Fönster & Dörrar
123abc: [citat] Det är mest/endast att det är jobbigt att manövrera. Om det sitter i en dörr som uppfyller klassningen/certifieringen med huvudlåset så Mottura-låset endast är ett extralås som kan låsas vid behov så är det en okej lösning. Mottura 52783 låshus överensstämmer inte med svenskstandard (SS 817383) för låsurtag men det spelar mindre roll då du kan ersätta med ett nytt
Stefan Bengtsson: Eventuellt blir pinnen gör kort om du sätter en barnspärr mellan handtaget och fönstret. Men nya handtag finns också att köpa. Detta ser likt ut. Kolla så att pinnen blir tillräckligt lång. https://www.laskompaniet.se/product/hoppe-tokyo-fonsterhandtag-vit
findus42: Fick leta lite i bildarkivet. Om jag har möjlighet att förbereda mig så brukar jag använda mall och handöverfräs. Det har hänt att det är olämpligt att använda maskin. Typ kontor med datorer som mår dåligt av trädamm. Det går fortfarande att använda mall. Kanske inte för att få ytterkanten rätt utan för att få botten slät och rak genom att kunna använda grundhyvel i mallen.
1977bjorn: Dessa var de senaste. Tror mina andra även är 1.0. Kommer inte ihåg faktiskt, men de var dyra och tunga ;)
Anonymiserad 182623: Det heter slitskena. Men hittar inte var man köper det separat.
roli: Hade du inte kommit åt infästningen på dörrbladet om du ”plockat bort” listen på dörrkarmens övre del. Ser ut som om det sitter en sådan där på en av bilderna. Men jag kanske ser fel??? Så är det i alla fall på våra skjutdörrar här hemma, dock inte så gamla.
GreatLantern81: Hej! Vi behöver byta ut vår ytterdörr som har både sidoljus och ovanljus. Tittat på swedoor, men jämfört med Sparfönster eller bonusfönster är priset en otroligt stor skillnad. Swedoor hamnar på närmar 35 000 medans sparfönster eller bonusfönster hamnar på 11 000. Någon som har erfarenhet av bonusfönster eller sparfönster när det gäller deras dörrar? Tack på förhand!
Dros: Jag fick bort rutan genom att försiktigt knacka bort listerna som gick smärtfritt. Letade ett bra tag efter en ny ruta i samma stil men flera glasmästerier hade inte denna typen av glas. Fick bli en vanlig 4mm ruta. Går i tankarna att skaffa en ny dörr i vår så rutbytet fungerar bra tills dess
Åsa Lund: Har du element under fönstret är det bra med en glipa där varm luft kan stiga upp. I så fall sätter du en fönsterbräda på konsoler.
@ndreas: [citat] Kan vara svårt att spakla och måla en liten del och få det bra. Men det är också svårt att måla hela dörren och få det perfekt. Jag skulle prova att fixa skadan och bara laga den först. En annan idé kan vara att kolla med ditt försäkringsbolag om du har allrisk/drulle-försäkring. Kanske är värt en självrisk på ~1.500 kr om man får den perfekt fixad. . .
Pucco: Jag skulle bara kapa 22 mm om måtten i tabellen stämmer. :cool:
oobum: Den lätta lösningen är att regla upp en vägg, sen att sätta in en dörr i mitten av väggen. Dock för att slippa specialbeställa kanske ni får montera en dörr som är lite lägre än standard. En dyrare, men lite mer komplicerad lösning är att ta bort valvet och få in en fullstor dörr.
Cardboard House Builder: Tack alla igen. Jag tog upp frågan med företaget. Dom försäkrade mig om att bygganmälan sker, och att med de certifikat och dyl, så sker det snabbt och smärtfritt. De vet vilken slags information som skall skickas in och till vem. Jag ville ha det i skrift, så dom uppdaterar offert att inkludera detta explicit. Låter det vettigt?
imported_Benno: Ett modernt låshus passar illa i den gamla dörren. Kolla med någon som säljer begagnade husdelar, typ byggnadsvårdsbutik. Verkar att man bytt nyckelskylt och handtag till modernare. Ursprungligen hölls handtaget ihop med en sprint utan att belasta dörrträet som ju är tunt runt låshuset.
Avemo: Det man skall tänka på är att trä gärna slår sig. Ramen som skivorna sitter på bör vara gjord av stavlimmat trä. Jag byggde en ytterdörr för några år sedan. Jag sågade till lister som jag limmade ihop till reglar. Dessa skruvades och limmades ihop till en ram som fylldes med frigolit. Därefter tunn träpanel på utsidan och 4 mm plywood på insidan. Dessa limmades mot hela
Dublin: Sen kanske ett enkelt skärmtak kan göra skillnad, lite beroende på hur det ser ut ovanför.
123abc: Det finns två alternativ 2020 och 2014, det som skiljer är att du får trycket i övre hålet samt skiljer höjden på kolven lite men ofta passar det att byta rakt av. Funktionsskillnaden mellan 2020 och 2014 är att 2020 låser kolven samt passar trycken med både 8 och 9mm trycke (det ersätter gamla ASSA 404 och 404T, 2014 har en extra regel samt endast 8mm roddare samt att kolvhöjden
1977bjorn: Det enklaste är nog att bestämma sig för vilket utseende man vill ha, och därefter lösa det tekniskt. Här är två exempel vi har hemma. Det finns långt mycket fler varianter, med listverk, foder och utsmyckningar. Detta är ett ”rent” förslag. Mdf sätts först med lämpliga distanser bakom för att få raka ”stolpar”. Gips sätts på väggen så det täcker smygen. Hörnan
patlars: Bygger hus med många och stora fönster i söderläge. Av den anledningen har vi funderat på att välja till solskyddsfönster för att reducera värmen i huset sommartid. Är det någon som har erfarenhet av detta? Tänker på hur effektivt det är och om man märker av stor skillnad utseendemässigt och hur mycket ljus de släpper in.
lixenstrand: [citat] Det är en 4a, och den ska klara att gå över 2 cm enligt internet men den högsta delen på min tröskel är ca 2.2 cm
Vilken firma är bästa då det gäller att köpa fönster. Bästa kvalite till bästa pris. Rekommendatione
Leif i Skåne: Kolla denna tråd för typfall https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-mockfjaerds-foenster.368073/ Om ni inte är nöjda och tänker hålla inne en del betalning, så håll summan under 1/2 basbelopp som för 2021 är 47`600kr alltså Max 23`000kr ! Lämpligen 20`000:- Vid en rättslig konflikt vill inkassoföretag inte ta i ärendet, och parterna var för sig får ta sina egna