019: https://www.byggahus.se/renovera/kostnad-byta-fonster
Tommy Lindström1: Vi skulle gärna vilja ha koppar. Frågan är hur tjock måste plåten vara för att klara gårdssingel som kommer i kläm mellan dörrblad och sten tröskel. Dörren är inåtgående.
123abc: Det är ett ASSA (FAS) 420 garderobslås om det strularså byt mot ett nytt. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/skaplas/420
Bozzen: [citat] 2 gubbar 1 dag plus lite jobb innan och efter är väl inga pengar?